Pretraga

Ovo su najveće područne škole u Hrvatskoj: Saznali smo da se neke žele odvojiti od matičnih ustanova

Prema Državnom pedagoškom standardu osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja područna je škola odgojno-obrazovna podružnica škole smještena izvan sjedišta matične škole s kojom je programski i kadrovski povezana. Ustrojava se ako upisnom kvotom osigurava broj učenika za najmanje po jedan razredni odjel od prvog do četvrtog, odnosno od petog do osmog razreda te ako ispunjava Standard za obavljanje djelatnosti. Istražili smo koja je najveća područna škola u Hrvatskoj, a u razgovorima s ravnateljima deset najvećih područnih škola saznali smo i koje probleme takve škole imaju.

Osnovna škola Petar Zrinski u Zagrebu nakon obnove | Foto: Ramona Ščuric, srednja.hr

Prema podacima Školskog e-Rudnika u Hrvatskoj postoji 927 matičnih osnovnih škola te 1.100 područnih ustanova. To su područne škole koje se obično nalaze nekoliko kilometara od matične škole. U njoj je uglavnom manje učenika koji do te škole mogu doći i pješke, za razliku one matične do koje bi trebali koristiti neku drugu vrstu prijevoza. U takvim školama često postoje i kombinirani razredi, a s kojim se sve problemima susreću najveće područne škole u Hrvatskoj doznali smo od njihovih ravnatelja.

Najveća područna škola u Hrvatskoj ima problema s prijevozom

Najveća područna škola u Hrvatskoj po broju učenika nalazi se na području Zagreba. Naime, riječ je o Osnovnoj školi Vugrovec – Kašina i njezinoj područnoj školi Vugrovec koja se nalazi u sklopu gradske četvrti Sesvete. Područna škola Vugrovec tako ima 316 učenika i 19 razrednih odjeljenja, a u njoj trenutno radi 40 učitelja i osam radnika tehničke službe.

– Naša škola udaljena je od matične škole pet kilometara. Organizacija nastave za sve učenike samo u matičnoj ustanovi nije moguća. Matična škola svojom veličinom ne može zadovoljiti takve potrebe. Trenutno se radi na njezinom proširenju kako bi i matična škola mogla raditi u jednoj smjeni, a i to je upitno. Veličina parcele na kojoj je smještena matična škola ne bi zadovoljila takve potrebe, kazao nam je ravnatelj škole Vladimir Vuger.

PŠ Vugrovec

Najveća područna škola u Hrvatskoj | foto: područna škola Vugrovec

Ta područna škola nakon sanacije od potresa i nadogradnje radi u jednoj smjeni. Vuger nam je rekao da je to moderna škola koja svojim kapacitetom i opremom može zadovoljiti sve zahtjeve Državnog pedagoškog standarda i Godišnjeg izvedbenog kurikuluma. Ravnatelj je i dodao da je škola opremljena tehnologijom koja u potpunosti zadovoljava potrebe učitelja i učenika.

– Jedna smo od 151 škole u Hrvatskoj koja je ušla u Pilot projekt e-Škole. Od problema bismo mogli izdvojiti poteškoće u financiranju projekata, prijevoz učenika i učitelja prilikom istih, kao i prilikom natjecanja. Distanciranost je tu problem. Što se tiče uspjeha učenika ne bih favorizirao, ali niti obezvrijedio uspjeh učenika područne škole. Većina učitelja područne škole Vugrovec radi i u matičnoj školi. Prilikom natjecanja i projekata učenici iz svih naših škola zajedno sudjeluju i zalažu se u postizanju što boljih rezultata, zaključio je Vuger.

Izdvojeni članak
opušci cigareta

Foto: Jedna škola odlučila je spriječiti pušenje učenika, pogledajte što su napravili

Druga najveća područna škola nedavno se odvojila od matične

Druga najveća područna škola u Hrvatskoj s 311 učenika je područna škola Jelas u sastavu Osnovne škole Hugo Badalić u Slavonskom Brodu. Kako smo doznali od ravnateljice te škole, Irene Čugura Ćerić, ova područna škola ima 21 razredni odjel. Od toga je deset razreda razredne nastave i 11 razreda predmetne nastave.

– Deset učitelja razredne nastave  i 11 učitelja predmetne nastave radi samo u područnoj školi,a 14 učitelja radi kombinaciju matične i područne škole. Jedna psihologinja radi samo u područnoj školi, dok pedagoginja, socijalna pedagoginja i knjižničarka rade kombinaciju – dva dana u matičnoj školi, a tri u područnoj. Od ostalih radnika zaposleno je pet spremačica, jedan domar, dva kuhara s punim radnim vremenom i jedan s pola radnog vremena, pojasnila je Čugura Ćerić.

Matična škola od područne škole udaljena je oko dva kilometra. Ravnateljicu smo pitali bi li se nastava mogla održati u jednoj ustanovi, na što nam je rekla kako područna škola ima sve uvjete za samostalni rad. Još 2018. godine u Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO) poslan je elaborat za odvajanjem škola, gdje je navedeno da je za samostalno funkcioniranje potrebno otvoriti pet novih radnih mjesta. To su radna mjesta ravnateljice, tajnice, računovotkinje i knjižničarke.

područna škola jelas

Druga najveća područna škola u Hrvatskoj | foto: područna škola Jelas, OŠ Hugo Badalić

– Potrebno je bilo i dograditi tri učionice za nastavu u jednoj smjeni. I MZO ističe da su škole od tristotinjak učenika idealne za kvalitetan rad i uspješno vođenje. U područnoj školi Jelas imamo deset učionica za razrednu nastavu, osam učionica za predmetnu nastavu, dvodijelnu sportsku dvoranu, kuhinju u kojoj se kuhaju obroci za sve učenike i blagovaonu. Učenici razredne nastave idu samo u prvu smjenu jer imamo organizirani produženi boravak, a učenici predmetne nastave izmjenjuju smjene, a druga smjena završava u 18:45 sati, pojasnila je Čugura Ćerić.

Glavni problem je, kazala nam je, što područna škola nema svoju upravu i ravnateljicu koja bi toj školi i njezinim potrebama bila posvećena svih pet dana u tjednu. Svoj je rad organizirala tako da tri dana radi u matičnoj školi, a dva dana u područnoj. Dodala je i da obrazovni uspjeh koji učenici postižu ne određuje jesu li oni učenici područne ili matične škole.

– Uspjeh učenika je skup puno više komponenti, a veliki utjecaj ima i obrazovni, socio-ekonomski status obitelji iz koji učenik dolazi, zaključila je.

Izdvojeni članak
samoodrživi vrt

U školi im ‘niknuo’ samoodrživi vrt: ‘Učenici se educiraju o uzgoju hrane, bioraznolikosti i živim bićima’

‘Učenici područne škole postižu iste ili približne rezultate kao učenici matične škole’

Treća najveća područna škola u Hrvatskoj s 271 učenika je područna škola Centar u sklopu Druge osnovne škole Bjelovar. Četvrta najveća ima 262 učenika i to je područna škola Frankopanska u sklopu Osnovne škole Vladimira Nazora Daruvar. Peta najveća područna škola opet je u Slavonskom Brodu – područna škola Kolonija u sastavu Osnovne škole Đuro Pilar u Slavonskom Brodu. Ona ima 259 učenika.

– U Područnoj školi Kolonija radi 21 učitelj. Škola ima 15 razrednih odjeljenja od 1. do 8. razreda. Od matične škole udaljena je 500 metara zračne linije, oko 1.200 metara pješke iliti 3 kilometara automobilom. Sigurni smo da ne bismo mogli organizirati nastavu u jednoj ustanovi budući da ne postoje prostorni uvjeti za isto. Učenici područne škole, sukladno testiranju Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja u 2022., postižu iste ili približno iste rezultate, kao učenici matične škole, na standardiziranim testiranjima, kazao nam je ravnatelj Igor Nikičić.

Nastavu organiziraju u dvije smjene, a sam rad škole, rekao je ravnatelj, funkcionira dobro i bez posebnih poteškoća ili problema. Nadalje, šesta najveća područna škola u Hrvatskoj jest područna škola Strmec u sklopu Osnovne škole Sveta Nedjelja. Ona broji 232 učenika.

Izdvojeni članak

Znate li koje su ovlasti školskih odbora i kako se biraju članovi? Imaju nekoliko ključnih uloga

‘U dogledno vrijeme vjerujem da ćemo se formalno odvojiti od matične škole’

– Naša područna škola ima deset razrednih odjeljenja od prvog do četvrtog razreda. Po tri prva i druga razreda te dva treća i četvrta. Imamo dvije skupine produženoga boravka za prve i druge razrede. U školi radi deset učiteljica u redovnoj nastavi i dvije učiteljice u produženom boravku. Imamo i dvije spremačice te jednu servirku u produženom boravku. Dakle, 12 nastavnog osoblja i troje tehničkog osoblja, naglasio je ravnatelj Osnovne škole Sveta Nedjelja, Zvonimir Markić.

Udaljenost od matične škole je 2,5 kilometara, a svi učenici ne mogu u matičnu školu jer za to nema prostornih kapaciteta. Škola radi u dvije smjene, a najveći problem im je sama zgrada škole koja je dotrajala.

– Riječ je o montažnoj građevini iz 1986. godine. Pored škole se gradi nova i velika škola čiji je završetak predviđen za rujan ove godine i u tu školu preselili bi svi učenici s upisnog područja Područne škole Strmec. Dakle, i viši i niži razredi. Tako bi područna škola postala osmogodišnja škola, a u dogledno vrijeme vjerujem da će se formalno odvojiti od matične i početi sa samostalnim djelovanjem, zaključio je Markić.

Izdvojeni članak
sopjanski sapun

Učenici proizvode i prodaju vlastiti autohtoni sapun: ‘Za izradu koristimo svinjsku mast’

Najveće poteškoće – nedostatak dvorane, ograde i želje učenika za natjecanjima

U deset najvećih područnih škola u Hrvatskoj još je jedna škola s područja Slavonskog Broda. Riječ je o područnoj školi Vranovci s 217 učenika, a ona djeluje u sklopu Osnovne škole Bogoslav Šulek. Osma najveća područna škola isto je s područja Slavonskog Broda. Tako Slavonski Brod ima četiri područne škole na ljestvici prvih osam najvećih područnih škola po broju učenika u Hrvatskoj. Dakle, na osmom je mjestu područna škola Ruščica i Osnovnoj školi Vladimir Nazor Slavonski Brod. Ona broji 215 učenika.

– Škola je raspoređena u 13 razrednih odjela. Imamo šest zaposlenika tehničkog osoblja. Također, imamo tri učiteljice razredne nastave i 30 nastavnika predmetne nastave od kojih su samo neki u potpunosti u područnoj školi Ruščica, većina radi u više škola, minimalno u matičnoj i područnoj, no često i u tri i više škola, kazala nam je ravnateljica Nataša Stanković.

Od matične je škole ta područna škola udaljena pet kilometara. Do 2019. godine predmetna je nastava bila u potpunosti u matičnoj školi, a u područnoj školi Ruščica odvijala se samo razredna nastava. Tada je u matičnoj školi nastava bila u dvije smjene i učenici su se organiziranim autobusnim prijevozom dovozili u matičnu školu.

– Od 2019. godine učenici pohađaju područnu školu Ruščica i nastava se odvija u jednoj smjeni. Ponovno bi bilo moguće organizirati nastavu u matičnoj školi , ali ne u jednoj smjeni već samo dvosmjenski u postojećim kapacitetima. Trenutno i u matičnoj i u područnoj školi imamo samo jednu smjenu. Područna škola nema sportsku dvoranu i nema ogradu oko škole. To su trenutno poteškoće u radu, naglasila je Stanković.

Što se tiče uspjeha učenika kojoj školi prosljeđuje Ministarstvo znanosti i obrazovanja, rekla nam je ravnateljica, rezultati su podjednaki osim što je manji interes za natjecanja u znanju u područnoj školi, ali je veći interes za sportska natjecanja. Pedagoška služba Osnovne škole Vladimir Nazor, zaključila je Stanković, potpuna je tako da svakog nastavnog dana jedan stručni suradnik radi u područnoj školi Ruščica.

Izdvojeni članak
kuharica martina tomorad

Škola u Zagorju izdala kuharicu na hrvatskom i engleskom: Prisiljeno zelje i zagorsku juhu sada mogu pripremati i stranci

‘Škola je ove godine morala prijeći u dvije smjene’

Na devetom mjestu po broju učenika je područna škola Adamovec u sklopu Osnovne škole Ivana Granđe u Sesvetama. Ona ima 175 učenika, svih osam razreda te organizirani produženi boravak prvog i drugog razreda.

– To je škola koja je sagrađena 1958. godine i do 1966. je bila samostalna škola s dvije područne škole u Glavnici Donjoj i Moravču. To su i danas područne škole. Tek od 1977.godine postaje područna škola. Učenici iz područne škole Glavnica Donja i područne škole Moravče od 5. razreda prelaze u školu u Adamovcu. Škola ima i sportsku dvoranu, pojasnila je ravnateljica Antea Rukavina Ivanjko.

područna škola Adamovec

Deveta najveća područna škola u Hrvatskoj | foto: područna škola Adamovec, Sesvete

U školi radi, rekla je ravnateljica, deset učitelja razredne te predmetne nastave koji rade samo u područnoj školi u Adamovcu i još 16 učitelja koji rade u matičnoj i područnoj školi ili nekoj drugoj ustanovi. U školi, također, rade dvije spremačice te jedna kuharica i domar koji radi i u njihovim drugim školama.

– Od ove godine zbog povećanja broja učenika i odjeljenja nismo više mogli održavati nastavu u jednoj smjeni te je škola morala prijeći u dvije smjene. Zbog velikog broja učitelja koji rade u drugim školama i u smjenama ponekad je teško napraviti raspored, a tome pridonosi i činjenica da su škole udaljene 5 kilometara. Osim toga, škola nema organizirani školski autobus, već samo redovite ZET linije. Stoga, imamo poteškoća s izradom rasporeda jer je teško uskladiti dolaske i odlaske iz škole s polascima autobusa u mjesta koja su pet kilometara udaljena od škole, ustvrdila je Rukavina Ivanjko.

Izdvojeni članak
igre na sreću

Udaljenost škola od kladionica treba biti barem 500 metara: ‘Nužno je ograničiti i online pristup te oglašavanja’

‘Problem je kad se organiziraju neke zajedničke aktivnosti’

Dodatne probleme stvara, objasnila nam je, i to što škola nema kabinete i dovoljan broj ‘normalnih’ učionica te je zbog svega ponekad teže organizirati i neke izvannastavne aktivnosti, poput zbora koji se održava i u matičnoj i u područnoj školi’. Zbog povećanja broja učenika ne vidi scenarij povezivanja u jednu ustanovu.

– Kako s godinama imamo povećanje broja učenika u područnoj školi, naročito od osnivanja produženog boravka, a s obzirom na to kakva nam je cjelokupna povijest, nije vjerojatno da bi se ikada mogli učenici ‘prebacivati’ u matičnu školu. Također je problem kad treba organizirati neke zajedničke aktivnosti, priredbe, predstave, radionice, sjednice i vijeća. Onda imamo dodatnih organizacijskih teškoća – prijevoz učenika, kolega, roditelja, stvari i osoblja. Stručna služba, pedagog i psiholog te knjižničar rade na svim lokacijama, kazala je Rukavina Ivanjko.

Zaključno, spomenimo da listu od deset najvećih područnih škola zatvara područna škola Pongračevo u Osnovnoj školi Augusta Šenoe u Zagrebu sa 158 učenika.