Pretraga

Ugledni znanstvenik iskritizirao našu akademsku zajednicu: Polovica ih ne zaslužuje ni titulu koju nosi

A- A+

U poduljem Facebook statusu, hrvatski fizičar i svjetski priznati znanstvenik Dejan Vinković isktizirao je našu akademsku zajednicu. Vinković, koji je doktorat astrofizike stekao na Sveučilištu Kentucky te koji je radio na Princetonu, smatra da nije problem u premalom financiranju hrvatske znanosti, već u tome što u njoj rade ljudi ‘čije diplome ne vrijede papira na kojem su tiskane’. Njegov status prenosimo u cijelosti.

Damir Boras | foto: Ivan Božić/srednja.hr

Hrvatsku nakon ove 2020-e čeka niz preispitivanja vlastitog koncepta organiziranja države i društva, a najviše vlastitog etičkog i moralnog sustava vrijednosti temeljem kojeg svi građani donose male svakodnevne odluke koje utječu ne samo na njih, nego i na druge ljude. COVID-19 je razotkrio strašno moralno i etičko propadanje našeg društva (više o tome za Novu godinu, uz brojke), a potresi su sve to gurnuli u dodatnu sferu očaja.

Ovdje se želim osvrnuti na jedan dio društva koji ima disproporcionalno veliku važnost po razvoj društva: akademsku zajednicu. Pod time mislim na sve one silne (sve)učilišne profesore, znanstvenike i stručnjake po raznim nižim i višim učilištima i javnim institutima. Sve ljude koji su plaćeni da svojim znanjem obogate društvo, bez obzira o kojem se području znanosti radi.

‘Nedostaje nam kvalitetnih stručnjaka u svim područjima’

Pandemija i potresi pokazali su kako nam nedostaje uistinu kvalitetnih stručnjaka i resursa, od prirodnih znanosti i medicine, pa do društvenih znanosti. Potresi u 2020-oj su razotkrili koliko se malo ulaže u tako važnu stvar kao što je seizmologija, i koliko su za javnost važni stručnjaci koji imaju znanja jasno komunicirati prema javnosti ključne aspekte znanosti koja je u tom trenutku u fokusu života i smrti. Stoga i ovaj intervju dr. Stipčevića izdvajam kao pozitivan primjer, iako ih ima još.

I prva pomisao svima je – treba više ulagati u znanost. Međutim, ja nisam pobornik toga da je to glavna pouka koju treba izvući iz 2020-e. Upravo suprotno, mislim da je to pogrešna poruka.

Glavna poruka koju treba akademska zajednica i društvo u cjelini izvući iz 2020-e je da nam je (barem) pola te akademske zajednice nedostojno titula koje nose! Njihove diplome ne vrijede papira na kojem su tiskane! Oni su ne samo balast ovom društvu, nego i direktne štetočine iz barem dva razloga: 1) na njih se troši enorman novac koji je potreban onima koji su barem donekle zaslužili svojim znanjem titule koje imaju, te 2) oni stvaraju generacije pod-educiranih ljudi, koji dobivaju diplome bez adekvatnog znanja i s takvim ne-znanjem dolaze na radna mjesta koja su od javnog interesa.

‘Financiramo gomilu gluparija kojen nazivamo znanošću’

Dovoljno je pogledati vodeće ljude raznih (vele/sve)učilišta! Dovoljno je pogledati s kakvim kadrovima su se to razna učilišta pokrenula, kako se dijele dipolme na njima, kakvi ih ljudi vode. A totalni raspad akademskih vrijednosti, etike i morala u vođenju Zagrebačkog sveučilišta, kičme akademske zajednice u Hrvatskoj, je to ogolio do kosti. Hrvatska financira gomilu gluparija koje se nazivaju znanošću! Hrvatska prži enormne novce na plaće ljudi koji nemaju nikakve, ali BAŠ NIKAKVE kompetencije za nazivati se stručnjacima za IŠTA! Hrvatski sustav znanosti je opterećen mnoštvom znanstvenika koji nisu ušli u 21. stoljeće.

Iskreno, ne očekujem ja da će doći do ikakvih bitnih promjena nakon 2020-e oko ovog. Samo želim da negdje u prikrajku tih rasprava, negdje barem u podsvijesti, ostane saznanje da Hrvatska ne može napraviti ikakav bitan iskorak u svojem razvoju dok se ne uvede jasno i _društveno prihvaćeno_ mjerilo tko je u akademskoj zajednici smeće, a koga se isplati financirati jer će oplemeniti društvo svojim znanjem i stručnošću.