Pretraga

Tesara nedostaje u cijeloj zemlji, upisivale ih samo četiri škole: ‘Moramo osvijestiti da nisu svi za gimnaziju i doktorate’

A- A+

Zanimanje tesara deficitarno je u cijeloj Hrvatskoj, ali ga je moguće upisati u samo četiri škole, od kojih nijedna nije popunila kvotu na ljetnom roku. Na jesenskom roku kvote su popunile Graditeljska, prirodoslovna i rudarska škola u Varaždinu te Obrtnička i industrijska graditeljska škola u Zagrebu. Sveukupno je na ljetnom roku ove godine upisano 15 tesara, što je nešto više nego prethodne, kada ih je upisano 10.

tesar

Foto: Puln Trienekens, Unsplash

Tesara nam kronično nedostaje. Riječ je o zanimanju koje je deficitarno u svim hrvatskim županijama, a ove ga je godine bilo moguće upisati u samo četiri županije – Međimurskoj, Varaždinskoj, Požeško-slavonskoj i Gradu Zagrebu. Upisne su kvote također vrlo male i iznose svega šest učenika.

Tesare upisuju samo četiri škole

U Međimurskoj županiji je Graditeljska škola Čakovec ove godine upisivala tesare i upisala njih dvoje na ljetnom roku. Obrtnička škola u Požegi upisala je troje učenika. Graditeljska, prirodoslovna i rudarska škola u Varaždinu upisala je pet učenika, kao i Obrtnička i industrijska graditeljska škola u Zagrebu.

Prošle su godine tesare upisale samo Obrtnička škola Bjelovar i Obrtnička i industrijska graditeljska škola u Zagrebu. Srednja škola Bedekovčina, Graditeljska škola Čakovec i Mješovita obrtničko-industrijska škola Karlovac zadnje dvije godine nisu upisivale nove generacije tesara.

tesari tablica

Broj učenika koji je upisao zanimanje tesar na ljetnom roku u školskoj godini 2022./2023. | Izvor podataka: MZO

Ravnatelj Obrtničke i industrijske graditeljske škole u Zagrebu, Anto Vidović, naglašava kako škola ima dobru suradnju s Ministarstvom znanosti i obrazovanja i Agencijom za strukovno obrazovanje, ali je općeniti problem nedostatak učenika.

– Mi svake godine radimo promidžbu. Nema tu velike filozofije: promidžba, obilazak osnovnih škola i evo, ove godine smo popunili sve smjerove. Agencija za strukovno obrazovanje i Ministarstvo rade dobru promidžbu, problem je što djece jednostavno nema, kaže ravnatelj Vidović.

Kaže kako su sve zagrebačke škole uspjele popuniti strukovne smjerove, a za veći interes smatra odgovornim i obnovu nakon potresa.

– Moguće da je potres utjecao. Kad ljudi krenu u obnovu moraju čekati majstore jako dugo pa djecu potaknu da upišu neki zanat i dobro žive. Neki kažu da je to težak posao, ali ja smatram da je svaki posao težak ako ga ne obavljamo s ljubavlju, zaključio je ravnatelj.

‘Nisu svi za gimnaziju i doktorate’

Ravnatelj Vidović kaže kako naglasak treba biti na roditeljima koji će učenike potaknuti da izaberu strukovno zanimanje.

– Mi roditelji moramo osvijestiti da nisu svi za gimnaziju i za doktorate. Onda kad se nama dogodi da nam treba keramičar ili tesar, čekamo ga sedam mjeseci. Svi želimo svojoj djeci se najbolje, ali znamo da nisu sva djeca za gimnaziju, kaže ravnatelj.

Izdvojeni članak
stolar obrada drva

Za razliku od mesara i soboslikara, interes za stolare raste: ‘Radimo na tome da učenike zadržimo i motiviramo’

Problem u poslodavcima

Kao dio problema ravnatelj Vidović ističe i poslodavce koji ne žele ulagati u učenike od prvog dana njihovog školovanja.

– Firme koje imaju tesare ili stolare žele gotov proizvod i da se netko drugi pobrine da ima dovoljno kadra da oni mogu birati. Svi poslodavci mi kažu: ‘Daj mi dobrog radnika’. A ja kažem: ‘Uzmi sad nekoga iz prvog razreda, stvori sebi dobrog radnika’. Svi bi htjeli maturanta koji je bio na državnom natjecanju. Ministarstvo odradi svoje, Agencija odradi svoje, i evo, zašto djeca koja budu kod poslodavca tri godine ne ostanu raditi? Zato jer vide da on ne plaća ni svoje radnike, zaključio je ravnatelj.