Pretraga

Ravnateljica Đana Baftiri o online nastavi za učenike s poteškoćama: Neki od njih ne posjeduju informatička znanja, zovemo ih svaki dan

A- A+

Učenici s poteškoćama nastavu na daljinu prate puno teže od ostalih učenika. Neki od njih imaju problema s korištenjem računala pa ih nastavnici moraju zvati telefonom. Đana Baftiri, ravnateljica Centra za odgoj i obrazovanje, priča nam s kojim se sve izazovima susreću te otkriva kako se čak i logopedska, muzikoterapija i kineziterapija te terapija pokretom provode na daljinu.

Nastava na daljinu; foto: srednja.hr

– U trenutcima kada smo prestali izvoditi redovitu nastavu započeli smo grozničavo razmišljati kako ćemo uspostaviti rad na daljinu. Mnogi učenici nemaju računalo, nemaju dovoljnu podršku kod kuće, njihova informatička znanja nisu na potrebnoj razini. Neki od njih su dislocirani u mjestima gdje čak nema signala za mobitel! Nažalost, škole poput naše ostaju često zaboravljene u raznim naputcima mjerodavnih institucija, pa nam onda ostaje da sami sve organiziramo koliko god možemo i znamo.

Opisuje nam tako Đana Baftiri, ravnateljica zagrebačke Srednje škole – Centar za odgoj i obrazovanje, koji su sve problemi učenika s teškoćama i svih onih koji s njima rade za vrijeme održavanja online nastave.

U izvanrednoj situaciji početka izvođenja nastave na daljinu kreativna i inventivna pedagoška služba škole, nastavlja ravnateljica, počela je planirati i promišljati zajedno s nastavnicima što učiniti.

Izdvojeni članak

Zapedaliraj za Centar Juraj Bonači – humanitarna biciklijada za sportsko uređenje Centra za odgoj i obrazovanje

– Naši učenici nisu mogli koristiti Teams, niti ostale ponuđene alate. Stoga, smo se fokusirali na web stranicu škole. Velika većina učenika zna doći do stranice škole, pa se rodila ideja da im materijale ponudimo na Google Driveu. Odmah smo krenuli u realizaciju. Nastavnici i stručni suradnici su počeli osiguravati preduvjete za rad na daljinu. Razrednici su se pobrinuli da informacija dođe do svakog učenika, utvrđivali su potrebe djece i otklanjali poteškoće tijekom prilagodbe na novi način rada, prisjeća se Baftiri. 

Učenicima slabog materijalnog stanja, kaže, podijelili su na korištenje tablete (oko trideset), SIM kartice, a mnoge su slali čak i poštom.

– Dijelu učenika koji nemaju potrebna informatička znanja, osigurali smo fotokopije tekstova i nastavnih materijala koje im dostavljamo poštom. U organiziranju nastave na daljinu rukovodili smo se najvažnijim ciljem da niti jedno dijete ne smije ostati bez nastave i kontinuirane podrške nastavnika i pedagoške službe, ističe Baftiri.

S ravnateljicom Centra za odgoj i obrazovanje razgovarali smo i o detaljima nastave na daljinu. 

Kako je organizirana nastava za učenike s poteškoćama te koliko se ona razlikuje od nastave za druge učenike?

Naši učenici nemaju udžbenike, stoga im je još više potrebna pomoć i poticaj. Nastavnici sav nastavni materijal kreiraju sami, uključujući i onaj za izvođenje stručne prakse, čak i za one koji su bili uključeni kod privatnih poslodavaca i obrtnika.

Nastavni materijali trebaju biti poticajni i uz poštivanje brojnih prilagodbi u radu. Rijetki učenici imaju kod kuće printere, stoga im moramo reducirati pisanje. Zato im zadajemo materijale kojima ih se potiče na učenje za život, usmjerenost na funkcionalna znanja neophodna u budućem životu i radu. 

Učenike neprekidno potičemo na njihove jake strane i talente jačajući njihovo samopouzdanje. Mnogi su naviknuti na mnogo podrške, koju im sada pružamo telefonski. Pedagoška služba je kontinuirano uključena u savjetodavni rad s učenicima i roditeljima, s dostupno je i naše savjetovalište „Niste sami“. Čak se i logopedska, muzikoterapija i kineziterapija te terapija pokretom provode na daljinu! Dopunska nastava i program produženog stručnog postupka se provodi i u ovim uvjetima, a s učenicima smo u stalnom kontaktu.

Mislim da je velika razlika između naše i redovnih škola (u kojima se provodi isti program) u sveobuhvatnosti pomoći i podrške učenicima u obrazovnom i svakom drugom smislu. Mi se trebamo neprekidno prilagođavati učenicima, a ne tražiti obrnuto. Sada još i više!

Kako se učenici nose s novim izazovima nastave na daljinu?

Nekima ide izrazito dobro, nekima veoma teško, ali njihovi razrednici  su uz njih cijelo vrijeme i vrijedno im pomažu. Svaki razrednik ima WhatsApp grupu putem koje potiče učenike, utvrđuje one koji trebaju dodatnu podršku i sl. Ponosni smo na svaki korak i pomake koji naši učenici učine!  Zapravo je nastava na daljinu otkrila mnoge učeničke i naše unutarnje snage. Mnogi su bili zabrinuti kako će u virtualnim uvjetima odrađivati svoje zadatke, no uvidjeli su da mogu. Izreka Publilija Sirusa: „ Nitko ne zna što sve može dok ne pokuša“ je stav koji usađujemo našim učenicima. Mi smo tu da poguramo i pomognemo svima kojima učenje ne ide od ruke i koji se teže snalaze u školskim zadatcima. Vođeni ljudskošću i posebnim entuzijazmom činimo sve za naše učenike i jedni za druge.

Kako izgleda radni dan?

Rad nastavnika s našim učenicima traje gotovo cijeli dan. Tako je npr. jedna nastavnica cijelo popodne telefonski usmjeravala učenike kako da aktiviraju tablete i SIM kartice. Najveći problem u radu je nerazumijevanje uputa i nesnalaženje u virtualnom okruženju. Zbog toga nastavnici cijeli dan usmjeravaju učenike jer njima treba više vremena da bi razumjeli i riješili pojedini zadatak. Ukoliko materijal ne dođe razredniku na vrijeme, odmah poziva učenika, a ponekad to čini pedagoška služba. Moje uključivanje je predviđeno za zadnju razinu, ako ne bi uspjelo ništa od prethodnih strategija. 

Svaki naš razrednik je za mene pravi virtuoz jer čini toliko puno za svakog učenika! Ono što mi se nameće kao pitanje (koje me niti jedan nastavnik nije pitao) tko će im platiti prevelike račune za mobitel i Internet? Svi materijali ili praktični rad koje učenik riješi svakog dana razrednik sprema u posebne foldere i petkom šalje članovima razrednog vijeća. Možete zamisliti koliko je to memorije na osobnim mobitelima, no drugačije ne ide. Naši učenici trebaju sveobuhvatnu i kontinuiranu podršku. Bez te podrške njihovo školovanje bi bilo dovedeno u pitanje, a oni znaju da od njih nikada nećemo odustati! 

Kako se u svemu snalaze roditelji?

Mislim da je jednom dijelu obitelji veoma teško. Roditelji rade, pa kada dođu kući trebaju s djecom rješavati zadatke. Tako je nekolicina njih ostala zatečena shvativši kako je prisutna velika nesamostalnost i koliko mnogo podrške njihova djeca trebaju. Tu su naravno i mnogi drugi problemi koje uz našu pomoć svakodnevno rješavaju. Od početka nastave na daljinu smo dobili nekoliko pisama zahvalnih roditelja i obitelji koji su prepoznali naš izniman trud. Oni znaju da nam se mogu uvijek obratiti za pomoć i podršku.



Za dodatan zanimljiv i koristan sadržaj pretplatite se na naš YouTube kanal. U suradnji s NCVVO-om pokrenuli smo seriju podcasta na temu državne mature pod nazivom ‘U centru mature’, pa posebno koristan sadržaj na našem YouTubeu očekuje maturante i oni koji će to postati.