Profesorica hrvatskog otkrila koje greške učenici najčešće rade u pisanju eseja te kako ih izbjeći
Među ispitima koji kod učenika izazivaju najveći strah esej je iz Hrvatskog jezika. Drugi je to dio ispita iz tog predmeta, a maturanti će ga pisati sutra. Profesorica hrvatskog jezika otkrila nam je koje su najčešće greške koje učenici prave prilikom pisanja eseja.

Foto: srednja.hr
Prema ispitnom katalogu za maturu iz Hrvatskog jezika, drugim dijelom ispita, koji čini esej, ocjenjuje se poznavanje i razumijevanje zadanog teksta odnosno djela, povezanost teksta te upotreba hrvatskoga standardnog jezika.
Maturantima će na eseju biti postavljen zadatak koji se sastoji od upute, polaznoga teksta ili polaznih tekstova i smjernica prema kojima pristupnik treba oblikovati svoj školski esej. Treba naglasiti i da će u svakome školskom eseju, bez obzira na vrstu, kao polazni tekst biti zadan barem jedan ulomak iz djela s popisa ispitnih književnih djela za školski esej. Profesorica hrvatskog jezika, Dubravka Bešan, otkrila nam je kojih je sedam pogrešaka u pisanju eseja uočila kod svojih učenika te daje savjete kako ih izbjeći.
Nedovoljno poznavanje i razumijevanja književnog djela.
Do ove pogreške dolazi zbog toga što učenici ne pročitaju književno djelo u cjelini, već se upoznaju samo s kratkim sadržajem književnog djelo putem različitih internetskih portala ili vodiča kroz lektiru. Stoga im je teško ponuđeni ulomak( ili dva ulomka) smjestiti u kontekst cjelokupnog djela.
Nepoštivanje trodjelne strukture eseja.
Esej treba sadržavati uvod, razradu i zaključak. Učenici često zanemare uvod i zaključak.
Nedovoljno praćenje smjernica.
Uz ponuđeni ulomak književnog djela ponuđene su i smjernice koje treba slijediti u pisanju eseja. Ponekad se učenici previše udalje od tih smjernica pa ”odlutaju” predaleko od zadane teme (problema).
Nedostatak citata.
U pisanju eseja određene tvrdnje potrebno je potkrijepiti citatima iz ponuđenog ulomka. Citati trebaju biti dobro povezani s tvrdnjama.
Predetaljno prepričavanje književnog djela.
U eseju je suvišno detaljno prepričavati radnju cijelog književnog djela jer esej nije prikaz sadržaja književnog djela, već se bavi određenim problemima u književnom djelu.
Nepoštivanje stila u pisanju eseja.
Esej treba biti pisan znanstvenim stilom hrvatskog jezika, nikako razgovornim stilom.
U eseju je potrebno koristiti književno-teorijsku terminologiju, ali i izbjegavati uporabu riječi koje učenik sam ne razumije.
Pravopisne i gramatičke pogreške.
Pravopisna i gramatička točnost jedna je od sastavnica ocjenjivanja eseja, zato je važno što manje griješiti u pisanju eseja.