Tko kaže da poezija mladima nije zanimljiva? Omiški strukovnjaci snimili film u čast velikog pjesnika

Ove smo godine svjedočili generalnom nezadovoljstvu maturanata poezijom Tina Ujevića, koja ih je dočekala u polaznim tekstovima Eseja više razine Hrvatskog jezika. Glavni razlog negodovanja svodio se, kako su nam poneki kazali, na nemogućnost razumijevanja pročitanog i iznenađenost dobivenom temom. U želji da svojim učenicima olakšaju savladavanje poezije te im približe životne vrijednosti koje stihovi kriju, u omiškoj Srednjoj školi ‘Jure Kaštelan’ marljivo se radilo na projektu poticanja čitanja poezije. Povodom 100. obljetnice Kaštelanova rođenja, srednjoškolci su o velikom pjesniku iz svog kraja napravili zanimljiv film.

Scena iz filma ‘Kaštelanova dica’ /foto: Youtube Screenshot

U doba brzorastućih društvenih mreža, videoigara i ubrzanog načina života, nerijetko je pravi izazov mlade zainteresirati za promišljanje o pročitanom književnom tekstu, a posebice poeziji. Misleći da im ona nema za ponuditi ništa bliskog i aktualnog, srednjoškolcima razumijevanje stihova često predstavlja veliki problem.

Profesorica Hrvatskog jezika u Srednjoj školi ‘Jure Kaštelan‘ u Omišu, Jelena Alfirević, tog je problema itekako svjesna.

Ustaljeni načini podučavanja ne pomažu: ‘Čekati da se učenik i sustav promijene, status je quo

Mladi vole čitati, ali ne ono po čemu drve u lektiri: Evo primjera kako može i drugačije!

Kako bi oživotvorila nastavu književnosti, a učenicima pružila suvremene nastavne metode, ona se u suradnji s profesorom Vjeronauka Stankom Stojićem i svojim učenicima bacila u svojevrsan pothvat poticanja čitanja poezije. Tako je nakon predanog učeničkog rada tijekom prošle školske godine, koji je uključivao iščitavanje Kaštelanove biografije, pisanje scenarija pa tek onda snimanje, iz SŠ ‘Jure Kaštelan’ izašao sedamnaestominutni film o velikom pjesniku iz Zakučaca kraj Omiša.

– Htjela sam oživotoriti nastavu – svjesna kako novo doba zahtijeva nove metode i oblike poučavanja, jer djeca danas teško zadržavaju pažnju. A koristiti isti način rada iz dana u dan, proklinjati internet i raznorazne igrice, čekati da se učenik i sustav promijene, status je quo, započinje profesorica Alfirević i nastavlja.

Kroz sedmu umjetnost oživjeli i doživjeli velikog pjesnika

[ZADATAK DANA] Hrvatskog pjesnika poveži s mjestom u kojemu se rodio

– U virtualnom medijskom svijetu u kakvom živimo prijeti opasnost zatomljivanja pravih životnih vrijednosti, a takve upravo u sebi poezija ,,krije“. Zato je učenicima potrebno iskustveno približiti vrijednosni sustav književnosti, kojoj je najznačajnija upravo moralno-odgojna uloga, ali putem digitalne tehnologije, jer je ona (su)kreatorica njihove svakodnevnice, objašnjava nam ona.

Povod više za približavanje književnosti filmskom umjetnošću bila je i 100. obljetnica Kaštelanova rođenja kraj čijeg kipa pri ulasku u školu svakodnevno prolaze. Kroz učeničko viđenje pjesnikova lika i djela, u filmu nazvanog Kaštelanova dica, uspjeli su ga, kako nam kaže profesorica, oživjeti i ponovno prošetati rodnim krajem. Sve to uz nevjerojatnu dozu inovativnosti i kreativnosti.

– Kaštelanova dica, osim što je svojevrsni projekt poticanja čitanja poezije, još i više metaforička je kritika suvremenom društvu. Sinonim je kaštelanovske poezije kojoj je uloga upravo to – da otvara oči, da budi i odgovorima pomaže mladom čovjeku na putu egzistencijalnog traganja, ističe Alfirević.

Poezija i strukovnjacima može biti bliska i zanimljiva

Prije 128 godina rođen boem koji je zadavao muke na državnoj maturi iz Hrvatskog jezika

Posebno joj je, kaže nam, drago što su u ovom projektu sudjelovali upravo strukovni razredi; nekolicina učenika hotelijersko-turističkog usmjerenja 1.f i 3.f razreda, tehničara za elektroniku 3.c razreda i pomoćnog konobara 1.g razreda. Svi oni su tom prilikom pokazali svoje potencijale koje tradicionalne metode podučavanja ne uspiju otkriti.

– Čovjek se najljepše osjeća kada nešto stvori, to ga čini ispunjenim i korisnim, a u stupnju stvaralaštva svi učenici bez iznimke jednako uživaju. Suvremenim, učenicima bliskim rječnikom kroz film ispričana je jedna priča o univerzalnim vrijednostima i istaknuti su razlozi zbog kojih nas pero ovog velikana hrvatske književnosti privlači i danas, dodaje profesorica Alfirević.

U cjelokupnom procesu istraživanja i snimanja filma uživali su tako i učenici. Osim što im se svidjela inovativna i zabavna metoda podučavanja, sad im više nije nejasno što je pjesnik stihovima htio reći.

To nam potvrđuje i prvaš Krešimir, koji je u filmu postao amaterski pjesnik.

– Snimanjem filma stekao sam novo iskustvo. Osim što sam puno toga o Kaštelanu na
zanimljiv način naučio, svi zajedno smo se zabavili. Do tada nisam volio pjesnike. Ni pjesme.
Nikad mi nije bilo jasno ono pitanje samome sebi – što je pjesnik htio reći. A u filmu sam baš
ja postao amaterski pjesnik. Što je još jače, prvo sam se ustručavao glumiti, a poslije sam
dobio samopouzdanje i prijateljima dijelio savjete kako se opustiti i odglumiti scenu. Nadam
se da ću ovu avanturu pamtiti cijeli život!, kaže Krešo.

U nastavku zaronite u primorski pejzaž i film vrijednih učenika i djelatnika omiške SŠ ‘Jure Kaštelan’, koji je dosad prikupio više od 2.500 pregleda. Njihov bi odgojno-obrazovni materijal, čini nam se, mnogima mogao pomoći da pobliže upoznaju ovo pjesničko ime, ali i spoznaju bezvremenost i aktualnost književnih djela.

Odgovori