Pretraga

Zadirkivali su kolegu iz razreda jer želi postati frizer: Nastavnik im je genijalno odgovorio

A- A+

Budući da je izabrao zanimanje za koje se tradicionalno kaže da je ‘žensko’, učenik Marko naišao je na smijeh i zadirkivanje svojih kolega. Njihov je nastavnik uskočio i učenicima na jednostavan i genijalan način objasnio zašto ne bi trebali razmišljati na taj način. Ovu scenu su uprizorili učenici i učenice kako bi upozorili na važnost rodne jednakosti, a video je objavljen na edukacijskoj platformi koja omogućuje promjenu na način da pomaže u prepoznavanju i suzbijanju stereotipa.

frizer muškarac, muška frizura

Nastavnik je učenicima na genijalan način objasnio zašto je rodna jednakost važna | Foto: Pexels

Svi učenici, prije ili kasnije, morat će odlučiti o svojoj budućnosti. Birat će srednju školu koju će upisati, a nakon toga i studij ili posao kojim će se baviti. Koliko god nas poticali da te odluke donesemo samostalno, utjecaj okoline nikad ne možemo posve izbjeći. No, iako su dobronamjerni, komentari naših bližnjih ponekad mogu biti i štetni.

Situacija u kojoj se našao učenik Marko primjer je koji to oslikava. Na satu razrednika, njegov je nastavnik poveo razgovor o tome čime se učenici žele baviti kad odrastu. Marko želi postati frizer jer, kako je objasnio, uživa u izradi frizura svojim trima sestrama. One su njegovim frizurama oduševljene i potiču ga da slijedi svoju strast.

Nakon njegovog objašnjenja uslijedili su zadirkujući komentari kolega iz razreda.

– Jesi ti ozbiljan, Marko? Dečki ne upisuju frizerske škole, dobacio je prvi učenik.

– To je više za djevojke, oduvijek je tako bilo, rekao je drugi učenik.

– Marko njeguje svoju žensku stranu, uz smijeh je prokomentirala učenica.

Izdvojeni članak
Djevojčica i dječak u igri

Već s pet godina naučimo da se poslovi dijele na ‘muške i ženske’: Evo zašto je to jako štetno

Što nastavnici mogu poduzeti u ovim situacijama?

Nastavnici imaju velik utjecaj na razmišljanje učenika o njihovim interesima i budućim zanimanjima. Ako u svojim učionicama uoče rodne stereotipe, mogu značajno doprinijeti stvaranju promjena u društvu. Upravo je to učinio i Markov nastavnik.

– Djeco, svatko ima pravo ostvariti svoje želje i baviti se onime što voli, što ga ispunjava i u čemu je dobar i sposoban. Poslovi se ne dijele po spolu, nego po interesima i sposobnostima. Marko vjerujem da ćeš biti odličan frizer, rado ću ti doći na frizuru, poručio je nastavnik svojim učenicima.

Rodni stereotipi su štetni, jer nas ograničavaju u obrazovanju i odabiru karijere, jer smo zbog njih usamljeni i nesretni. Kako bi skrenuli pozornost na tu važnu temu, učenici i učenice osnovnih i srednjih škola uprizorili su ovu situaciju, a video je objavljen na online edukacijskoj platformi koja omogućuje promjenu na način da pomaže u prepoznavanju i suzbijanju stereotipa. Ona je nastala u sklopu projekta Jednakost IN, stereotipi OUT. Video kojeg su kreirali učenici možete pogledati ovdje.

Kako nastaju rodni stereotipi?

Komentare koje je dobio Marko, možda ste slušali i sami ako se vaš način odijevanja, izražavanja ili ponašanja razlikuje od drugih. Marko je, primjerice, mladić kojeg zanima struka koju njegovo društvo, drugi učenici iz razreda, smatraju tipično ženskim zanimanjem.

Jesu li u pravu, je li riječ o ‘ženskom’ zanimanju? Djevojke ne biraju zanimanje frizera češće nego dečki zato što im ono bolje ‘leži’, niti jer za njega imaju urođenu sklonost. Naši interesi i sklonosti ne proizlaze iz našeg spola, već iz odgoja.

Izdvojeni članak
matematika_učenje

Jesu li učenice lošije u matematici? ‘Kad cijeli život slušaš da si lošija, počneš u to vjerovati’

Kako odgoj utječe na naš odabir zanimanja?

Još kao djeca u obitelji usvojimo ideje o tome što je prikladno za djevojčice, a što za dječake. Roditelji će, svjesno ili nesvjesno, djevojčice pohvaliti kada se mirno i uredno igraju s lutkama, dok će dječake ohrabriti da rastave autić i vide od kojih je dijelova sastavljen.

Ako se s takvim pohvalama susrećemo često, počet ćemo vjerovati da su nam te osobine stvarno urođene – i to ne samo nama, već i drugim djevojčicama, odnosno dječacima. Ako nam tad prijatelj iz razreda kaže da želi postati frizer, reagirat ćemo instinktivno i reći mu da je taj interes prikladniji za djevojke.

Ne postoje ‘muška’ i ‘ženska’ zanimanja

No, istina je da i djevojke i mladići mogu biti jednako dobri frizeri. To ne ovisi o spolu, već o interesima, talentu i vremenu kojeg uložimo u razvijanje vještine. Jednako tako su i djevojke uspješne u zanimanjima koja se smatraju ‘muškima’, poput majstora ili inženjera.

Video kojeg su učenici i učenice snimili možete pogledati na platformi Treniraj trenera koja je nastala u sklopu projekta Jednakost IN, stereotipi OUT. Stereotipa najčešće nismo svjesni, stoga su autori projekta kreirali materijal koji nam pomaže prepoznati ih u situacijama u kojima se većina nas barem jednom našla.

Tamo ćete pronaći video sadržaj, edukativne letke i interaktivne digitalne kartice za rad u učionici. Platforma je namijenjena primarno nastavnicima i edukatorima, no bit će korisna svima koji žele osvijestiti stereotipe koje nesvjesno podržavaju. Posjetite web stranicu Jednakost IN, stereotipi OUT i naučite kako biti dio promjene na bolje od koje će koristi imati cijelo društvo.


Zanima li vas više o ovoj temi rodne ravnopravnosti, pročitajte i ostale tekstove koje smo objavili:

Već s pet godina naučimo da se poslovi dijele na ‘muške i ženske’: Evo zašto je to jako štetno

Zadirkivali su kolegu iz razreda jer želi postati frizer: Nastavnik im je genijalno odgovorio

Učenici o odijevanju u školi: ‘Većina dečki nosi hlače koje su kraće od suknji’

Česta dilema pri upisu faksa: Koga slušati, sebe ili roditelje?

Jesu li učenice lošije u matematici? ‘Kad cijeli život slušaš da si lošija, počneš u to vjerovati’

Učenica želi postati građevinarka, ali njeni roditelji ne odobravaju: Što biste joj vi savjetovali?
Jednakost IN, stereotipi OUT logo