Za srednja.hr piše EU povjerenik za obrazovanje: Ostvarenje uspješnog europskog prostora obrazovanja – uloga nastavnika

Obrazovanje je ponovno među političkim prioritetima Europske unije, i to s razlogom. Ono je ključno za održavanje konkurentnog gospodarstva i izgradnju povezanog i pravednog društva. Radujem se što je to već općepriznata činjenica i što smo učinili sve što je potrebno kako bismo europsku suradnju u tom području podignuli na novu razinu.

piše: Tibor Navracsics, povjerenik za obrazovanje, kulturu, mlade i sport

Tibor Navracsics

U suradnji s državama članicama Europska komisija je uspostavila čvrste temelje istinskog europskog prostora obrazovanja podupiranjem učenja u inozemstvu i jačanjem glavnih kompetencija poput poduzetničkih i digitalnih vještina, poticanjem uzajamnog priznavanja diploma, učenja stranih jezika te ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, kao i jačanjem zajedničkih vrijednosti i uključenosti. Zahvaljujući novoj inicijativi „Europska sveučilišta” već su stvorene nove mogućnosti za studente i visoka učilišta.

Za jedan tako ambiciozan projekt kao što je europski prostor obrazovanja potrebna su i odgovarajuća financijska sredstva. Zato je Komisija predložila da se u dugoročnom proračunu EU-a za razdoblje 2021. – 2027. financijska sredstva za program Erasmus udvostruče kako bi u njemu moglo sudjelovati još više ljudi.

Europski prostor obrazovanja veliki je iskorak koji EU-u omogućuje da odgovori na izazove 21. stoljeća, stvori mogućnosti za sve građane i u potpunosti iskoristi svoje najveće bogatstvo – talent ljudi koji žive u EU-u. Ponosan sam što sam sudjelovao u oblikovanju tog prostora.

Međutim, uspjeh uglavnom ovisi o jednom čimbeniku, koji se često zna previdjeti – o nastavnicima, njihovoj motivaciji i o tome kako oni sami sebe doživljavaju. Bez nastavnika punih samopouzdanja koji su cijenjeni u društvu europski prostor obrazovanja neće polučiti uspjeh koji očekujemo. Moramo znati kako se nastavnici osjećaju i što im je potrebno da bismo predložili učinkovite mjere za suočavanje s izazovima s kojima se oni nose.

Pregled obrazovanja i osposobljavanja za 2019., koji ću predstaviti i o kojemu će se raspravljati na drugom europskom sastanku na vrhu o obrazovanju 26. rujna u Bruxellesu, u tom će nam smislu poslužiti kao vodič jer je ove godine ta vodeća godišnja publikacija EU-a, koja pruža pregled stanja obrazovanja u državama članicama, posvećena prosvjetnim radnicima. Uključivši i analizirajući rezultate međunarodnog istraživanja o nastavnicima i učenju koje je proveo OECD, u Pregledu se daje dragocjen uvid u vezi s tim kako nastavnici procjenjuju svoju trenutačnu situaciju i čemu se nadaju u budućnosti.

Što je najvažnije, iz Pregleda se vidi da nastavnici žele više kvalitetnog osposobljavanja kako bi se nosili s društvenim i tehnološkim izazovima s kojima se suočavaju. Jedan od tih izazova je maksimalno iskorištavanje novih tehnologija imajući na umu njihove štetne učinke. Osim toga, treba im pomoći u rješavanju poteškoća s kojima se suočavaju u kulturno raznolikim razredima. Nadalje, nastavnici žele da im se oda priznanje za njihov rad. Prema anketi, samo 18 % nastavnika smatra da ostatak društva cijeni njihovo zvanje. Osim plaća, koje su posvuda niske, ono što se obavezno mora učiniti jest podići ugled i autoritet nastavnika. U Pregledu se ukazuje i na pomanjkanje nastavnika u nekoliko država članica, posebno u područjima povezanima sa znanosti, tehnologijom, inženjerskom strukom i matematikom, a spominju se i druga goruća društvena pitanja: na primjer, koliko ćemo nastavnika trebati u budućnosti i na koliko učenika. To pitanje moraju razmotriti tvorci politika, posebno u kontekstu naših društava koja su sve starija i s obzirom na to da sve više ljudi napušta ruralna područja.

Pregled obrazovanja i osposobljavanja već osam godina ima važnu ulogu u poticanju reforme obrazovnog sustava diljem država članica. U ovom se izdanju šalje jasna poruka – nastavnici koji su puni samopouzdanja i priznati u društvu preduvjet su za ostvarenje ambicioznih reformi. Naša je zadaća da damo sve od sebe kako bi oni postali temelj europskog prostora obrazovanja.

Odgovori