Pretraga

Školovanje od kuće u Hrvatskoj nije omogućeno, ali postoje načini kako zaobići prepreke

A- A+

U Hrvatskoj školovanje od kuće još uvijek nije definirano zakonom, ali upisivanjem djece u međunarodne škole, čiji je cilj promicanje takvog načina obrazovanja, moguće je zaobići prepreke. Usvajanjem nove Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije situacija bi se trebala promijeniti. Do tada pročitajte kako se može kod nas školovati od doma i koje su najvažnije prednosti i nedostaci na koje možete naići.

Obrazovanje od kuće u SAD-u, VB i nekim zemljama Europske unije razvija se već godinama. U Hrvatskoj navedeno podučavanje zakonom nije dovoljno definirano, ali postoje roditelji koji i kod nas legalno školuju svoju djecu.

Izdvojeni članak

Školovani u privatnim institucijama više zarađuju, pokazalo je istraživanje

Upisivanjem u američku školu zaobišli ograničenja

Bonnie Dučić podučava četvero osnovnoškolaca. Najstariji joj sin trenutno ide u šesti razred, a ostali su četvrti, treći i prvi. Obitelj Dučić je zaobišla ograničenja pomoću ‘Family Christian Academy’.

Ta američka škola jedna je od organizacija, koje osim što potiču školovanje od doma i pomažu u njegovoj provedbi, roditeljima iz zemalja koje nisu usvojile takav način obrazovanja to i omogućuje. Ona djeluje kao krovna škola na međunarodnoj razini za sve koji žele podučavati svoju djecu. Za njezino završavanje može se koristiti bilo koji kurikulum, na bilo kojem jeziku.

– Moja djeca imaju hrvatsko i američko državljanstvo, što nam ipak pomaže. Neki ljudi koje poznajem još uvijek imaju problema koje teško rješavaju, iako su definitivno unutar granica zakona, izjavila je Dučić koja je i sama školu pohađala u obiteljskom domu.

Izdvojeni članak

Evo gdje se školovalo najviše milijardera svijeta

Postoje prednosti i nedostaci

Ovakav način edukacije može za djecu ostvariti bolji i brži napredak zbog individualnog pristupa koji omogućuje brže i lakše prilagodbe njihovim posebnim potrebama, što je ujedno i najvažnija prednost.

Kao najveći nedostatak najčešće se spominje loša socijalizacija. Mnogi od nas još uvijek se druže s prijateljima iz osnovne ili srednje škole. Poseban je odnos koji se stvara među djecom u razredu, a većini u lijepom sjećanju ostaju maturalci i izleti, što djeca koja ne idu u školu neće iskusiti.

Negativne strane tradicionalnog školovanja mogu biti učenje nekih loših navika, psovki ili slično, a osim toga, postoji i opasnost od fizičkog ili mentalnog zlostavljanja koje je oduvijek bilo prisutno svugdje u svijetu i značajan je problem  koji se javlja u školskim prostorima i igralištima te ga se svakako treba rješavati.

Neprofitna organizacija Home Schooling Legal Defense Association više od 30 godina se zalaže za ostvarivanje i unaprjeđivanje prava učenja kod kuće. Njihovo istraživanje pokazalo je da osobe koje su se tako školovala u djetinjstvu uglavnom nemaju problema sa socijalizacijom te su čak i u boljoj poziciji, jer se druže s ljudima svih uzrasta, a ne samo s vršnjacima.

– Ja sam odrasla s takvom djecom i moje mi je iskustvo pokazalo da kada su roditelji normalni onda su normalna i djeca. Socijalizacija nije nikakav problem ako djeca imaju braću i sestre i prijatelje iz kvarta. Uvijek postoje i mjesta gdje dodatno mogu proširiti svoja poznanstva kao što su razni sportovi, parkovi, glazbene škole ili crkva, objasnila nam je Dučić.

Najveće poteškoće mogu stvoriti individualne karakteristike pojedinih roditelja te uspostava načina kontrole kvalitete. Uglavnom je to i glavni problem kojeg Ministarstvo znanosti obrazovanja i sporta navodi kao razlog zašto kod nas nije jasno definiran sustav navedenog načina školovanja.

Izdvojeni članak

Ključne navike koje treba steći za vrijeme školovanja

‘Usvajanjem nove Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije moglo bi otvoriti put obrazovanju od kuće’

– Stajalište je ministarstva da je, osim izmjena zakona, potrebno razmotriti i doraditi sve elemente i kriterije značajne za provođenje nastave kod kuće. Pri tom je vrlo važno razraditi provjeru znanja učenika, ali i kriterije kompetencije roditelja, jer nije isključena mogućnost da roditelji ne uspiju razviti sve kompetencije djeteta potrebne za cjeloživotno obrazovanje, odnosno za uključivanje u daljnje školovanje i tržište rada, odgovorili su nam iz MZOS-a.

Dučić također smatra kako mora postojati nekakva kontrola zbog dobrobiti same djece, ali upozorava kako se u tome ne smije pretjerati. U odgovrima na naša pitanja prisjetila se kako je njezin brat imao dosta problema s matematikom. Nakon nekog vremena njegova je mama primjetila da kada gradivo iz tog predmeta uči, s godinom dana zakašnjenja u odnosu na svoje vršnjake, nema nikakvih problema.

– Da je tada postojao nekakav državni ispit moj bi brat najvjerojatnije bio vraćen u državnu školu zato što ne bi uspio položiti ispit iz matematike, istaknula je.

Nedostatke raspodjele učenika prema godinama neki stručnjaci ističu već duže vremena. Organizacija ‘Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures and Commerce’ smatra da je sustav obrazovanja u svijetu zastarjeli način koji ne prati standarde i potrebe društva u 21. stoljeću te da bi se što prije trebao prilagoditi novim potrebama modernog društva.

– Zadatak ministarstva je slijediti Strategiju obrazovanja, znanosti i tehnologije koja će uskoro biti dana na usvajanje u Sabor te izraditi kurikularnu reformu što bi moglo otvoriti put i kvalitetnom rješavanju obrazovanja od kuće, najavila je Gordana Zuccon, glasnogovornica MZOS-a.