Dječaci ne plaču, djevojke moraju kuhati: 42 stereotipa koja smo svi čuli, a netočna su
Ružičasta je za djevojčice, plava za dječake. Autići su za dječake, lutke za djevojčice. Naizgled su bezazlene, ali upravo takve podjele pomažu održavati diskriminaciju. Štete svima, i djevojčicama, i dječacima. Popisali smo čak 42 primjera rodnih stereotipa u koje mnogi još uvijek vjeruju, a pronašli smo i edukacijsku platformu za nastavnike koja im može pomoći o ovim temama razgovarati s učenicima.

Foto: Pexels; montaža: srednja.hr
Dječaci ne smiju biti emotivni. Djevojčicama ne doliči ljutnja. Dječaci su spretni i snažni, a djevojčice brižne i nježne. Kada o drugima zaključujemo na temelju njihovog spola, ulazimo na teren zvan rodni stereotipi – nevidljivih prepreka koje nam govore što smijemo, a što ne smijemo biti. Zagrebemo li ispod njihove površine, shvatit ćemo i da se iz njih rađa diskriminacija.
Stereotipi na nas utječu na jedan vrlo stvaran način. Recimo da nekoliko djevojki koje poznajete u vašoj okolini imaju bolje ocjene iz hrvatskog jezika, a lošije iz matematike. Vaše iskustvo moglo bi vas navesti da generalizirate i donesete pogrešan zaključak da sve djevojke imaju prirodnu sklonost za jezike, a da im matematika baš i ne leži.
Škole su važna mjesta za rodnu jednakost
Usvoje li taj podsvjestan stav roditelji i nastavnici, od djevojaka neće očekivati dobre ocjene iz matematike. To će zauzvrat oblikovati i očekivanja samih učenica – i krug samoispunjavajućeg proročanstva se zatvorio. Kada jednog dana budu birale zanimanje, odabrat će ono što je okolina od njih očekivala, a njihovi potencijalni talenti ostat će neotkriveni.
Važno je istaknuti da su upravo škole važna mjesta u kojima se može dogoditi promjena na bolje. Nastavnici su važna karika u osvještavanju i promjeni obrazaca koji štete svima, i djevojčicama i dječacima. Kako bi se nastavnicima olakšao rad s učenicima na ovu temu, pokrenuta je i platforma ‘Jednakost IN, stereotipi OUT‘.
Kroz primjere situacija na koje nailazimo u školama, platforma pomaže prepoznati stereotipan način razmišljanja i daje preporuke kako u njima reagirati. Nastavnici tamo mogu pronaći literaturu za čitanje, video sadržaj i interaktivne digitalne kartice za online rad. Uz online edukaciju, projektom je proveden i niz radionica za odgajatelje. Više informacija pronađite ovdje.

‘Nogomet je muški sport’ jedan je od stereotipa u koje mnogi vjeruju | Foto: Jeffrey F Lin, Unsplash
Primjeri rodnih stereotipa koje smo svi čuli
Kako bismo se stereotipa riješili, prvi korak je njihovo prepoznavanje. Popisali smo, stoga, 42 primjera stereotipa o djevojkama i dječacima koji su još uvijek prisutni u našem društvu. Neke od njih preuzeli smo i s platforme ‘Jednakost IN, stereotipi OUT’ na kojoj možete pronaći resurse za drugi važan korak u postizanju rodne jednakosti – rad na promjeni ponašanja.
- Dječaci imaju prirodni talent za Matematiku.
- Djevojčice su bolje u pisanju i čitanju.
- Dječaci bi se trebali igrati automobilima, figuricama superheroja i legićima.
- Djevojčice bi se trebale igrati lutkama, nakitom i figuricama princeza.
- Šminka je samo za djevojke.
- Dječaci su bolji u sportovima.
- Djevojke trebaju biti vitke.
- Dječaci trebaju biti visoki i mišićavi.
- Djevojčice više zanimaju kreativni predmeti poput Likovnog.
- Dječake više zanimaju praktični predmeti poput Tehničkog.
- Dječaci su skloniji raditi probleme na nastavi i prepisivati na ispitima.
- Djevojčice su mirnije i ne rade probleme na nastavi.
- Dječaci su samouvjereniji i bolji vođe od djevojčica.
- Djevojčice su sklonije međusobno surađivati i bolje rade u timu.
- U strukovnim i obrtničkim školama nema cura.
- Dječaci su kompetitivniji i više se vole iskazivati od djevojčica.
- Djevojčice su emotivnije od dječaka.
- Dječaci su snažni i ne bi trebali plakati.
- Djevojčice moraju pomagati u kućanskim poslovima.
- Dječaci bi trebali štititi svoje sestre i prijateljice, a djevojčice su slabe i treba ih zaštititi.
- Djevojke moraju znati kuhati.
- Dječaci moraju znati popravljati.
- Nogomet i rukomet su za dječake.
- Balet i gimnastika su za djevojčice.
- Borilački sportovi su za dječake i djevojčice se njima ne bi trebale baviti.
- U redu je da dječak u školu odjene kratke hlače, ali nije u redu ako to učini djevojka.
- Djevojčice se trebaju igrati s djevojčicama, a dječaci s dječacima.
- Mladići su bolji izumitelji od djevojaka i više ih zanimaju strojevi i alati.
- Menstruacija i žensko reproduktivno zdravlje su ženske teme i muškarci o tome ne moraju ništa znati.
- Muškarci ne ogovaraju.
- Žene su loše vozačice.
- Muškarci koji kuhaju i čiste su papučari.
- Sve žene žele imati djecu i skrb o djeci im prirodno leži.
- Muškarci su karijeristi i imaju više ambicije od žena.
- Žene su prirodno podređene, muškarci su dominantni.
- Muškarci ne brinu o svom izgledu.
- Kada su u PMS-u, žene su neuračunljive i iracionalne.
- Muškarci donose odluke na temelju logike i mogu isključiti osjećaje iz njih, za razliku od žena.
- Žene su neodlučne.
- Na spojevima, muškarci uvijek moraju platiti račun.
- Žene koriste svoj izgled kako bi iskoristile muškarce.
- Muškarci ne bi trebali pričati o svom mentalnom zdravlju, pogotovo kad se osjećaju loše.
Jeste li stavove poput ovih primijetili i u svom životu? Gdje su najčešći? Kako ste se zbog njih osjećali? Što mislite, kako oni utječu na vas? Odgovori na ova pitanja prvi su korak u kreiranju rodno ravnopravnijeg i boljeg društva!
Tekst je nastao u suradnji Native studija portala srednja.hr i Barreka
