Pretraga

Ovo će biti dio novog predmeta koji u škole dolazi 2023.: ‘Učenici su se zainteresirali…’

Osnove debate, argumenti, afirmacijska i negacijska strana. Vještine su to kojima neki učenici odlično vladaju u praksi, za neke tek nepoznati pojmovi na papiru. Debatiranje je u našem obrazovnom sustavu ostavljeno entuzijazmu pojedinaca, udrugama i projektima. Takav jedan projekt je Građani za 5! koji predvodi Institut za razvoj obrazovanja. No, uskoro bi se sve moglo promijeniti, a dijelovi sadašnjeg projekta, najesen 2023. ulaze u novi predmet – Svijet i ja.

debata u razredu, ekonomska škola požega

Debata u razredu u Ekonomskoj školi Požega, dio projekta Građani za 5!
Foto: Hrvatsko debatno društvo

Kritičko mišljenje, argumentiranje i komunikacijske vještine važni su elementi građanske pismenosti, a uspješno se razvijaju, među ostalim, i kroz radionice debate. Ovih su dana, u sklopu projekta Građani za 5! mladi iz Siska, Požege i Slavonskog Broda učili o osnovama debate.


FOND ZA AKTIVNO GRAĐANSTVO

Građani za 5! projekt je koji želi pojačati demokratsku kulturu i građansku svijest u tri područja: ekonomska, financijska i medijska pismenost, osobni i socijalni razvoj, te održivi razvoj. Uz Institut za razvoj obrazovanja partneri na projektu su Štedopis, Hrvatsko debatno društvo, udruga Humanum i Norsensus Mediaforum iz Norveške. Osnovama debate su učenike Osnovne škole 22. lipnja iz Siska, Gimnazije Matija Mesić iz Slavonskog Broda te Ekonomske škole Požega.


‘Raspravljali su o aktualnim temama’

Osnovnoškolci i srednjoškolci poduke iz debate dobili su od članova Hrvatskog debatnog društva. Kako je pojasnila Darija Jeger, prošli su intenzivan trening, upoznali se s osnovama, istraživali odabrane teze, a zatim analizirali prikupljeno i smišljali argumente. Raspravljali su, dodaje, s velikim žarom, no pridržavali su se jasnih pravila.

– Raspravljali su o aktualnim temama poput uvođenja financijske pismenosti u škole, smanjivanja dobne granice za glasovanje na 16 godina te koristima i štetama kraljevskih obitelji. Učenici su se pritom toliko zainteresirali za debatiranje da se nadamo kako će zaživjeti ideje o otvaranju debatnih klubova u njihovim školama, kazala je Jeger.

Komunikacija koja se bazira na kritičkom mišljenju i jasnim argumentima je preduvjet mladima za snalaženje u situacijama koje će ih zadesiti u svakodnevici, u školi, ali i kasnije, karijerno.

Izdvojeni članak
hodnici u školi

Poznato kako će se zvati novi predmet koji u škole ulazi najesen 2023.: Dio se ljudi buni zbog Vjeronauka

‘Našli su se u prilici propitkivati svoje stavove’

Kako je pojasnila Darija Jeger iz HDD-a, mladima je poseban izazov predstavljalo u debati zastupati stranu s kojom ne dijele osobne stavove. No, naglašava kako je to zapravo vrijedno iskustvo iz kojega se može puno naučiti.

– Ako su pripali strani s kojom se osobno ne slažu, mladi su se našli u prilici propitkivati vlastite stavove i shvatiti na temelju kojih argumenata svoje stavove grade ljudi s kojima se ne slažu. Vjerujemo kako im je to bilo vrijedno iskustvo i kako će od njega imati koristi u životu, rekla je Jeger.

Debata je, kako to i priliči, okupila publika. Mladi iz Siska, Požege i Slavonskog Broda došli su pratiti raspravu, a većina ih je po prvi put gledala nešto takvo. Sigurno će dobiveno znanje prenijeti u zajednicu što je, na koncu dana, i jedan od ciljeva projekta Građani za 5!

Debata ulazi u novi predmet

Hoće li netko naučiti što je debata i kako debatirati obrazovni sustav baš previše i ne mari. Trenutno je sve ostavljeno debatnim klubovima, Hrvatskom debatnom društvu i nekolicini entuzijasta. No, stvari bi se uskoro mogle promijeniti.

Svijet i ja, novi predmet koji najesen 2023. ulazi u škole te će podučavati kritičko mišljenje djeci osnovnoškolske dobi u svoj će kurikulum ugraditi i debatu. Tražili su to upravo mladi iz Hrvatskog debatnog društva u javnom savjetovanju, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja, čija je stručna skupina kreirala kurikulum predmeta, je to prihvatilo.

Podsjetimo, mladi su debatanti predložili da se debata uključi u nekoliko segmenata nastave, i da se koriste kraći modeli koji će odgovarati trajanju nastavnog sata od 45 minuta. Ministarstvo je djelomično prihvatilo njihov prijedlog i doći će do izmjene kurikuluma, a debata će biti više zastupljena u novom predmetu.