Facebook planira veliku novost za najmlađe korisnike Instagrama, stručnjaci protiv
Društvene mreže se već neko vrijeme bore sa sljedećim problemom: iako mlađi od 13 godina ne smiju imati svoje profile na Facebooku i Instagramu, zabrinjavajući je broj upravo takvih korisnika. Dovoljno je samo lagati o godini rođenja. Stoga su odlučili napraviti Instagram za djecu.

Foto: Unsplash
Facebook je nedavno najavio da bi uskoro mogao napraviti dječju verziju Instagrama, koja bi bila dozvoljena mlađima od trinaest godina, uz nadzor roditelja. I dok to u teoriji zvuči odlično, je li zaista? Treba li postojati situacija u kojoj će se poticati djecu da koriste Instagram? Tu problematiku su prepoznale i osobe i udruge koje stoje iza kampanje Campaign Commercial-free Childhood, piše BBC.
Problem prikupljanja podataka
– Instagramov biznis model se oslanja na opširno prikupljanje podataka i produljivanje korištenja uređaja, promovirajući kulturu pretjeranog dijeljenja osobnih informacija i idoliziranja influencera, kao i neumoran fokus na često izmijenjenom fizičkom izgledu. Svakako nije primjereno za sedmogodišnjake, rekao je Josh Golin, izvršni direktor Campaign for a Commercial-Free Childhood-a.
Facebook nije jedini na udaru kritika zbog načina na koji tretira mlade – nizozemska the Foundation for Market Information Research tvrdi da je TikTok narušio privatnost djece koja je zagarantirana GDPR-om, te planiraju uložiti i službeni prigovor. Facebook se pak ogradio te rekao da planira aplikaciju napraviti u suradnji sa stručnjacima.
– Djeca su već online te im želimo pomoći da se povežu sa svojom obitelji i prijateljima, da se zabave te da uče. Želimo im pomoći to napraviti na siguran i njima prikladan način, te pronaći praktična rješenja za stalni problem u industriji – djeca koja lažu o svojim godinama kako bi se mogla priključiti platformi. Radimo na novoj metodi provjere godišta kako bi zabranili 13-godišnjacima pristup Instagramu i tek smo počeli istraživati Instagram iskustvo za djecu koje bi kontrolirali njihovi roditelji, ali bi i bilo prilagođeno njihovim godinama. Slažemo se da bilo koje iskustvo koje bismo razvili mora prije svega paziti na njihovu sigurnost i privatnost, te ćemo se posavjetovati sa stručnjacima za razvoj djece, sigurnost i mentalno zdravlje djece, ali i stručnjake za privatnost. Također nećemo pokazivati reklame u bilo kojoj aplikaciji za mlađe od 13 godina, izjavio je Facebook za BBC.
‘Prava ciljana skupina Instagrama za djecu će biti puno mlađa djeca’
Facebooku ne ide u prilog činjenica da je prije tek koji dan Instagram bio prisiljen ispričati se nakon pogreške zbog koje su korisnicima s poremećajima u prehrani bili pokazani sadržaji koji promoviraju dijetu. Također, otac tinejdžerke Molly Russell, djevojke koja je počinila samoubojstvo u 2017. godini, je izjavio da je Instagram bio djelomično kriv zato što je bila izložena objavama o depresiji i samoubojstvo, iako takav sadržaj nije dozvoljen.
– Facebook tvrdi da stvaranje Instagrama za djecu će im pomoći da budu sigurni na platformi. Ali njihov pravi cilj jest proširiti njihovu primamljivu i visokoprofitnu franšizu Instagram još mlađoj populaciji, upoznajući djecu s moćnom komercijaliziranom atmosferom društvenih mreža, koja predstavlja ozbiljnu prijetnju njihovoj privatnosti, zdravlju i blagostanju, rekla je Kathryn Montgomery, viši strateg u SAD-ovoj grupi za digitalna prava, imena Center for Digital Democracy.
U pismu se između ostalog spominje i istraživanje koje je provelo The Royal Society for Public Health, koje je zaključilo da je Instagram najgora društvena mreža po pitanju utjecaja na psihičko zdravlje mladih. Povezuje ga se s povećanim rizikom za cyber-bullying, razvoj poremećaja u prehrani i predatorski nastup prema seksualnosti.
– Prava ciljana skupina Instagrama za djecu će biti puno mlađa djeca. Instagramov fokus na dijeljenje fotografija i izgleda čini platformu posebno neprimjerenom djeci koja su usred krucijalnih stadija razvijanja vlastitog mišljenja o sebi. Djeca i tinejdžeri (pogotovo mlade djevojke) su naučili povezivati pretjerano seksualizirane i jako izmijenjene fotografije sebe s većom pažnjom na platformi i popularnošću među vršnjacima. Facebook ima dugačku povijest u iskorištavanju mladih ljudi, piše u pismu.
Pismo, upućeno Marku Zuckerbergu, je potpisalo 35 različitih organizacija i 64 stručnjaka, uključujući i the Electronic Privacy Information Center, Global Action Plan i Kidscape.
