Pretraga

Učenici iz Hrvatske predstavili svoje vježbeničke tvrtke: ‘Bolje otvoriti ovaj sajam nego bankomat’

A- A+

Učenici iz čak 38 srednjih škola iz Hrvatske, ali i inozemstva, danas su se sastali na jednom mjestu kako bi međusobno poslovali. Radi se o 22. Međunarodnom sajmu vježbeničkih tvrtki povodom obilježavanja Europskog tjedna poduzetništva. Sajam se održao u Privatnoj gimnaziji i ekonomskoj školi Katarina Zrinski, a mi smo pričali s učenicima koji su ondje predstavljali svoje fiktivne tvrtke preko kojih uče kako u praksi izgleda samo poslovanje.

sajam vježbeničkih tvrtki europski tjedan poduzetništva privatna gimnazija i ekonomska škola katarina zrinski učenici na štandovima

22. Međunarodni sajam vježbeničkih tvrtki, Privatna gimnazija i ekonomska škola Katarina Zrinski, Zagreb | Foto: srednja.hr

‘Bolje otvoriti sajam vježbeničkih tvrtki, nego bankomat’, rekao je predsjednik udruge Glas poduzetnika, Hrvoje Bujas i referirajući se na ‘svečano otvorenje bankomata‘  u Ličkom Osiku od strane župana. U Privatnoj gimnaziji i ekonomskoj školi Katarina Zrinski u Zagrebu nije se otvarao bankomat, ali zato je 22. Međunarodni sajam vježbeničkih tvrtki.

To je sajam na kojemu se učenici, koji kroz svoje srednjoškolsko obrazovanje imaju predmet vježbenička tvrtka i uče kako funkcionira poslovanje u praksi, međusobno povezuju i posluju na licu mjesta. Sve je, naravno, fiktivno, a mi smo razgovarali s učenicima koji su imali zanimljive proizvode na svojim štandovima, ali i najbolju dekoraciju koja nam je odmah privukla pažnju.

– Mi smo tek novo osnovana vježbenička tvrtka Vulgaris i bavimo se prodajom prirodne kozmetike različitih proizvođača koji zadovoljavaju kriterije kvalitete, održivosti i ekološke proizvodnje. Isto tako, kao tvrtka veliku važnost pridajemo zaštiti okoliša i zdravlju naših klijenata, stoga imamo ekološko pakiranje koje je izrađeno od ekoloških materijala. Trenutno uspostavljamo kupnju i prodaju, znači prodajemo naše proizvode, naručujemo od drugih, predstavljamo našu tvrtku, čime se bavimo i što je nama važno. Mi tražimo suradnju s tvrtkama koje brinu za održivost jer je naša misija i vizija očuvanje naše planete, ispričala nam je učenica koja se školuje za komercijalisticu, Laura Badanjak iz Elektrotehničke ekonomske škole iz Nove Gradiške.

Učenici predstavili razne proizvode poput brašna i ulja od lješnjaka

Na sajmu, koji se održao u sklopu Europskog tjedna poduzetništva, sudjelovalo je 38 vježbeničkih tvrtki, a jedna je bila iz inozemstva, odnosno iz Europske unije. Radi se o Mađarskoj čiji su učenici došli ‘poslovati’ s učenicima iz Hrvatske. Štand koji nam je još zapeo za oko bio je onaj Poljoprivredno prehrambene škole iz Požege.

– Naša vježbenička tvrtka se zove Smeđe zlato zato što se bavim ekološkom proizvodnjom lješnjaka. U ponudi imamo očišćeni lješnjak, lješnjak u ljusci, u katalogu imamo recept tradicionalnog slavonskog kolača, imamo i brašno od lješnjaka kao i ulje. Odlučili smo se baviti lješnjacima jer imamo oko 200 nasada lješnjaka u školi, objasnila nam je učenica 4. razreda agrotehničara, Klara Krmpotić.

Izdvojeni članak
učenici privatna gimnazija i ekonomske škola katarina zrinski na vratima škole u odijelima

Kako bi izgledala modularna nastava u praksi? Ova škola već 26 godina provodi sličan oblik

Sve se radi na fizičkim papirima i dokumentima, ali za to postoji dobro objašnjenje

Na njihovom štandu se zaustavio i zamjenik ravnateljice Privatne gimnazije i ekonomske školi Katarina Zrinski u Zagrebu, Ivan Tafra, koji je priznao kako mu se od svih ponuda najviše dopao namaz od lješnjaka. Istaknuo je kako su učenici i ove godine pokazali da znaju napraviti dobre proizvode, ali i marketinške materijale kao i da im odlično ide komuniciranje s ljudima koji dođu na njihov štand.

– Ovaj cijeli tjedan zapravo obilježavamo Europski tjedan poduzetništva i ovo nam je centralni događaj, mi sajam provodimo već 22. godinu za redom. Inače posjećujemo sajmove i izvan Hrvatske, bili smo na sajmu u Celju ove godine, bili smo na sajmu u Pečuhu, a u Tuzli gdje imamo i partner školu. Kolege kolegice iz Dubrovnika imaju sajam vježbeničkih tvrtki 30. travnja pa ćemo vjerojatno i ondje ići. Zadnji sajam imamo u našoj školi partneru u Italiji, naveo je Tafra.


EUROPSKI TJEDAN PODUZETNIŠTVA

Europski tjedan (malog i srednjeg) poduzetništva je paneuropska kampanja čiji je cilj promicanje poduzetništva u Europi. Inicijativa Europske komisije pomaže postojećim poduzetnicima da pronađu informacije o dostupnoj potpori i pokušava potaknuti više ljudi da pokrenu vlastiti posao. Glavni ciljevi Europskog tjedna poduzetništva jesu informiranje poduzetnika o potpori dostupnoj na EU, nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini kao i poticanje više ljudi da postanu poduzetnici.

Iako je poseban fokus na Tjednu malog i srednjeg poduzetništva u jesen svake godine, ova kampanja zapravo je cjelogodišnjeg karaktera. Glavni događaj održava se zajedno sa Skupštinom malih i srednjih poduzeća i ceremonijom dodjele nagrada za promicanje europskog poduzetništva.

Ove se godine Europski tjedan poduzetništva (eng. European SME Week) održava u Budimpešti i to u studenom gdje će se održati skupština koja će sadržavati panele i intervjue, stručne okrugle stolove, interaktivne radionice, informativne majstorske tečajeve i brojne mogućnosti umrežavanja. To će, kako nalažu iz EU-a, pomoći u stimuliranju europskih poduzeća i opremiti ih pravim alatima za prijelaz na održivost i digitalizaciju.


Učenici su poslovanje radili na papirima i pravim dokumentima, odnosno laptopima i računalima za njihovo fiktivno poslovanje na sajmu nije bilo traga. Upitali smo zamjenika ravnateljice škole zašto je to tako i bi li bilo bolje da se taj segment sajmova vježbeničkih tvrtki digitalizira.

– Učenici rade na papirima zato što učenici moraju proživjeti taj doživljaj dokumenta. Jer kad mi s njima radimo u digitalnom obliku, njima je to igrica i nemaju percepciju stvarnog dokumenta i oni ne znaju što su radili. Vi njih nakon sat vremena pitate što su radili, neće znati, a ako 20 puta napišete ime primatelja, žiro račun, jednu narudžbenicu ili jednu ponudu onda vi znate i elemente koje sačinjavaju taj dokument i znate čemu služi taj dokument. Ako uvedete digitalizaciju u taj segment, onda se vidi da učenici u jednu ruku izgube interes i ne razumiju što se dogodila, a papir, koliko god to staromodno zvučalo, oni dobe pravi osjećaj za posao koji oni stvarno rade, objasnio je Tafra.

‘Ako se ičega ne morate plašiti s 16 ili 17, pa čak i ako imate više od 20 godina, je neuspjeh’

Učeničke štandove obišao je i Bujas iz Glasa poduzetnika i rekao kako neke ideje imaju potencijala da zažive na pravom tržištu. Učenici s kojima smo pričali su nam rekli kako bi poslije srednje škole rado ušli u poduzetničke vode, ali da im je najveći strah neuspjeh. Upravo smo Bujasa pitali za savjet oko tog njihovog straha.

– Ako se ičega ne morate plašiti s recimo 16 ili 17 pa čak i ako imate više od 20 godina, je neuspjeh. Dapače, prigrlite ga i nastavite dalje, naučite iz  vašeg neuspjeha. Kultura neuspjeha kod nas je neka ostavština prošlih vremena i ako niste uspjeli napraviti da je to nešto loše. Nisam baš ni ja isprve uspio kada sam krenuo u poduzetničke vode. Dapače, trebalo je i meni vremena, stvari ne idu preko noći. Neki moji projekti su uspješni, Crno Jaje, Osiguraj.me i GoHome tražilica nekretnina, ali neki su bili neuspješni. Recimo WTF Jeans u koje smo uložili dosta novaca i prodali smo možda 500 tih traperica, ali očigledno tržište to nije prihvatilo. Tako da, nemojte se plašiti svog neuspjeha, bitno je da se okuražite i krenete. Vi ste gospodar svoje sudbine, a kao poduzetnik doista to možete biti, gospodari svog vremena i svoje sudbine. To je sloboda koju vam daje biti poduzetnik i to ne možete dobiti nigdje drugdje, rekao je Bujas.

‘Mi smo dio Europske unije i počnimo se ponašati tako’

Komentirao je i kako bi njemu bilo puno lakše u poduzetničkom životu da je i on tijekom srednjoškolskog obrazovanja imao vježbeničku tvrtku o da učenici trebaju dobro iskoristiti znanje koje će iz tog predmeta dobiti. S obzirom na to da se sajam vježbeničkih tvrtki održava u sklopu Europskog tjedna poduzetništva, Bujas je komentirao kako bi se učenike trebalo usmjeriti i prema europskom tržištu, a ne samo na hrvatsko.

– Mi smo dio Europske unije i počnimo se ponašati tako. EU je na neki način zajednica koja je vodeća, uz SAD, Kinu i Rusiju u svijetu pa ono, budimo dio jedne velike i ozbiljne priče koja nas može lansirati. Mislim da bi se cijeli naš obrazovni sustav trebao ‘šiftati’ na to da na neki način gledate i globalno, ali naravno testirate lokalno. Hrvatska je zapravo idealna za testiranje bilo kakvog produkta i ideje bilo čega što biste eventualno mogli prodati na tržištu. Ako prođete ovdje u nekom manjem obimu, imate poprilično velike šanse za proći i globalno, poručio je Bujas.

Europski tjedan poduzetništva u Privatnoj gimnaziji i ekonomskoj školi Katarina Zrinski traje do kraja ovog tjedna, a cijeli raspored događanja možete pogledati u dokumentu ispod. Ako vam dokument nije vidljiv, potrebno je osvježiti stranicu.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti.

EU emblem