Pretraga

Forum za slobodu odgoja: O akademskoj čestitosti i problemu plagiranja bitno je progovarati od školskih dana

A- A+

Aktualna tema posljednjih nekoliko mjeseci u hrvatskom javnom prostoru jest (upitna) akademska čestitost i plagiranje u našoj znanstvenoj zajednici. Tema je otvorena slučajem ministra Barišića, za koji je nacionalni Odbor za etiku u znanosti i visokom obrazovanju donio mišljenje da se radi o plagijatu. Iako je hrvatski politički vrh u posljednjih mjesec dana relativizirao spomenuto mišljenje, sutra će se u Saboru raspravljati o iskazivanju (ne)povjerenja Barišiću. A kako bi s temom akademske čestitosti i problemom plagiranja na vrijeme bili upoznati i učenici, pobrinuo se Forum za slobodu odgoja.

Izdvojeni članak

Prosječni učenik u Hrvatskoj: Prepisuje, uči ‘5 do 12’ i vjeruje u dobru vezu za upis na faks

Forum za slobodu odgoja, neprofitna, nevladina i nestranačka organizacija, čiji je cilj promicati implementaciju obrazovnih standarda suvremenog demokratskog društva u hrvatski obrazovni sustav, jučer je objavila publikaciju pod nazivom ‘Kako s učenicima razgovarati o akademskoj čestitosti i plagiranju‘.

– Publikaciju smo napravili zbog važnosti i aktualnosti teme u našem javnom prostoru, a kojeg mladi itekako prate i o tome pitaju svoje učitelje. Stoga smo pripremili niz aktivnosti za učitelje kako mogu razgovarati s učenicima o akademskoj čestitosti, plagiranju, citiranju i korištenju drugih izvora, kaže Mario Bajkuša, direktor razvoja i programa iz Foruma za slobodu odgoja, ujedno i autor publikacije.

Bajkuša dodaje kako se radi o teškoj temi, no upravo su publikacijom željeli ohrabriti učitelje da joj pristupe sustavno, poštujući vrijednosti struke i akademske čestitosti.

Izdvojeni članak

‘Dosta je bilo!’: Naveliko se potpisuje peticija ‘Stop plagiranju u Hrvatskoj’

Mogućnost izvođenja u predmetima poput Hrvatskog jezika, Etike, Vjeronauka…

Nastavne aktivnosti u publikaciji namijenjene su za izvođenje u srednjim školama, kako gimnazijama, tako i u strukovnim školama. Autor ističe kako se one mogu izvoditi u cijelom nizu predmeta, poput Hrvatskog jezika, Etike, Vjeronauka, Sociologije, Filozofije, međupredmetne teme Građanskog odgoja i obrazovanja. U sklopu strukovnih predmeta, postoji dodatna mogućnost učitelja s ciljem upućivanja učenika u profesionalnu etiku određene struke.

– Ova je publikacija poziv i poticaj učiteljima i stručnim suradnicima da s učenicima rade na poticanju, njegovanju i razvijanju akademske čestitosti. Nadamo se da će što više škola i učitelja preuzeti publikaciju, koristiti je izravno u svom radu s učenicima te nam se javiti s povratnim informacijama, poručuje Bajkuša.

Publikacija je sastavljena od dva dijela: prvi se sastoji od uputa za nastavnike, a drugi su nastavni listovi za učenike u kojima trebaju prepoznati slučajeve plagiranja, pogrešnog citiranja ili akademskog integriteta. Sastoji se od pet nastavnih aktivnosti: pojam autorstva, akademska čestitost (autor ju je podijelio u dva dijela), osnovna pravila citiranja te senzibilizacija učenika na izbjegavanje plagiranja.

Izdvojeni članak

Slavni medij za plagiranje Melanie Trump krivi ‘istočnoeuropske škole’

Važnost njegovanja akademske čestitosti od najranijih školskih dana

Autor ističe kako akademska čestitost i očuvanje akademskog integriteta pripadaju među općekulturne i civilizacijske vrijednosti i može ih se smatrati aktivnim i odgovornim sudjelovanjem u demokratskom razvoju društva.

– Upravo njegovanjem akademske čestitosti od najranijih školskih dana aktivno potičemo cjeloživotno učenje te osobni rast učenika. Iz svega navedenog, razvidna je značajna uloga obrazovanja u razvoju načela akademske čestitosti kod učenika, ističu iz Foruma za slobodu odgoja.

O neophodnosti ovakve publikacije govore i nedavni rezultati istraživanja koje su proveli Zrinka Ristić Dedić i Boris Jokić s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu. Naime, gotovo trećina učenika osmih razreda osnovnih škola ‘često’ i ‘gotovo uvijek’ prepisuje domaće zadaće. Osim toga, većina ih šapće kolegama prilikom usmenog ispitivanja, a više od 60 posto njih smatra kako su za upis na fakultet od učenja važnije stvari poput osobnih veza, snalažljivosti i nepotizma.

Publikaciju ‘Kako s učenicima razgovarati o akademskoj čestitosti i plagiranju’ možete besplatno preuzeti ovdje.