Pretraga

Iako naši učenici nisu briljirali na PISA-i, na drugom međunarodnom istraživanju su iznadprosječni

A- A+

Nakon PISA rezultata u 2022. gdje hrvatski učenici nisu baš briljirali, rezultati međunarodnog istraživanja građanskog odgoja i obrazovanja ICCS 2022 pokazali su kako su naši učenici u tom području iznadprosječni. Osim učenika osmih razreda u istraživanju su sudjelovali učitelji i ravnatelji osnovnih škola. Prema rezultatima Hrvatska se nalazi na 5. mjestu od ukupno 20 zemalja koje su sudjelovale u istraživanju.

učenik diže ruku u učionici

Foto: Pixabay

Međunarodno istraživanje građanskoga odgoja i obrazovanja ICCS 2022 u različitim zemljama istražuje načine na koje su mladi ljudi spremni preuzeti ulogu građana u 21. stoljeću. ICCS-om se istražuju učenička znanja i razumijevanje pojmova i tema vezanih uz građanski odgoj i obrazovanje te se izvještava o njihovim vrijednostima, stavovima i ponašanjima.

Više rezultate postižu učenici čiji roditelji imaju veći broj knjiga u kućanstvu

Upravo su na tom istraživanju hrvatski učenici briljirali, za razliku od PISA istraživanja iz 2022. godine. Kako je objavio Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, naši učenici postigli su iznadprosječne rezultate i s 531 bodom zauzeli 5. mjesto od ukupno 20 zemalja koje su sudjelovale u istraživanju. Na prvom mjestu je Kineski Tajpeh, zatim Švedska, Poljska i Estonija. Ispod Hrvatske našle su se zemlje poput Slovenije, Srbije, Norveške, Nizozemske i Francuske.

– Između dvaju provedenih ciklusa, 2016. i 2022. godine, rezultat je ostao isti, odnosno nije došlo niti do povećanja niti do smanjenja građanskoga znanja kod učenika u Hrvatskoj. Djevojčice su postigle statistički značajno viši rezultat od dječaka u oba ciklusa. Više rezultate postižu i učenici iz kućanstava višega socioekonomskog statusa, odnosno čiji roditelji imaju viši stupanj obrazovanja, veći socioekonomski indeks zanimanja i veći broj knjiga u kućanstvu.

U usporedbi s prethodnim istraživanjem hrvatski učenici ostali su na isto razini

U odnosu na ICCS rezultate iz 2016. godine udio učenika na naprednoj razini ostao je isti, dok je na ostalim razinama rezultat također vrlo sličan, stoji u priopćenju NCVVO-a. U istraživanju ICCS 2022 ukupno je sudjelovalo oko 82.000 učenika osmih razreda, a kontekstualne upitnike popunilo je oko 40.000 učitelja i 3.400 ravnatelja škola.

Iz Hrvatske je sudjelovalo 2.776 učenika osmih razreda, 2.290 učitelja i 141 ravnatelj osnovnih škola diljem Hrvatske. Glavno istraživanje provedeno je u proljeće 2022. godine, a zbog utjecaja pandemije bolesti COVID-19 odaziv na regularnu nastavu bio je se nešto manji od uobičajenoga te je Hrvatska u međunarodnome izvještaju označena kao zemlja sudionica koja je obuhvatila između 90 i 95 posto populacije učenika.

– Ukupno se građansko znanje značajno smanjilo u šest od 13 zemalja koje su sudjelovale u istraživanjima ICCS 2016. i ICCS 2022. U preostalih sedam zemalja građansko se znanje nije značajnije promijenilo, što također znači da ne postoji zemlja sudionica u kojoj je prosječno građansko znanje značajno poraslo između dvaju posljednjih ciklusa, navodi se u izvješću.