Učiteljica matematike: Kad ne stignem pomoći svim učenicima, tu uskoči umjetna inteligencija
I dok mnogi zaziru od same pomisli da umjetnu inteligenciju uključe u nastavu, učiteljica matematike Sanela Jukić iz Osnovne škole Eugena Kumičića u Slatini aktivno ju koristi na svojim satovima. Učenicima dozvoljava da koriste umjetnu inteligenciju za rješavanje zadataka koje ne znaju riješiti, ali ih onda vodi kroz to kako najbolje iskoristiti umjetnu inteligenciju da od nje nešto i nauče. Objasnila nam je kako to radi, ali i kako je prošla prva godina novog kurikula izvannastavne aktivnosti o umjetnoj inteligenciji koju je ona vodila s učenicima 6., 7. i 8. razreda.

Učiteljica matematike Sanela Jukić iz Osnovne škole Eugena Kumičića u Slatini o izvannastavnoj aktivnosti o umjetnoj inteligenciji | Foto: Canva, privatna arhiva
Tijekom prošle školske godine su se, u sklopu CARNET-ovog projekta BrAIn, eksperimentalno provodili kurikuli o umjetnoj inteligenciji. Radilo se o izvannastavnoj aktivnosti za osnovne te fakultativnom predmetu za srednje škole. Osnovna škola Eugena Kumičića iz Slatine objavila je izvješće o zadovoljstvu učenika tim novim kurikulom, a mi smo razgovarali s njihovom učiteljicom koja je provodila tu izvannastavnu aktivnost, Sanelom Jukić koja predaje matematiku.
– Ja sam umjetnu inteligenciju koristila i u samoj nastavi matematike, tako da je ovo bio klasični prijelaz u nešto što je službeno. Njih je prošle godine u početku je bilo 15-ak, a onda se brojka ustalila na 11 učenika 6., 7. i 8. razreda. Mi smo se na toj izvannastavnoj aktivnosti bavili izradom materijala za učenje za naše učenike iz posebnih odjela kojima su takvi radni materijali neophodni. Učenici su većinu školske godine potrošili na izradu kratkih edukativnih videa. Prije umjetne inteligencije bi učenike trebali mjesecima učiti radu u više alata kako bi mogli napraviti takav video, a uz AI oni su te materijale napravili vrlo brzo, objašnjava učiteljica Jukić.
‘To je bilo povezivanje tehnologije i sama inkluzija’
Učenici su na toj izvannastavnoj aktivnosti kroz radionice, grupni rad i praktične zadatke istraživali i kako postavljati kvalitetne upite (prompte), učili o sigurnoj i odgovornoj uporabi digitalnih alata te razvijali kreativnost. Kako je naglasila učiteljica Jukić, njeni učenici nisu učili čistu tehnologiju, već su kroz tehnologiju napravili nešto korisno za svoje kolege, a objasnila je zašto je taj dio posebno važan.
– Mi te videe nismo radili napamet, nego su učenici te izvannastavne aktivnosti sudjelovali na satima u posebnim odjelima, upoznali su se s načinom učenja kod tih učenika, razgovarali s njihovom učiteljicom. I kod kreiranja videa su pazili na sve sitnice kako bi taj sadržaj njima bio prihvatljiv. I moram reći da je jedan od prvih videa koji je nastao, Mačka Mimi, bio totalni hit među učenicima. S druge strane, to je bilo povezivanje tehnologije i sama inkluzija. Jer nije inkluzija samo uklopiti učenike s teškoćama u nekakav redovan proces, redovnu nastavu, nego i obrnuto. A upravo se to kroz ovu izvannastavnu aktivnost, kroz nekakvo druženje i bolje razumijevanje potreba učenika s teškoćama u razvoju, ostvarilo, rekla je učiteljica matematike.
Kako njoj umjetna inteligencije nije velika nepoznanica i bauk, ispričala nam je i na koji je način koristila AI na satovima matematike. Učenicima je dozvoljavala da umjetnu inteligenciju koriste na satu i za rješavanje zadataka koje ne znaju riješiti, ali uz određena pravila.
– Kada je prije par godina krenula ludnica s ChatGPT-om, znala sam da ga učenici koriste. Međutim, korištenje u matematici je nešto malo zahtjevnije. Pa sam im onda pokazala kako im ChatGPT može biti saveznik u u učenju. U tijeku vježbi jedan od načina primjene je da zadatak koji ne znaju riješiti je da ga ubace u ChatGPT i zamole da ga riješi. Ali, da u komunikaciji s botom zatraže dodatna pojašnjenja, zašto je u nekom koraku napravljeno, ubiti da im on bude mentor. Jer sa 20 i nešto učenika u razredu vrlo je teško doći do svih i odgovoriti na sva pitanja u 45 minuta i tu umjetna inteligencija dođe savršeno. Drugi dio rada je da, kad su već vidjeli kako se taj zadatak rješava, da zatraže da sastavi nekoliko takvih sličnih primjera zadataka za vježbu. I to je jako lijepo bilo primljeno od djece. Pokazala sam im kako da učitaju fotografiju ili da slikaju listić pa da ga ubace, ali i kako da koriste simbole, odnosno alate za zadavanje naredbi ChatGPT-u, otkrila je učiteljica Jukić.
Mnogi zaziru od toga da će djeca ‘oglupjeti’ zbog korištenja umjetne inteligencije, a učiteljica Jukić se s time ne slaže
Iako je AI bio vrlo netočan u vidu matematičkih zadataka kada je tek postao dostupan ljudima, Jukić naglašava da je napredak te tehnologije ekstremno brz. Tako da je AI postao puno bolji i gotovo skoro u potpunosti točan kada mu se daju matematički zadaci, ali Jukić upozorava na bitnu činjenicu.
– Sve je precizniji kada se radi se o gradivu osnovne škole. Kad se ide dalje prema gradivu srednje škole i fakultetskom gradivu, mislim da tu još nije toliko točan i precizan. Ali za osnovnu školu daje u većini slučajeva točne odgovore, sad je baš jako dobro uvježban. I ono što je jako zgodno i što učim djecu, je to da ako želiš da ti pomogne, onda mu moraš dati što više informacija, a kod matematike je bitno da se napiše za koji razred je taj zadatak predviđen i prema hrvatskom kurikulu i on iz kurikula vidi što dijete mora znati da bi riješilo zadatak. Što precizniji prompt, to je precizniji odgovor, tvrdi Jukić.
I dok neki misle da će umjetna inteligencija zaglupiti djecu i da im to treba u potpunosti zabraniti, Jukić se baš i ne slaže s time. I ona ga sama koristi za posao, od pripreme radnih listića, za pisanje problemskih zadataka kada joj ponestane ideja, ali ga uvijek dodatno provjeri. A kako bi uopće dobila točno ono što traži, mora što bolje i što opširnije objasniti umjetnoj inteligenciji, baš kao i djeca.
– Ljudi zaziru da će djeca ‘oglupjeti’, ali moraju znati sljedeće: da bi iz AI-a izvukli maksimum, djeca moraju postati što pismenija i što bolje izražavati ono što su zamislili kako bi AI napravio točno ono što su učenici zamislili. A to je opet vježbanje pisanja, proširivanje vokabulara, jer što je širi vokabular, lakše će objasniti stvari koje AI može izraditi. Tako da mislim da ju ne bismo trebali izbjegavati, nego bismo ju trebali približiti učenicima tako da vide što točno od AI-a mogu izvući za svoju korist, i za učenje i za stvaranje nekakvog sadržaja za koje im je prije AI-a trebalo mjesec dana, a sada im treba 15 minuta, smatra učiteljica Jukić.
‘Većinom su ga koristili za zadaću ili sastavak, ali to je to. Nisu uopće bili svjesni što znače ti odgovori’
Dodaje i kako učitelji imaju ključnu ulogu u vođenju učenika kroz sami razvoj umjetne inteligencije. Kako je objasnila, njeni učenici su na ovu izvannastavnu aktivnost došli s jednim jedinim predznanjem – da ChatGPT postoji i da daje odgovore na sva pitanja.
– Većinom su ga koristili, to su mi i sami priznali, za zadaću iz Povijesti iz radne bilježnice ili sastavak, ali to je to. Nisu uopće bili svjesni što znače ti odgovori, od kud on povlači te odgovore, jesu li ti odgovori točni, provjeravaju li same činjenice. Nisu bili svjesni da im ChatGPT može dati netočne podatke, odnosno da ih može sam izmisliti. Mislili su da je sve što ChatGPT kaže točno. Uopće nisu ulazili u to što on kaže, zato su oni mislili daje to isto kao guglanje. Zato je to jako bitno, to kritičko promišljanje, što zapravo umjetna inteligencija može a što ne, koje su opasnosti, što za budućnost znači korištenje AI-a a da ne kršimo autorska prava i to je jedna vrlo kompleksna tema. Zato mi je drago što je CARNET napravio ovaj kurikul jer sam zbog toga prošle godine shvatila koliko, ne samo učenici, nego i šira populacija od mlađih do starijih, ne znaju što zapravo sve umjetna inteligencija može, poručila je učiteljica Jukić.
Kako su učenici bili zadovoljni prošle godine s tom izvannastavnom aktivnošću, nastavili su ga provoditi i ove školske godine te im se pridružilo još više učenika. S novom grupom učenika se kreće od nule, odnosno od osnova o tome što je uopće AI, a onda će i oni na kraju nastave znati kako najbolje koristiti umjetnu inteligenciju za svoju korist.
– Na ovu izvannastavnu aktivnost sam išla prošle godine, pa tako ću i ove. Vrlo je zanimljivo, a kada saznaš da svojim radom pomogneš nekome, uljepša ti dan. Kroz igru, druženje i zabavu naučila sam jako puno novih stvari koje će mi sigurno zatrebati u budućnosti. Vrlo je zanimljivo i preporučujem svakome tko voli informatiku, rad na računalu te voli koristiti AI alate, rekli su učenici OŠ Eugena Kumičića iz Slatine u anketi o zadovoljstvu tom izvannastavnom aktivnosti.