Pretraga

Zagrebački školarci u zanimljivom istraživanju otkrili što žele biti kad odrastu: Jedno zanimanje je prevladalo

A- A+

Odluka o budućem profesionalnom poslovnom usmjerenju svakome je teška, a misli o tome prvi se put jave u osnovnoškolskim klupama. MiniPolis, prvi dječji grad u Hrvatskoj je, u suradnji sa Zagrebačkom školom ekonomije i menadžmenta, proveo istraživanje kojim se htjelo saznati najčešći odgovor osnovnoškolaca na vječno pitanje koje se postavlja svakome od nas: što ćeš biti kad odrasteš? U istraživanju je sudjelovalo gotovo tisuću zagrebačkih osnovnoškolaca, a najpopularnija zanimanja u njihovim odgovorima mogla bi iznenaditi.

karijera-pravi put

Ilustracija: Pixabay

MiniPolis je prvi dječji grad u Hrvatskoj, koji njeguje pristup učenju kroz igru, a o njihovom edukativnom programu su pozitivno mišljenje dali Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Agencija za odgoj i obrazovanje. U njihovom najnovijem provedenom istraživanju htjelo se doznati više o preferencijama zagrebačkih osnovnoškolaca glede njihovih budućih profesionalnih karijera. Istraživanje je provedeno u partnerstvu sa Zagrebačkom školom ekonomije i menadžmenta (ZŠEM), a uz pokroviteljstvo Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike (MROSP).

Uzorak ovog istraživanja je stratificiran, a u njega je bilo uključeno 998 zagrebačkih osnovnoškolaca. Napominje se kako je ovo tek prva faza ispitivanja karijernih aspiracija, a uskoro bi se trebali saznati i rezultati za ostala područja.

Najpopularnije zanimanje sportaš, dva posto ispitanika žele biti youtuberi

Što se zagrebačkih učenika tiče, rezultati govore o najčešćem opredjeljenju za zanimanje sportaš, s devet posto. Slijede zanimanja doktor (osam posto), programer (pet posto) i arhitekt (pet posto). Zanimanja policajac, veterinar, informatičar, direktor, kuhar, inženjer i druga izabralo je manje od pet posto ispitanih osnovnoškolaca. Zanimljiv je i postotak zanimanja kamerman/youtuber, kojeg bira dva posto ispitanih učenika.

Ovo se istraživanje također i pozabavilo uzorima kod djece koje ona pronalaze u poznatim osobama. Tako se saznaje da djeca u razrednoj nastavi, onoj koja se provodi od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, češće imaju uzore. U tome se ističu dječaci, a najviše ih je navelo nogometaša Cristiana Ronalda kao jednog od njih. Deset ih se opredijelilo za Argentinca Lionela Messija, a osam za Luku Modrića. Dječaci se, također češće nego djevojčice, vode zaradom kao motivom u izboru budućeg zanimanja.

Razrednici viših razreda slabo upoznati s aspiracijama svojih učenika

Mlađi su ispitanici u većem su broju pokazali zainteresiranost za ona zanimanja za koja smatraju da će usrećiti njihove obitelji i prijatelje. Uz to, porazan je podatak, stoji u istraživanju, kako iz perspektive učenika, značajno je manji broj razrednika upoznat s aspiracijama za budućnost kod starije djece, koja završavaju osnovnu školu i spremaju se za upis u srednju. Samo 12 posto sedmaša i osmaša tako smatra da njihovi razrednici znaju što oni u budućnosti žele biti.

Rezultati su također pokazali i opravdanost nekih spolnih stereotipa, po čemu se najviše djevojčica opredjeljuje za zanimanja doktora, odgajatelja i učitelja, dok su dječaci pretežno pokazali preferencije za zanimanja sportaša i trenera te inženjera.

Izdvojeni članak

Tužna priča iz hrvatskih školskih klupa: Profesor upitao učenike što žele biti kad odrastu, a jedan ga je odgovor posebno šokirao

‘Djecu je od rane dobi potrebno izlagati različitim zanimanjima’

Ines Gašo, vlasnica i direktorica MiniPolisa, smatra kako ovakvi rezultati istraživanja snažno sugeriraju da učitelji i razrednici trebaju biti uključeni u profesionalnu orijentaciju djece, kako bi takvim pristupom dobili i bolji dojam o aspiraciji koju za budućnost imaju učenici njihovih razreda. Tada će, nadodaje, oni moći kvalitetnijim uvidom moći ponuditi relevantne informacije i potaknuti učenike da ostvare svoje ciljeve.

– Djecu je od rane dobi potrebno izlagati različitim zanimanjima kako bi proširili svoje karijerne interese i odmaknuli se od stereotipnih odabira. Na taj način bismo imali manji postotak djece koja teže istim zanimanja. U većoj mjeri trebamo povezivati odgojno-obrazovne institucije s ljudima iz svijeta rada te različite razine obrazovanja međusobno, rekla je Ivona Škreblin Kirbiš, znanstvena voditeljica istraživanja i nadodala kako se to posebno donosi na područja koja djeci nisu top odabir.

Ivan Vidiš, državni tajnik u Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike istaknuo je važnost ovog istraživanja u tome što je ponudilo vrijedne uvide u razmišljanjima koja djeca imaju o budućoj karijeri. Naglasio je i važnost poticanja razvoja vještina kod djece, jednako kao i njihovih razmišljanja o profesionalnom rastu.