Pretraga

Što je potrebno da smanjimo nejednakost među učenicima? Provedeno je istraživanje, evo što kažu ljudi iz sustava

A- A+

Novi zakoni, bolja provedba istih, bolja oprema u školama, edukacija za nastavnike, stipendije i besplatni udžbenici. Tek su to neke od mjera koje su dionici obrazovnog sustava prepoznali kao nužne, da bi se barem u nekoj mjeri ublažile nejednakosti u obrazovnom sustavu na svim razinama. Dio je to istraživanja koje provodi mreža Cjeloživotno učenje za sve. Mi smo proučili rezultate tog istraživanja i saželi ono najbitnije.

razred učenici učionica

Foto: Pixabay

Institut za razvoj obrazovanje, točnije njihove mreža Cjeloživotno učenje za sve, osnovana prije dvije godine, provela je istraživanje o obrazovnim nejednakostima u Hrvatskoj. U pet fokus grupa održanih između travnja i lipnja 2021., ukupno 44 ispitanika iz odgojno-obrazovnog sustava dalo je istraživačima uvid, iz svoje perspektive, u izazove i potrebe unutar sustava.


ISTRAŽIVAČKA PITANJA

Istraživači su definirali tri istraživačka pitanja: kako dionici u području obrazovanja percipiraju obrazovne nejednakosti? Koje su trenutne prakse dionika i njihovih institucija za smanjenje obrazovnih nejednakosti? Kako dionici u području obrazovanja vide mogućnosti ublažavanja/otklanjanja obrazovnih nejednakosti?


Problemi se razlikuju, no svi ih razumiju

Svaka razina obrazovanja, ističu istraživači u izvješću, suočava se sa svojim specifičnim setom problema, izazova i potreba. Međutim, postoje brojni zajednički obrasci. Većina skupina u nepovoljnom položaju nalazi se na svakoj razini obrazovanja. To su osobe nižeg socioekonomskog statusa, oni koji žive u udaljenim i ruralnim krajevima, djeca s teškoćama, osobe s otežanom obiteljskom situacijom te osobe s metalnim ili drugim poremećajima. Druge skupine, poput osoba starije životne dobi ili LGBTIQ+ osoba identificirane su na pojedinim, ali ne svim razinama obrazovnog sustava.

– Jedan od najvažnijih nalaza fokus-grupa jest da su dionici na svim razinama obrazovanja suglasni oko postojanja problema obrazovnih nejednakosti i važnosti formulacije mjera za njihovo ublažavanje ili uklanjanje, ali su i pre- poznate mogućnosti prevencije i odgovori na obrazovne nejednakosti, ističu istraživači mreže Cjeloživotno učenje za sve u izvješću.

Dodatno, napominju da su dionici prepoznali kako na obrazovne nejednakosti utječu i isprepleteni faktori; recimo, dijete s poteškoćama u razvoju koje dolazi iz obitelji nižeg socioekonomskog statusa. Izazove predstavljaju i karakteristike nekih obrazovnih ustanova, manjak materijalnih uvjeta i nepristupačnost, ali i karakteristike obrazovnog sustava u cjelini i neprilagođenih zakona.

Treba donijeti nove zakone, opremiti škole, educirati nastavnike…

Ispitanici u fokus grupama, njih ukupno 44, razgovarali su i o konkretnim mjerama koje se mogu poduzeti kako bi se obrazovne nejednakosti, kako općenito, tako i na pojedinim razinama obrazovnog sustava, što je više moguće – umanjile. Kako ističu istraživači mreže Cjeloživotno učenje za sve u svojem izvješću, ispitanici su identificirali brojne mjere za ublažavanje nejednakosti, a moguće ih je svrstati u nekoliko kategorija.

U prvom redu mjera je donošenje novih ili izmjena postojećih zakona, pravilnika i strategija preko kojih bi se adresirale potrebe skupina u nepovoljnom položaju. Zatim, jedna od mjera je unaprijediti provedbu postojećih propisa tako da se, primjerice, ujednače materijalni uvjeti u odgojno-obrazovnim ustanovama. Navodi se dalje prikupljanje, integracija i praćenje podataka o skupinama koje se nalaze u nepovoljnijem položaju, kao i provođenje organizacijskih promjena, jačanje stručne podrške, kadrovskih kapaciteta i osiguravanja edukacija za nastavnike koji s rade s ugroženim skupinama.

Osim navedenih, dionici sustava i ispitanici u ovom istraživanju prepoznaju da bi trebalo osigurati i određene financijske instrumente, poput stipendija ili besplatnih udžbenika. Na koncu, trebalo bi informirati i uvjeravati korisnike tog sustava o prednostima i prilikama za daljnje obrazovanje. U tablici ispod možete vidjeti faktore koji utječu na obrazovne nejednakosti kod skupina u nepovoljnom položaju u cjeloživotnoj perspektivi.

tablica obrazovne nejednakosti

Izvor: Cjeloživotno učenje za sve (izvješće)

Izradit će se preporuke za smanjenje obrazovnih nejednakosti

Nalazi fokus grupa sugeriraju da dionici u obrazovnom sustavu, i s ove i s one strane, razumiju kako opće tako i specifične probleme, izazove i potrebe koje se tiču društvenih nejednakosti na svim razinama obrazovanja. Pokazali su, ističu istraživači, i spremnost da surađuju u ublažavanju nejednakosti u sustavu. Održavanje ovih fokus grupa, ističu iz mreže Cjeloživotno učenje za sve, zaista je tek prvi korak u pokretanju nacionalnog dijaloga o ovoj važnoj temi – dostupnom cjeloživotnom obrazovanju za sve.

– U okviru daljnjeg rada Mreže, izradit će se preporuke za unaprjeđivanje javnih politika s ciljem smanjivanja obrazovnih nejednakosti te će se održati strukturirani dijalog s dionicima i nadležnim institucijama u Hrvatskoj o pred- loženim mjerama, stoji u zaključku izvješća.

Cijelo izvješće o provedenom istraživanju možete vidjeti u dokumentu ispod. (Napomena: ako vam se dokument ne prikazuje, potrebno je osvježiti stranicu)

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download