Pretraga

E-knjige razbijaju trend: Dječaci čitaju više od djevojčica

A- A+

E-knjige su se prvi put pojavile 2007. godine, a rasprave o njihovoj korisnosti od tada ne prestaju. Te su dobre, te su loše, te se uvode u škole, te se zabranjuju. Od digitalizacije ne možemo pobjeći, o upotrebi i pitanjima vezanima za e-knjige će se još slušati, ali zanimljivi su podatci o razlici među spolovima kada se u ruke uzme električna verzija nečega što je do nedavno smatrano ženskim sportom.

Foto: flickr

Knjiga u digitalnom obliku, odnosno e-knjiga, namijenjena je čitanju na računalu, laptopu ili u novije vrijeme uređajima stvorenima posebno za tu namjenu, kindleu. Kao i sve novosti koje se pojave na tržištu, pogotovo vezane uz tehnologiju i tehnološki napredak, e-knjige posvuda nalaze svoje pobornike ali i protivnike.

Izdvojeni članak

Zaspati uz e-knjige ili tablete nije preporučljivo, a evo i zašto

Lakše, jeftinije, ekološki prihvatljivije

Elektroničke verzije printanih knjiga su u početku bile namijenjene laptopima i računalima, dok danas postoje uređaji stvoreni posebno za tu namjenu, popularni e-čitači ili kindleovi. Ti su uređaji tanji i lakši od knjiga te samim time i lakše prenosivi, a u taj mali uređaj možemo pohraniti desetke knjiga. Baš zato što im je okosnica digitalna, ne papirnata, sa sobom u svakom trenutku možete imati svoju kućnu biblioteku, a da niti jedno stablo nije posječeno. S obzirom da je digitalno izdavaštvo puno jeftinije, e-knjige se mogu kupiti po puno pristupačnijoj cijeni nego printane knjige u knjižarama, a postoji i veliki broj stranica koje nude besplatno preuzimanje e-knjiga.

Ipak, i old school knjige imaju svoje čari. Pravi bibliofili ističu kako im je za vrijeme čitanja vrlo bitan kontakt sa samom knjigom i njezin miris. Zbog osvjetljenja zaslona, osobe koje koriste e-čitače teže spavaju, teže pamtimo sadržaje koje čitamo na e-čitačima nego iz knjiga, a kod e-knjiga lakše zanemarujemo čitanje i okupiramo se drugim radnjama, prenosi The Huffington Post.

O porastu popularnosti korištenja e-knjiga govori i činjenica da je 2012. Amazon prodao više e-knjiga nego onih tiskanih, a upravo u edukaciji kao sferi života koja se najviše koristi čitalačkom praksom ima puno mjesta za digitalne promjene.

Izdvojeni članak

Saznajte zašto je čitanje knjiga dobro za vašu vezu

Lijeni čitači počinju svakodnevno čitati

U Hrvatskoj se koristi digitalizacije nastave još moraju prepoznati, odmah nakon što profesori nauče kako video na YouTubeu postaviti na cijeli zaslon, no drugdje u svijetu su e-udžbenici postali svakodnevica. U SAD-u čak dvije trećine škola koriste e-udžbenike, a iako je u Velikoj Britaniji taj broj puno manji, već godinama provode istraživanja i testna uvođenja e-udžbenika, navodi BBC.

The National Literacy Trust je u proteklih godinu dana provodio istraživanje o utjecaju korištenja e-udžbenika. Čak 40 škola i ukupno 800 učenika je koristilo e-udžbenike i opisalo svoje stajalište prema njima.

Iako je projekt trajao u prosjeku četiri mjeseca, učenici su čitanjem napravili višemjesečni napredak. Ono što iznenađuje jest razlika u čitanju između dječaka i djevojčica. Dok su djevojčice čitanjem napravile napredak od 7,2 mjeseca, kod dječaka se to penje na 8,4. Čak je i broj lijenih čitača smanjen, a njih 25% su počeli sa svakodnevnom čitalačkom praksom.

Izdvojeni članak

Stručnjaci tvrde: Čitanje stvara trajne pozitivne promjene u mozgu

Dostupnost i adaptivnost

Djevojčicama je nedostajao upravo taj fizički osjećaj čitanja ‘prave knjige’, no dječaci su vidjeli sve pozitivne strane e-knjiga i iskoristili ih.

Upravo su činjenicu da do digitalne verzije knjige brzo i jeftino dođete iz udobnosti omiljene fotelje, kreveta ili tramvaja istaknuli kao bitnu prednost u odnosu na tekstualne knjige. Druga prednost jest sposobnost prilagođavanja e-čitača poput laganog zumiranja i prilagođavanja svjetlosti ekrana vlastitim potrebama.

Ono što vodi do spomenutog multitaskinga, odnosno jednostavno skakanje s čitanja knjige na uređaju do pregledavanja Facebooka je navelo dječake da čitaju više. Mogli su istovremeno čitati i socijalizirati se na društvenim mrežama.

Michael Rosen, pisac pjesama za djecu, je istaknuo koliko je bitno ne
odustati od tekstualnih knjiga stavljajući naglasak na fizičke
mogućnosti koje nudi tekstualna knjiga, a digitalna ne. Kada se radi o
ilustriranim knjigama smatra da se radi o potpuno drugačijem kontaktu s
knjigom i riječima koji je kod mlađe djece potrebno zadržati. Nasuprot
tome, starijim učenicima koji koriste udžbenike isključivo s tekstom je
svejedno.