Pretraga

Pozdravite se s ljubavlju i razumom jer je ovo fikcija (D. Alighieri: Božanstvena komedija)

Dante Alighieri renesansni je pjesnik. Ni njegova životna priča nije među najsretnijima zbog cijele situacije s političkim sukobom, progonstvom te pronalasku utočišta negdje drugdje.

Chuck

Chuck | screenshoot iz serije

Unatoč tome, smatra se začetnikom talijanskog književnog jezika, a naslovno je djelo prvo veliko djelo neke književnosti na narodnom jeziku. Tako da, kada vas neće život, književnost je tu da vas spasi i proslavi.

Uvod & formalnosti

Naslov je ovog djela zanimljiv zbog priče kako je uopće došlo do njega. Usput, sam naslov nema veze s događanjima i likovima u knjizi. Mada, opet, rijetko koji naslov ima, osim ako ne uključuje ime naslovnog junaka.

Uvod u književnost 3: Tri lica dramskoga roda

Dante je svoje djelo, zapravo alegorijski ep, nazvao Komedija jer se u njegovo vrijeme tako nazivalo djelo na narodnom jeziku, pisano u stihu te sa sretnim završetkom. Za pridjev božanstvena, zaslužan je Boccaccio kojemu se svidio sadržaj i savršen stil Danteovog djela.

Tema se epa može promatrati iz dva kuta. Doslovna, prava tema je Danteovo putovanje kroz pakao, čistilište i raj. Metaforička je tema, do koje se dolazi čitanjem između redaka i poznavanjem antike i Biblije, alegorijski prikaz čovjekova života na putu od grijeha do Boga, što bi iskreno rečeno, bio puno bolji naslov.

Djelo ima 100 pjevanja raspoređenih u tri dijela, još jedanput to su: Pakao, Čistilište i Raj. Glavna karakteristika Božanstvene komedije, osim antičko-renesansnih stvari je i simbolika. Broj 100 simbol je savršenstva, a broj 3, koji se pojavljuje u tercinama i činjenici postojanja 9 krugova pakla, simbol je Svetog Trojstva.

Simbolika likova je zanimljiv i prigodan uvod u samu Komediju. Dante je simbol grešnog čovječanstva, Vergilije je simbol razuma, a Beatrice je simbol božanske milosti. Njih troje čine nepogrešivu kombinaciju koja čini upravo suprotno.

Od prvog do trećeg pjevanja

Prvo pjevanje započinje kao i svaka horor ili vampirska serija, čovjekovim skretanjem sa sigurne, stabilne, ravne staze u mračnu, nepoznatu šumu. Kako se Dante našao u šumi, tako se počeo bojati.

Uglavnom priroda, pitanje seksualnosti na kraju – Combray Marcela Prousta

Ugledavši svjetlo, kao svako razumno biće, zanemarivši pravo značenje izraza svjetlo na kraju tunela, krenuo je prema njemu, no tada su mu se na putu pojavile tri životinje. Te tri dražesne zvijeri (pantera, lav i vučica) predstavljaju tri nimalo dražesna grijeha: putenost ili stavljanje tijela na prvo mjesto, oholost i pohlepu. Prigodne karakteristike za moderna djela, a očito i za renesansu.

Nakon polu-napada životinja, pred Dantea se pojavila sjena, ali ne bilo kakva sjena, nego mrtva duša velikog pjesnika Vergilija. Rimljanin je bio od pomoći, pošto si je dobrovoljno zadao ulogu Danteovog vodiča do raja.

U drugom se pjevanju Dante sjetio da ovakva situacija uistinu nije normalna i obratio se Bogu da mu pomogne. Kada to nije upalilo, požalio se Vergiliju s problemom sumnje u vlastitu sposobnost. Što Dantea koči? Strah. Ali nije krenuo dalje jer je počeo vjerovati u sebe, nego zato jer, prema Vergiliju, na ulasku u raj ga čeka djevojka. Svaki motiv je očigledno dobar motiv.

Werther hrvatske književnosti: Prijan Lovro (autor: August Šenoa)

Treće se pjevanje zbiva u pretpaklu: mjesto na kojem se nalaze oni nepoželjni, nepoželjni od strane raja i pakla. Tu su “mlitavci”, ljudi koji su proživjeli svoj život bez vlastitog mišljenja, bez opredjeljenja. Tamo ljudi trče, ali ne zbog fit forme, već zbog napada gadnih osa i obada.

Junaci su ugledali rijeku Aheront i lađara Haronta koji prevozi duše grešnika do pakla. Ne bi ih Haront ni pustio da ga Vergilije nije izmanipulirao spominjanjem Boga. Pjevanje završava potresom i vjetrom te Danteovom nesvjesticom.

Četvrto pjevanje

Dante se probudio i shvatio da je na drugoj strani rijeke. S tim se dijelom mnogi mogu poistovjetiti, samo što kod njih nesvjestica nije rezultat djelovanja prirode, već poznato-nepoznate konzumacije. Dante, zajedno s Vergilijem, kojeg je doslovno našao usred šume, ulazi u prvi krug pakla ili limb.

U njemu su grešnici oni nekršteni. Naime, njihov je grijeh u tome što su živjeli prije pojave kršćanstva, a njihova je kazna neispunjena čežnja i uzaludna nada.

Bilo je tu još i pjesnika, antičkih mudraca, Dante je postao članom neke počasne sekte i tako.
https://kvizovi.srednja.hr/embeddedquestion/16630

Peto pjevanje i to je to

U ovome pjevanju, dvojica junačića su se našla u drugome krugu pakla. Imali su i tu čast upoznati demonskog suca Minosa kojemu se duše ispovijedaju, a onda ih on uputi dalje pokretima svojega repa.

Bježi, Andrijaševiću, bježi! (iz romana Bijeg Milutina Cihlara Nehajeva)

Prošavši njega i mrak te skoro oglušivši od buke glasova, Vergilije i Dante shvaćaju kome je ovaj krug zapravo namijenjen. Glavni stanovnici toga kruga su grešni ljubavnici među kojima su svoje mjesto pronašli Paolo i Francesca. Dvoje ljubavnika se zaljubilo doslovno preko knjige. Umrli su tako da ih je ubio djevojčin muž, možda bolje reći Paolov brat. Tako da, taj ljubavni trokut nije dobro završio.

Zanemarivši tužnu ljubavnu priču, kazna koju svi ljubavnici u tome krugu moraju trpjeti je domišljata. Naime, njih nosi vjetar kao simbol strasti koja ih je vodila kroz život.

Znači, kako ih je nosila strast, tako ih sada baca vjetar. Genijalno.

Za više iz rubrike lektire pogledajte ovdje. Cjelovit popis lektirnih naslova za maturu 2019./2020. pronađite ovdje. Provjerite svoje znanje na našoj platformi za učenje ovdje.

Pozdravite se s ljubavlju i razumom jer je ovo fikcija (D. Alighieri: Božanstvena komedija)
Share via
Copy link
Powered by Social Snap