Pretraga

Snalaze se kako znaju: ‘Već godinama nemamo udžbenike iz nekoliko predmeta’

Otkako je Ministarstvo znanosti i obrazovanja donijelo nove kurikulume za općeobrazovne predmete u školama, učenici nemaju udžbenike za neke od tih predmeta, kao na primjer za geografiju. No iz Ministarstva pojašnjavaju kako strukovni nastavnici ‘prenose svoja znanja i vještine na učenike koristeći različite izvore nastavnih sadržaja’.

Foto: Pixabay

– Udžbenici se ne izrađuju jer MZO nije još uvijek jasno definiralo položaj općeobrazovnih predmeta u strukovnim školama iako za neka zanimanja su doneseni strukovni kurikulumi i to prije kurikuluma za gimnazije, još za 2017./18. sk. god., kaže naš sugovornik, strukovni nastavnik u srednjoj školi.

Dok se ministrica hvali uspjesima Škole za život, dio učenika još nema ni udžbenike ni radne bilježnice

Ističe kako već godinama predaje geografiju bez udžbenika jer ga jednostavno nema na tržištu.

– Pretpostavljam da se nakladnicima ne isplati izraditi udžbenike ako se ne zna hoće li se strukovni kurikulumi mijenjati tj. hoće li se i kada izraditi kurikulumi za općeobrazovne predmete strukovnih šk koji nisu obavezni na državnoj maturi, priča nam nastavnik.

A jesu li i, ako nisu, zašto nisu doneseni strukovni programi, pitali smo i resorno ministarstvo.

Dugotrajan proces

– Izradi strukovnih kurikuluma prethodi izrada standarda zanimanja i standarda kvalifikacija. U izradu istih su uključeni predstavnici gospodarskih subjekata, obrazovnih ustanova i ostalih dionika koji pripremaju standarde u skladu s potrebama gospodarstva i tržišta rada kako bi osigurali zapošljivost učenika nakon završetka strukovnog obrazovanja. Na standardima se temelji izrada strukovnih kurikuluma. Revizija standarda zanimanja i standarda kvalifikacije predviđena je u okviru 5 godina, zbog razvoja tehnologije, pojave novih trendova te promjene društvenih potreba, a što će u konačnici rezultirati promjenom i unaprjeđenjem strukovnih kurikuluma, pojašnjavaju nam postupak.

Reforma sa starim knjigama? U modelu dualnog obrazovanja uče po starim udžbenicima

Dodaju kako se razvoj strukovnog kurikuluma  temelji i na Nacionalnom kurikulumu za strukovno obrazovanje, budući da se istim propisuju sastavnice (općeobrazovni dio, strukovni dio i izborni dio) i omjeri njegovih dijelova za kvalifikacije razine 2 do razine 5 HKO-a.

– Isto tako, općeobrazovni predmeti u strukovnim kurikulumima razlikovat će se u sadržaju i broju sati, a ovisno o razini kvalifikacije. Izrađivat će se za svaki strukovni kurikulum na temelju ishoda predmetnih kurikuluma za gimnazijske programe, vodeći računa o specifičnim potrebama strukovnog kurikuluma, što znači da će općeobrazovni dio biti u funkciji razvoja i strukovnih kompetencija, kažu iz Ministarstva znanosti i obrazovanja.

‘Nastavnici su uspješni’

Upravo zato, teško je napraviti toliko ‘verzija’ udžbenika.

– U strukovnom obrazovanju strukovni nastavnici koriste udžbenike koji su propisani, ali isti ne prate razvoj tehnologije i pojavu novih trendova na tržištu. Stoga se strukovni nastavnici educiraju i trajno stručno usavršavaju, razmjenjuju znanja i nove tehnologije s poslodavcima te prenose svoja znanja i vještine na učenike koristeći različite izvore nastavnih sadržaja i u tome su vrlo uspješni, tvrde iz ministarstva.

Ističu i kako, upravo iz gore navedenog razloga, strukovni nastavnici pripremaju pomoćna nastavna sredstva (obrazovne materijale) za određene sadržaje iz pojedine struke, a koja odobrava Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.

‘I učenici preuzimaju odgovornost’

– Kada je riječ o Eksperimentalnom programu “Dualno obrazovanje”, Ministarstvo znanosti i obrazovanja je tijekom školske godine 2019./2020. u okviru projekta „Modernizacija programa strukovnog obrazovanja i osposobljavanja“ priprema didaktično-metodičke priručnike i mape učenja temeljenog na radu za nastavnike i mentore kod poslodavaca za šest kvalifikacija, napominju.

Predsjednik Obrtničke komore pozvao je osmaše da ne upisuju ove programe

Dodaju kako se navedena se nastavna sredstva temelje na situacijskom učenju i poučavanju, odnosno primjeni suvremenog pedagoškog pristupa koji uz pomoć digitalnih alata, osmišljavanjem adekvatnih pedagoških metoda rada primjerenih aktivnostima i zadacima, omogućava vođeno učenje gdje se učenika vodi prema rješenju zadatka, razgovorom se potiče na sudjelujuće učenje te samostalno učenje gdje on sam stječe nova znanja i samostalno nalazi rješenja.

– U takvom procesu učenja učenik i sam preuzima odgovornost za proces učenja te povezano s tim rezultate učenja, zaključuju iz Ministarstva.

Snalaze se kako znaju: ‘Već godinama nemamo udžbenike iz nekoliko predmeta’
Share via
Copy link
Powered by Social Snap