Pretraga

Roditelji poslali pismo ministru o online nastavi: ‘Nepravedno je očekivati da imamo potrebna znanja i vještine’

A- A+

Roditelji okupljeni u grupu Roditelji o koronaškoli ministru znanosti i obrazovanja Radovanu Fuchsu uputili su otvoreno pismo. U pismu od ministra traže da osigura sustav online nastave u kojemu teret za podučavanje djece neće padati na roditelje jer je “nerealno i nepravedno očekivati da imaju potrebna znanja i vještine”.

pixabay.com

Facebook zajednica Roditelji o koronaškoli okuplja gotovo 5.700 članica i članova. Među njima se nalaze majke, očevi, skrbnice, skrbnici, učitelji, ali i svi oni koji su sudjelovalo u procesu podrške ili organizacije nastave za vrijeme pandemije koronavirusa. Upravo su uputili pismo resornom ministru Radovanu Fuchsu. U ime zajednice potpisuje ga Antonija Petrićud

‘Cilj nam je isti’

U pismu se uglavnom osvrću na činjenicu da je, tijekom online nastave, baš dosta brige o učenju i podučavanja, palo na roditelje koji su doma morali raditi sa svojom djecom. Oni su, napominju na početku pisma, imali direktan uvid u taj proces kao roditelji, imaju vrijedno iskustvo koje žele podijeliti s ministrom.

– Svjesni smo kako je i nama roditeljima i odgojno-obrazovnim djelatnicima cilj isti, a taj je dobrobit i kvalitetan rast i razvoj naše djece. U tom smislu naglašavamo kako cijenimo sav uloženi rad i trud odgojno-obrazovnih djelatnika tijekom dosadašnjeg izvođenja nastave na daljinu i svjesni smo da su se i sami našli i, uglavnom solidno snašli, u novom okruženju i metodi prenošenja nastavnog gradiva. Ohrabrilo nas je saznati iz medija da ste odmah po stupanju na ministarsku dužnost konzultirali sudionike sustava obrazovanja te da planirate uključiti što širi krug ljudi sljedećih dana u razgovore na tu temu. Stoga se nadamo da ćete uvažiti i iskustva i sugestije roditelja o uspješnijem provođenju nastave na daljinu i eventualno i nas uključiti u konzultacije, istaknuli su u dijelu pisma.

Velika većina članova grupe, nastavljaju, apelirala je tijekom nastave na daljinu na određene poteškoće i izazove koje bi u budućnosti bilo nužno eliminirati u online nastavi.

‘Nerealno je i nepravedno očekivati da roditelji imaju potrebna znanja i vještine’

U tom smislu prvenstveno se osvrću na prevažnu ulogu roditelja tijekom nastave na daljinu.

– Nerealno je i nepravedno očekivati da roditelji imaju sva potrebna znanja i vještine, ali i vrijeme i energiju, kako bi djeca savladala nastavu na daljinu, što ujedno dovodi i do velikih razlika u obrazovnim ishodima učenika. Razvidno je da je sasvim drukčija pozicija i opterećenje nastavom na daljinu, primjerice, obitelji koja u domaćinstvu ima petoro odraslih članova i jedno dijete, ili samohrane zaposlene majke koja ima dvoje djece školaraca, uz zanemarene probleme koji su posebno pogodili djecu iz osjetljivih i ranjivih skupina – djeca s teškoćama u razvoju, pripadnici nacionalnih manjina, djeca azilanti i tražitelji azila, djeca u detenciji, djeca koja žive u siromaštvu – u vrijeme nastave na daljinu bila su ne samo diskriminirana, nego često i isključena iz prava na obrazovanje. Taj problem u pristupu obrazovanju u vrijeme održavanja nastave na daljinu treba adekvatno adresirati u sljedećoj školskoj godini, kako djeca iz ovih skupina ne bi zaostajala u dostizanju obrazovnih ishoda i znanja. Razumijemo da će o razvoju epidemiološke situacije ovisiti načini kako će se organizirati nastava. No, pretežit stav roditelja, ali i stručnjaka (primjerice Hrvatske psihološke komore koja je objavila Stručno mišljenje vezano uz početak školske godine 2020./2021.) je sljedeći:  za našu djecu nabolje je da nastavu pohađaju u školi. Svjesni smo da neposredni odgojno-obrazovni rad može pretpostavljati ili da određeni razredi (primjerice neparni imaju nastavu jedan tjedan, a sljedeći tjedan parni razredi) ili se pak može ustrojiti više smjena od dosadašnje dvije, skratiti sati, sažimati nastavnog gradivo ili pak, kako ste kroz medije informirali, primjenjivati mjere izolacije lokalno (u pojedinom razredu, školi ili gradu/županiji), navode dalje u pismu.

Ističu kako su mišljenja da se, zbog svih opisanih okolnosti, neke stvari nisu dobro usvojile pa od miniatra traže da se osigura adekvatno ponavljanje gradiva ili barem najbitnijih dijelova na početku školske godine.

‘Nastava na daljinu treba imati vremensku strukturu’

Nastava na daljinu, smatraju potpisnici pisma, trebala bi imati jasnu vremensku strukturu. Drugim riječima, znači da bi prema njihovoj zamisli nastava trajala u jasno određenoj satnici, kako bi i djeca i skrbnici imali mogućnost zajedničkog upravljanja vremenom koje bi uključivalo i vrijeme za nastavu, zajedničko obiteljsko vrijeme, odmor i druge potrebe.

– Ukoliko u sljedećoj školskoj godini ipak dođe do potpunog prelaska na online i televizijsku nastavu od kuće, držimo da se nastavni proces ne smije prebacivati isključivo na leđa roditelja i učenika na način da se učenicima tek šalju pismeni zadaci i koje stranice udžbenika trebaju pročitati, a koje zadatke ili stranice radne bilježnice riješiti. Predlažemo stoga povođenje nastave na daljinu simulacijom nastave u učionici što znači svakodnevnu, redovitu i na rasporedu utemeljenu digitalnu interakciju učenica i učenika s nastavnicima, kako bi školarci imali mogućnost izravnog sudjelovanja na nastavi, postavljanja pitanja u trenutku nerazumijevanja nastavnog gradiva i mogli dobiti stručnu pomoć u savladavanju gradiva. Ni u kojem slučaju, dakle, ne podržavamo dosadašnji model posredovanja gradiva koji se svodio na slanje linkova na produkcijski iznimno loše osmišljena online predavanja u kojima su djeca trebala gledati u neku osobu u uglu ekrana i prepisati u bilježnicu nekoliko slajdova s natuknicama, navode potpisnici pisma.

Dodatno se osvrću i na tablete koje su učenici dobili unutar reforme Škola za život.

– Tehnološki su zaostali, a programi u kojima se nastava izvodila u pravilu nisu uzimali u obzir propise o zaštiti privatnosti naše djece. Korištenjem aplikacija osobni podaci djece se često iznose izvan EU i jurisdikcije EU prava, na što se učenike i njihove roditelje ne upozorava već se samo zahtijeva korištenje određene aplikacije pod prijetnjom sankcije. Apeliramo stoga da sve aplikacije koje se u online nastavi koriste budu odobrene i kontinuirano nadgledane od Ministarstva znanosti i obrazovanja. Kako bi učenici mogli odrađivati zadatke u online školi, roditelji su bili nerijetko prilagođavati svoja računala novim tehničkim zahtjevima ili kupovati nova. Da online škola ne bi pridonosila socijalnom raslojavanju, iznimno je važno osigurati svoj djeci tehnološke pretpostavke za praćenje nastave, ističu.

‘Zadaću treba prilagoditi karakteru nastave na daljinu’

U zadnjem dijelu, potpisnici pisma okupljeni u zajednicu Roditelji o koronaškoli osvrću se i na domaće zadaće unutar nastave na daljinu.

– Konačno, smatramo da bi domaće zadaće trebalo prilagoditi karakteru nastave na daljinu. Učestalo je iskustvo roditelja da su na svoje mobilne telefone ili na adrese e-pošte dobivali poruke nastavnika da je zadatak riješiti određeni broj stranica u radnim bilježnicama ili priloženi listić za vježbanje, a bilo je i zahtjeva da roditelj sam osmisli zadatke za lekciju koja se obrađivala. To je u praksi značilo da su roditelji čitali e-poštu, printali listiće i pomagali djeci riješiti značajnu količinu dnevnih zadataka, a potom stranicu po stranicu fotografirali i slali putem e-pošte, što je nerijetko tražilo puno vremena, s nevjericom da će primatelj pošte otvoriti stotine fotografija i iščitavati ih. Držimo da tijekom izvođenja nastave na daljinu domaće zadaće trebaju biti u smanjenom obimu i prilagođene online okruženju, a da naglasak bude na razumijevanje gradiva koje se obrađuje tijekom takvog modela nastave. Dakle, zadaci koji se zadaju učenicima u online nastavi trebaju biti takvi da ih učenici mogu samostalno odraditi, a ne zahtijevati printanje, materijale i instrumentarij koje nema svako kućanstvo i slično, pišu.

Uočili su, kažu, i potrebu za većom unificiranošću nastave na daljinu “barem na razini škole”.

– Svaki od nastavnika ima je neki svoj sistem rada i koristio raznorodne alate, što je uvelike zbunjivalo učenike, posebice one osnovnoškolske dobi. Mnogi su od nas roditelja zaključili da priopćenja pravobraniteljice za djecu kao i Preporuke o organizaciji radnog dana učenika tijekom održavanja nastave na daljinu MZO-a kao i Upute za vrednovanje i ocjenjivanje nisu bile jednoliko poštivane i provođene. Stoga je iznimno važno da osigurate da se standardi podučavanja tijekom nastave na daljinu jedinstveno i bez odstupanja primjenjuju u svim virtualnim razredima, zaključuju.