Pretraga

Iznenadit će vas neki odgovori: Pitali smo maturante što misle o mogućoj promjeni na ispitu iz Hrvatskog

A- A+

Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja koji provodi ispite državne mature predložio je Ministarstvu znanosti i obrazovanja izmjene Pravilnika o polaganju državne mature. Jedna od najvažnijih izmjena koje predlažu ta je da se otvori mogućnost određivanja zasebnog minimalnog praga na eseju i ispitu iz Hrvatskog jezika. To bi, pojednostavljeno rečeno, značilo da bez minimalno dvojke na eseju neće biti moguće proći čitav ispit. Iako Ministarstvo još razmatra ovaj prijedlog, a moguće je i da se to pravilo neće primjenjivati na ovogodišnju generaciju, pitali smo maturante misle li da bi pozitivno ocijenjen esej trebao biti uvjet za prolazak ispita iz Hrvatskog.

Foto: M. Gelenčir, srednja.hr

– Uzimajući u obzir PISA istraživanje koje nas stalno upozorava na nisku razinu pismenosti naših učenika te važnost poznavanja Hrvatskoga jezika, NCVVO se zalagao za vraćanje minimalnog praga za svaki dio ispita, odnosno za esej i ispit iz jezika i književnosti. Kao institucija odgovorna za osiguranje kvalitete i vrednovanja znanja u hrvatskom obrazovnom sustavu, NCVVO je predložio da se uzme u obzir mogućnost ponovnog utvrđivanja minimalnog praga na oba dijela ispita Hrvatskoga jezika, kažu iz NCVVO-a.

Ta je institucija, naime, još u srpnju predložila izmjene Pravilnika o polaganju državne mature, a jedna od njih je i poviše spomenuta – traže da se vrati mogućnost određivanja zasebnog praga za prolazak eseja i ispita iz književnosti na Hrvatskom, pa bi tako minimalno pozitivna ocjena iz eseja bila uvjet za prolazak čitavog ispita iz Hrvatskog. Podsjetimo, to pravilo vrijedilo je 2018. i 2019., a za prošlu je maturu ukinuto pa je tako lani 611 pristupnika položilo ispit iz Hrvatskoga jezika, a imalo je nulu na esejskom dijelu ispita. Ti su pristupnici uvršteni na upisne rang liste poznatih fakulteta, poput Prava, PMF-a, FER-a, Ekonomije.

Iako ovu izmjenu pravila ponovno treba odobriti Ministarstvo znanosti i obrazovanja i možda uopće neće zahvatiti ovogodišnju generaciju, maturante smo ipak pitali što misle o ovoj mogućoj izmjeni na Hrvatskom. Evo što su nam rekli.

Izdvojeni članak
esej u vrećici, državna matura

NCVVO sprema scenarije za maturu, traže i da dvojka na eseju bude obvezna za prolazak Hrvatskog

Mihael, Srednja škola Isidora Kršnjavoga Našice

Smatram da bi prolazak na eseju trebao biti uvjet za prolazak mature iz Hrvatskog jezika u normalnim okolnostima. Jedna profesorica iz moje škole je komentirala da ako učenik ne može napisati esej od 350 riječi +/- 10% nema što raditi na fakultetu. S tim se slažem jer važno je znati se pismeno izražavati te na fakultetu se pišu seminari i obrane koje su blago rečeno i opširniji i teži od eseja. No ipak kako se nalazimo u tijeku globalne pandemije, online škole preko koje se možda može i naštrebati, ali ne i naučiti s razumijevanjem kao u normalnim okolnostima te je također prošle godine bio i štrajk gdje smo i mi ovogodišnji i prošlogodišnji maturanti zakinuti kao i niži razredi. Pandemija je uzela i na mentalno zdravlje kako svih tako i učenika, puno ljudi je izgubilo posao te i oni koji su si mogli priuštiti instrukcije to možda više ne mogu. U normalnim okolnostima su kod nas u školi postojale radne subote za pripreme što vjerujem jako puno pomaže i na koje sam i sam planirao ići no sad je to sve preko interneta što nije ni približno kao kada ti profesor uživo sve objasni. Smatram da bi se ove godine trebalo izaći u susret jer situacija nije ni malo lagana. Učenicima kojima je ta ocjena bitna će svakako morati sjesti i to naučiti dok neto tkome to nije bitno će samo napisati za dva tek toliko za prolazak te onda i nema smisla da se stvara taj dodatni pritisak. Meni osobno ova izmjena ne znači puno jer ja svakako moram dobiti dobru ocjenu iz eseja no možda nekome ta ocjena nije toliko potrebna te bi mu puno pomoglo da se makne taj pritisak te će se moći fokusirati kako na sam ispit iz Hrvatskog, tako i na druge predmete. Fer možda i nije prema drugim generacijama no ipak mi smo se našli u ovoj jedinstvenoj situaciji u kojoj se treba prilagoditi. Za upis prestižnih fakulteta ipak smatram da predavanje praznog lista nije uredu jer to su većinom smjerovi u kojima je pisano izražavanje ako ne krucijalni barem jedan bitan faktor. Situacija je unikatna te bi se trebao naći kompromis koji će olakšati pritisak nama maturantima, ali da opet ne bude da prođe i onaj koji nije ništa učio.

Michaela Gimnaziju Karlovac

Mislim da bi esej trebao biti ravnopravan element ispita. On ispituje našu sposobnost povezivanja činjenica s vlastitim mislima i organiziranja istih u smislenu cjelinu. Kroz tekst je vidljiva opća pismenost ispitanika. Bitno je i ocijeniti razumijevanje, tj. interpretaciju zadanog štiva (što se čini i u testu Hrvatskog, ali na sasvim drugi način). Zbog svega toga bilo bi nepravedno da na isti fakultet upadne osoba koja je napisala vrlo dobar esej i ona koja je predala prazan list. Istina je da nemaju svi književne ambicije, ali to nije ni svrha eseja, niti on to vrednuje. Naposljetku, svi moraju pisati i Matematiku, a daleko je od toga da su svi maturanti zainteresirani za karijeru u kojoj im je potrebno računanje. Što se tiče toga da bi naša generacija trebala imati povlastice, ne mislim da bismo. Svi smo na istoj startnoj poziciji. Esej bi se ili trebalo pisati s pragom za prolaz ili ga ukinuti. Nema smisla trošiti vrijeme na ispit na kojem se ne može pasti, tj. na kojem je prolazak garantiran.

Lucija, Gimnazija Metković

Ja smatram da je esej iz Hrvatskog, ali i iz Engleskog, dio samog predmeta. To je način da se spoje sve stavke jednog predmeta (gramatika, jezik, književnost) u cjelinu. Tako da po mom mišljenju nije logično odvajati esej od testa na maturi. Mislim da je nama stresnije nego prošlogodišnjim maturantima jer smo s njima prošli i štrajk i online nastavu, ali njima je to prošlo upisom na faks, dok mi nastavljamo voditi te borbe i nas tek čeka matura. Mene ne frustrira to hoće li esej biti odvojen, spojen, bodovan ne bodovan, mene frustrira stav nadležnih prema ovoj nepredvidivoj situaciji jer baš u njoj mi kao maturanti moramo imati neke fiksne odluke, da znamo za što se spremamo i što nas čeka. Odluke Ministarstva su jako promjenjive i htjela bih da kad donose odluke ostanu pri njima i razmišljaju o tajmingu tj. da nam kažu vrijedi li za nas ili za buduće maturante.

Izdvojeni članak

Ministar Fuchs otkrio u kojem će se slučaju zatvarati škole, a ima i poruku za maturante

Ivona, Medicinska škola Varaždin

Mislim da nam nije bitno postoji li prag za dvojku ili ne jer ne razumijem maturante koji žele upisati neki određeni fakultet imao on prijemni ili ne bez da se spremaju kompletno za maturu. Trebaju svejedno pripremiti lektire za esej bilo praga ili ne. Nije fer da netko preda prazan list papira i stavlja se u isti koš kao i osoba koja se trudila i napisala cijeli esej, bez obzira na postignute bodove.

Helena, Srednja škola Marka Marulića Slatina

Podržavam ovaj prijedlog. Smatram da bi svatko tko je pohađao nastavu četiri ili pet godina morao biti sposoban napisati esej. Ispiti iz obveznih predmeta su podijeljeni na višu i nižu razinu baš zato da ih svatko može proći. Velika je razlika između ocjene dovoljan i odličan. U najmanju je ruku sramotno da nismo sposobni složiti par rečenica nakon 12 godina školovanja. Esej je jedini način na koji se može provjeriti naša sposobnost pisanja pa i kreativnost. Razumijem da se u strukovnim i tehničkim školama ne posvećuje jednaka pažnja pisanju eseja, ali i dalje bi svaki učenik morao moći napisati za ocjenu dovoljan.

Za državnu maturu možete se pripremati kroz pitanja u našem sustavu kvizovi.srednja.hr.

Sve najnovije informacije o državnoj maturi pratite na našoj Facebook stranici Maturanti 2021. i u grupi Maturanti 2020./2021. Isto tako, možete nas pratiti i na našem Instagram profilu @drzavna.matura. Više tekstova o maturi čitajte u tekstovima na ovoj poveznici, a vaš kalkulator bodova za maturu isprobajte ovdje.