Pretraga

Počelo ocjenjivanje prvašića: Učitelji objašnjavaju kako s djecom razgovarati o tome i što im reći

A- A+

S početkom drugog polugodišta ove školske godine, počelo je i ocjenjivanje prvašića. Naime, učenici prvih razreda ušli su u fazu dobivanja ocjena, što predstavlja prijelaz s opisnog na brojčano ocjenjivanje. Roditelji zato imaju ključnu ulogu u pomaganju djeci da shvate promjenjivost ocjena te da ih emocionalno osnažuju. Ova faza označava početak evaluacije njihovog trenutačnog uspjeha. Iz zagrebačke Osnovne škole Centar napominju da roditelji svojoj djeci prvašićima trebaju pomoći pri prijelazu s opisnog na sumativno ocjenjivanje.

foto: Ante Gudelj

Učenici prvih razreda osnovnih škola u drugom su polugodištu školske godine počeli dobivati sumativne ocjene. U Osnovnoj školi Centar u Zagrebu, učitelji savjetuju njihovim roditeljima da djeci ukažu na promjenjivost ocjena, te da djecu emocionalno osnažuju. Branimir Hajduković, učitelj iz ove zagrebačke osnovne škole, naglašava da ocjena predstavlja trenutačni uspjeh u usvajanju nastavnog sadržaja, ali ne trebamo zanemariti kako se trudom i zalaganjem one mogu poboljšati.

– Djeca u ovoj dobi počinju procjenjivati vlastitu vrijednost prema uspjehu u savladavanju nastavnog sadržaja i vole imati pojam o tome gdje se po usvojenom znanju nalaze u odnosu na drugu djecu u razredu. Zato je jako važno da učitelji, roditelji i druge odrasle osobe u njihovom životu naglasak stave na to da je ocjena pokazatelj trenutačnog uspjeha u usvajanju nastavnog sadržaja, razumijevanja i primjene istog, zalaganja tijekom nastave, količine uloženog truda i redovitosti pisanja domaćih uradaka. To znači da se ocjena može popraviti. Riječ je o važnoj spoznaji za dijete o kojoj ovisi razvoj njegova samopouzdanja i slike o sebi, istaknuo je Hajduković.

‘Dijete treba osnažiti kako bi se znalo nositi i s neuspjehom’

Učitelji, roditelji i druge odrasle osobe trebaju staviti naglasak na važnosti ocjene kao pokazatelja truda, razumijevanja gradiva i redovitosti. Stručnjaci napominju da učenici dobro razumiju ocjene na skali od 1 do 5 te objektivno procjenjuju znanje svojih vršnjaka. Analiza ocjena i razgovor s djetetom pomažu mu da preuzme odgovornost za svoj uspjeh i izvuče pouke iz situacije.

– Ako dijete urednog razvoja dobije nižu ocjenu jer se nije pripremilo za ispit ili usmenu provjeru znanja, roditelj bi s njim trebao analizirati situaciju i navesti ga da preuzme odgovornost za ishod, ali i da iz te situacije izvuče pouku kako kontinuirani rad, trud i učenje daju dobre i izvrsne rezultate. Nekoliko nižih ocjena nisu pokazatelji znanja ili buduće uspješnosti u životu. Dijete trebamo pripremiti na život koji se sastoji od uspona i padova, te ga osnažiti kako bi se znalo nositi i s neuspjehom. Neuspjeh treba doživjeti kao izazov, a ne kao kraj svijeta. Mirnoća, razumijevanje, iskrenost te podrška roditelja i učitelja u takvim je situacijama ključna, rekao je Hajduković.

Izdvojeni članak
sučelje e-dnevnika na školskom stolu ispred ploče s kredama za ploču sa strane

U e-Dnevnik vraćena ‘sporna’ opcija: Hoće li ponovno stvoriti tenzije između učenika i nastavnika?

Roditelji poticajima pridonose razvoju samopouzdanja kod djece

Drugi učitelj u istoj školi, Ivan Igić, smatra kako roditelji trebaju prihvatiti da njihovo dijete ima svoje interese i da će u nekim predmetima koji ga više zanimaju, imati više ocjene, a u predmetima koji ga zanimaju manje ili ga uopće ne zanimaju pa će u njih možda ulagati i manje truda ili imati niže ocjene. S prvašićima zato treba raditi i na emocionalnom osnaživanju, pogotovo ako su niže ocjene praćene suzama.

– Ako dijete plače zato što je dobilo nižu ocjenu od željene i očekivane, pokazuje ili da je emocionalno nezrelo i da još nije razvilo toleranciju na frustraciju te da teško regulira emocije, ili da već osjeća pritisak jer misli da mora zadovoljiti očekivanja roditelja ili učitelja. U tom slučaju škola i stručni tim škole djetetu moraju pružiti emocionalnu podršku i dati mu alate kako da se u budućnosti nosi s izazovima koji ga čekaju tijekom školovanja, kazali su u Osnovnoj školi Centar.

Napominju kako prva četiri razreda osnovne škole djetetu daju temelje za cjelokupno školovanje. U tom se razdoblju određuje hoće li dijete zavoljeti učenje i istraživanje. Kako bi u tome uspjelo, djetetu roditelji i djelatnici škole trebaju biti dobra potpora. Oni poticajima i pohvalama mogu pridonijeti razvoju njegova samopouzdanja i zdravog odnosa prema učenju te njegovu vrednovanju. Inzistiranje na prosjeku 5,0 je nepoželjno, baš kao i vezivanje ocjena uz budući profesionalni razvoj djeteta i njegovu sreću.