Pretraga

Stiže novo strukovno zanimanje: Trajat će četiri godine i provodit će se na principu modula

U tijeku je javno savjetovanje za novo zanimanje u strukovnim školama – Tehničar 3D tehnologije i to u obrazovnom sektoru Strojarstvo, brodogradnja i metalurgija. Iako ovo nije prvi kurikulum koji je baziran na principu modula, prvi je takav koji je u cijelosti izrađen po novoj metodologiji i to za potpuno novo zanimanje. U kurikulumu je raspisano koji su općeobrazovni predmeti ostali kao takvi, a svi strukovni predmeti su zapravo postali moduli. Modularna nastava bi, prema planu Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, trebala zaživjeti u svim strukovnim školama u Hrvatskoj početkom školske godine 2024./2025. i primijeniti se na postojeća, ali i na nova zanimanja poput ovog.

mladić mjeri 3D model ispred ekrana računala

Foto: Canva

Izgleda da se reforma strukovnog obrazovanja, za koju je najavljeno da bi trebala ući u sve strukovne škole u Hrvatskoj školske godine 2024./2025., napravila jedan ozbiljan korak prema ostvarenju tog cilja. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih je prije deset dana u javno savjetovanje stavila strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije Tehničar/ka za 3D tehnologije. Novo je to zanimanje čiji je kurikulum u cijelosti napravljen prema novoj metodologiji, odnosno po principu modularne nastave, potvrdili su nam iz ASOO-a.

– Prilikom predlaganja strukture općeobrazovnog i strukovnog dijela kurikuluma za stjecanje pojedinih kvalifikacija u strukovnom obrazovanju, Agencija se u planiranju vodila, ponajprije, dvjema ključnim slabostima dosadašnjih nastavnih planova i programa. Radi se o prilagodbi strukovnog obrazovanja koje bi se bolje uskladilo s potrebama tržišta rada i potrebom za unapređenjem kurikuluma općeobrazovnog dijela u smjeru bolje pripreme učenika za polaganje obveznih ispita državne mature, rekao nam je ravnatelj ASOO-a, Mile Živčić.

Učenici bi imali općeobrazovne predmete i strukovne module

Program za ovo novo zanimanje trajao bi četiri godine, a učenici bi imali općeobrazovne predmete te obvezne i izborne strukovne module. Novi program provodio bi se na dvije razine kvalifikacije, 4.1 i 4.2. Kako su nam objasnili iz ASOO-a, kvalifikacija razine 4.1 obuhvaćala bi općeobrazovni i strukovni dio strukovnog kurikuluma, s postocima raspoređenim prema trajanju obrazovanja.

– U 4. ciklusu, općeobrazovni dio zauzima do 25 posto od ukupnog broja CSVET bodova/sati, dok strukovni dio zauzima preostalih do 75 posto. U 5. ciklusu, općeobrazovni dio iznosi do 20 posto, a strukovni dio povećava se do 80 posto. Izborni moduli čine do 30 posto strukovnog dijela u oba ciklusa, a učenje temeljeno na radu zauzima obujam od 45 posto do 50 posto. Za kvalifikaciju razine 4.2 u 4. ciklusu, općeobrazovni dio iznosi do 40 posto ukupnog broja CSVET bodova/sati, dok u 5. ciklusu općeobrazovni dio može biti do 45 posto. Izborni moduli mogu činiti do 30 posto CSVET bodova/sati, a ostatak do cjelovite kvalifikacije pripada strukovnom dijelu, navodi Živčić.

Izdvojeni članak
učenici strukovnih škola, automehaničar i frizer

U strukovnim školama više neće biti predmeta Fizike, Biologije, Kemije: Donosimo detalje modularne nastave

Kroz četiri godine ukupno je 36 modula

Općeobrazovni predmeti za ovo novo zanimanje su Hrvatski jezik, Matematika, prvi strani jezik, odnosno Engleski, Njemački i Talijanski, Povijest, Geografija, Vjeronauk, Etika i Tjelesna i zdravstvena kultura. Modula kroz sve četiri godine je 36, od kojih je 28 obveznih i osam izbornih. Iako se u pravilu nastava izvodi modularno, to ne isključuje mogućnost povezivanja nekih modula s nastavnim predmetima kada je to moguće.

Kako smo objasnili i u našem tekstu o detaljima modularne nastave i kako bi ona funkcionirala, neki predmeti se u modularnoj nastavi kao takvi ‘ukidanju’ i postaju dio strukovnih modula. Kako je vidljivo i iz ovog kurikuluma, nema predmeta Kemije, Biologije, Fizike i Politike i gospodarstva koji su do sada bili predmeti barem u prvih nekoliko razreda skoro svih strukovnih škola.


OBVEZNI STRUKOVNI MODULI KROZ SVE ČETIRI GODINE:

  1. Zaštita na radu i zaštita od požara
  2. Grafičko komuniciranje
  3. Digitalno crtanje i oblikovanje
  4. Tehnička mehanika
  5. Tehnički materijali
  6. Osnovne dizajniranja 3D proizvoda
  7. Precizna mjerenja
  8. Računalno sklopovlje
  9. Poslovno komuniciranje
  10. Strojni elementi
  11. Anatomija 3D modela
  12. Tehnološki procesi na klasičnim strojevima
  13. Aditivne tehnologije
  14. Ugradnja armature u 3D model
  15. Održavanje 3D uređaja
  16. Elektrotehnika i elektronika
  17. Skeniranje i ispis 3D modela
  18. Izrada 3D modela
  19. Dizajn proizvoda pomoću računala
  20. Konstrukcije
  21. CAD/CAM tokarenje
  22. CNC strojevi
  23. Povratno inženjerstvo
  24. Proširena stvarnost
  25. CAD/CAM glodanje
  26. Nekonvencionalni postupci obrade
  27. Ekonomski čimbenici u 3D tehnologijama
  28. Izrada projekta

Uvode se CSVET bodovi

Ti nastavni predmeti koji su ‘nestali kao takvi’, odnosno njihovo gradivo će se izvoditi u sklopu strukovnih modula ondje gdje je to prikladno. Na primjeru ovog novog zanimanja to bi izgledalo tako da bi na modulu Digitalno crtanje i oblikovanje, uz strukovnog nastavnika predavali i nastavnici Kemije i Fizike i to npr. u dijelu kako razlikovati fizikalna i kemijska svojstva materijala. U kurikulumu je detaljno raspisana razrada i ishodi učenja za svaki modul, kao i kako je svaki općeobrazovni predmet povezan s modulima, ali i s drugim predmetima koji su postali moduli.

U kurikulumu je navedeno i što se od učenika, ali i od nastavnika očekuje u pojedinom modulu, ali i općeobrazovnom predmetu. Ono što je još novo je pojam CSVET bodovi. Ova kratica označuje obujam ishoda učenja na razini ciklusa i učenici moraju prikupiti određeni broj CSVET bodova polažući module i općeobrazovne predmete. Kako bi to bolje objasnili, CSVET bodove je najlakše usporediti s ECTS bodovima na fakultetu.

Izdvojeni članak
tablica s općeobrazovnim predmetima koji su izrađeni u obliku modula u modularnoj nastavi za strukovne škole, učenici kuhari u pozadini

Strah nastavnika zbog modularne: Puno toga je rečeno, ali odgovora na ključna pitanja još nema


IZBORNI STRUKOVNI MODULI KROZ SVE ČETIRI GODINE:

  1. Organsko modeliranje
  2. Generativni dizajn
  3. Digitalizacija sadržaja pomoću IKT tehnologija
  4. Fotogrametrija
  5. 3D modeliranje
  6. Alati za pokretanje interaktivnog sadržaja
  7. Nekonvencionalno povratno inženjerstvo
  8. Napredna animacija

Završni rad ostaje

Ono što ostaje isto kao i u sadašnjem strukovnom obrazovanju jest završni rad koji će učenici, koje dočeka modularna nastava, i dalje morati raditi po završetku strukovnog obrazovanja. U dokumentu se navodi kako će se ‘ova odluka primjenjivati od školske godine 2024./2025. za učenike prvoga razreda srednje škole’. No, iz ASOO-a nismo dobili službenu potvrdu o tome hoće li već ove godine najesen sadašnji osmaši moći upisati ovo novo zanimanje.

Ali, kako stvari za sada stoje, plan je da se modularna nastava uvede u sve strukovne škole u Hrvatskoj školske godine 2024./2025. No, do tada je ostalo manje od devet mjeseci, a u e-Savjetovanje mora ići još mnogo novih i izmijenjenih kurikuluma prema modularnom principu. Tako da je pitanje hoće li se s modularnom nastavom, kao i s novim zanimanjima, krenuti točno od rujna ove godine.

Izdvojeni članak

Nastavnici Povijesti tvrde da im se smanjuje satnica u strukovnim, Agencija: ‘Ti dokumenti nisu objavljeni’

Nastavnici Povijesti ostavili najviše komentara na e-Savjetovanju za Tehničarka 3D tehnologije

Javno savjetovanje za novo zanimanje i modularni kurikulum za Tehničara 3D tehnologije traje do 16. veljače 2024. godine, a uključiti se možete na ovoj poveznici. Do sada je prikupljeno više od 20 komentara, a najviše prevladavaju komentari nastavnika Povijesti čiji je predmet ostao općeobrazovni, ali smatraju kako je sadržaj gradiva i satnica ‘neopravdano smanjena’. Podsjetimo, nastavnici Povijesti reagirali su i prije objave novog zanimanja na e-Savjetovanju iz istih razloga, a sada su se ponovno oglasili novim pismom.

– Pod brojem 5. Opći dio u dokumentu na e-Savjetovanju vidljivo je da je nastava Povijesti predviđena jednu školsku godinu i obuhvaća hrvatsku povijest od 18. do kraja 20. stoljeća. Do sada su učenici četverogodišnjih smjerova učili cijelu Hrvatsku i svjetsku povijest dvije školske godine. Reforma kurikuluma iz Povijesti, kao i reforma strukovnih kurikuluma je potrebna, međutim, naša strahovanja da će se pokušati ‘uštedjeti’ na Povijesti nažalost su se pokazala točnima. Svođenjem učenja povijesti na jednu godinu sužava se prostor temeljnih znanja i razvoja učeničkih vještina, odnosno stjecanja povijesnog mišljenja u kontinuitetu povijesnih zbivanja, naveli su iz Inicijative nastavnika Povijesti.

Izdvojeni članak
dopis PiG

Jedanaest nastavnika PiG-a uputilo javno pismo: ‘Još uvijek živimo u demokraciji, zar ne?’

Ravnatelj ASOO-a na e-Savjetovanju očekuje konkretne prijedloge kako bi kurikulum bio bolji

U e-Savjetovanju za zanimanje Tehničar 3D tehnologije vidljivo je kako nastavnici Povijesti tvrde točno da gradivo obuhvaća period od 18. do kraja 20. stoljeća, ali također se može vidjeti kako se Povijest ne planira provoditi u prva dva razreda, nego zadnja dva razreda srednje škole, odnosno u 3. i 4. razredu. Iz ASOO-a su još prije poručili kako se svi komentari i eventualne promjene oko novih modularnih kurikuluma mogu iznijeti na e-Savjetovanju, a sada je ravnatelj Živčić ponovno pozvao sve nastavnike, kao i nastavnike Povijesti, da sudjeluju u javnoj raspravi.

– Agencija se vodila potrebom i pravom učenika strukovnih škola da, pod istim uvjetima kao i učenici gimnazijskih programa, pristupaju obveznim ispitima državne mature te je stoga i predložila strukturu općeobrazovnog dijela u tom pravcu. Struktura i satnica nastavnih predmeta, koji su obvezni na državnoj maturi i koji pružaju učenicima strukovnih škola mogućnost nastavka obrazovanja na višim i visokim učilištima (Hrvatski jezik, Matematika, strani jezik), usklađena je sa strukturom i satnicom općih gimnazija. Također, navedeni pristup svoju održivost bi trebao potvrditi na javnom savjetovanju gdje se očekuju prigovori i komentari na navedeni dokument, ali se isto tako očekuje, od svih koji se s njim ne slažu, da kroz javno savjetovanje budu predloženi bolji modeli i bolja rješenja od predloženih. Zato se nadamo da će i strukovni kurikulum Tehničar za 3D tehnologije/Tehničarka za 3D tehnologije, koji je trenutačno u e-Savjetovanju, iznjedriti upravo to – konkretne prijedloge što, kako i na koji način bi trebalo promijeniti da bi kurikulum bio bolji, poručio je ravnatelj ASOO-a.