Pretraga

Strukovne škole upisuju učenici s lošim ocjenama? ‘Ako se ta stigma ne promijeni, bit će još gore’

Hrvatska ima treći najveći postotak broja učenika u strukovnim školama u Europi i iznosi 69,3 posto, dok je prosjek svih zemalja EU 48,7 posto učenika u strukovnim školama. No, podaci koji se tiču percepcije strukovnih zanimanja nisu toliko pozitivni. Naime, čak tri četvrtine građa svih zemalja u Europi smatraju da strukovne škole upisuju učenici s lošim ocjenama u osnovnoj školi. Takvo mišljenje, smatraju neki strukovni nastavnici s kojima smo razgovarali na Danima strukovnih nastavnika, prevladava i u Hrvatskoj te se mora više poraditi na promociji strukovnih zanimanja, kao i na uklanjanju takve stigme o strukovnim učenicima.

učenik ispred školske ploče išarane s matematičkim formulama drži se za lice

Foto: Pexels

Iako se u Hrvatskoj skoro 70 posto učenika u srednjoškolskom obrazovnom sustavu nalazi u nekoj strukovnoj školi, što je treći najveći postotak broja učenika u strukovnim školama u Europi, stigma koja se često povezuje s takvim učenicima nije prisutna samo u našoj zemlji, nego i u skoro svim europskim zemljama.

– Istraživanje provedeno na više od 35 tisuća osoba pokazalo je da čak tri četvrtine građana Europe povezuje strukovno obrazovanje s učenicima koji su tijekom osnovnoškolskog obrazovanja imali lošiji uspjeh, odnosno niže ocjene. Ova studija je također pokazala da ugled strukovnog obrazovanja također varira među zemljama, u nekim zemljama je struka vrlo cijenjena, dok je u drugima obrnuto, rekao je na Danima strukovnih nastavnika pomoćnik ravnatelja Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Nino Buić.

‘Ono što bi se prvo trebalo mijenjati je odnos društva prema struci općenito, ne samo prema strukovnim školama’

Da takvo mišljenje prevladava i u Hrvatskoj smatraju i neki nastavnici strukovnih škola s kojima smo razgovarali na trodnevnoj konferenciji gdje su predstavljeni neki detalji modularne nastave za strukovne škole, a jedna od njih je i Kristinka Jurčević iz Mješovito industrijsko – obrtničke škole u Karlovcu.

– Ono što bi se prvo trebalo mijenjati po pitanju strukovnih zanimanja i obrazovanja za iste je odnos društva prema struci općenito, ne samo prema strukovnim školama. Zbog te stigme smo došli do toga da strukovne škole upisuje veći dio učenika s lošim uspjehom u osnovnoj. I ako se to ne promijeni, mislim da će biti samo još gore. Mi smo došli do toga da su sad, s obzirom na nedostatak radne snage, neki poslodavci počeli se mijenjati pa nude više stipendije i promoviraju struku u svom opsegu zanimanja, ali to bi trebalo biti još šire. A ako se nešto ne promijeni po tom pitanju, jednom ćemo doći do toga da više nećemo imati ni stranih radnika kao sada, poručila je nastavnica Jurčević.

Izdvojeni članak
tablica s općeobrazovnim predmetima koji su izrađeni u obliku modula u modularnoj nastavi za strukovne škole, učenici kuhari u pozadini

Strah nastavnika zbog modularne: Puno toga je rečeno, ali odgovora na ključna pitanja još nema

Za kvalitetno strukovno obrazovanje prije uvođenja modularne nastave potrebno je osigurati prostor za njegovo izvođenje

Škola u kojoj predaje ima 18 različitih struka koje su podijeljene u tri sektora: Graditeljstvo, geodezija i arhitektura, Osobne usluge i Prehrambena.

– Većina naših učenika pohađa trogodišnja zanimanja. Funkcioniramo tako da imamo nastavu u dvije smjene i još imamo iznajmljeni prostor. Iako su nas prije četiri godine preselili u novi prostor, ali on nije dovoljno velik. Tako da većinu praktikuma za sektor Prehrane i Osobne usluge s priključnim učionicama u drugoj školi, objasnila nam je nastavnica Jurčević.

Taj prostorni problem trebao bi u dogledno vrijeme biti riješen jer je već druga zgrada, ovog puta dovoljno velika, kupljena i projekti su u izradi te ju je potrebno vrlo detaljno renovirati. Ako se modularna nastava uvede prije nego što se oni presele.

– S uvođenjem modularne nastave bit će potrebno puno strpljenja i dogovaranja između nastavnika oko rasporeda. Definitivno će biti zanimljivo, a pogotovo nama jer već sada kada nam se poremeti raspored jednostavno zna biti situacija u kojima nema učionica, navodi nastavnica iz karlovačke škole.

Izdvojeni članak

Mladi nastavnici o reformi u strukovnim školama: ‘Trebamo se maknuti od zastarjelog plana i programa’

Promocija deficitarnih strukovnih zanimanja je izuzetno bitna

A borbu protiv predrasuda o strukovnim školama, kaže, Karlovačka županija radi preko projekta KARADAR u što je uključena i njena škola.

– Radimo radionice u kojima su promovirana deficitarna zanimanja. Pa različite škole koje imaju strukovna deficitarna zanimanja odrađuju te radionice subotom. Mi smo uključeni u dvije radionice, jedna je Građevinska, a druga Prehrambena i uskoro bi trebala biti i završna konferencija tog projekta gdje ćemo organizirati nešto u smislu sajma i bit će otvoreno za sve, ističe nastavnica Jurčević.

@srednja_hr Bili smo na najvećem natjecanju učenika strukovnih škola – World Skills Croatia! Ovo je samo mali dio atmosfere, više možete pronaći na portalu srednja.hr! #worldskills #worldskillscroatia #hrvatska #croatia #strukovnaškola #frizeri #policajci #slasticar #mehanicar #srednjahr #vijesti ♬ Old Disney Swing Jazz – Nico

‘Imamo dosta veliki interes za upis u našu školu’

Da je promocija itekako bitna, ali i korisna, ispričala nam je Radija Jukić-Kovačević, nastavnica koja predaje Prometnu grupu predmeta u Strukovnoj školi Sisak kojoj je ovo 30. godina radnog staža.

– Mi smo imali projekt pod nazivom ‘Podržimo strukovno obrazovanje’ i rezultati tog projekta su bili jako dobri, odnosno još uvijek su jako dobri. Imamo dosta veliki interes za upis u našoj školi i mogu se pohvaliti da taman prije potresa smo se preselili u novu zgradu Strukovne škole Sisak koja je vrhunski opremljena i imamo zadovoljavajuć interes i upis novih učenika, ispričala nam je nastavnica Jukić-Kovačević.

Izdvojeni članak

Profesori i učenici iz Siska sami krenuli u popularizaciju strukovnih škola

‘Sve je više učenika koji imaju volje za učenjem i doista nam se upisuju gimnazijska djeca s velikim zanimanjem za ono što upišu’

U njenoj školi osim prometa postoje još i smjerovi Graditeljstvo, Drvo, Ostale usluge i Tekstil u sklopu kojih imaju različita zanimanja te jedini u Hrvatskoj imaju smjer za Nautičare unutarnje plovidbe.

– Isto tako, sve je više učenika koji imaju volje za učenjem i pogotovo zato što smo prije bili šegrtska škola s trogodišnjim zanimanjima, sada imamo više četverogodišnja zanimanja i doista nam se upisuju gimnazijska djeca s velikim interesom i zanimanjem za ono što upišu, navela je nastavnica iz Strukovne škole Sisak.

Izdvojeni članak

Toni Milun u srednjoj je iz matematike imao – trojku! ‘Ukupni prosjek mi je uvijek bio između 3,5 i 4,0’

Strukovni nastavnici uvelike doprinijeli kreiranju modularne nastave i kurikuluma za istu

Ona je i prije dolaska na Dane strukovnih nastavnika intenzivno bila uključena u osmišljavanje modularne nastave i to kroz poziciju koordinatora radne skupine Standarda zanimanja, bila je i član radne skupine Standarda kvalifikacija te koordinator radne skupine kurikuluma za Nautičara unutarnje plovidbe.

– Na predavanjima je bilo jako korisno, radionice su izuzetno bile korisne, a ono što smo na njima naučili je zanimljivo i primjenjivo. Na strukovnim radionicama smo prvi put ugostili općeobrazovne predmete i za sada je sve što smo odradili bilo korisno i jako pozitivno, poručila je nastavnica Jukić-Kovačević.