Pretraga

Zašto je ‘fast fashion’ najgora stvar ikad?

A- A+

Sasvim sigurno ste upoznati s konceptom ‘fast fashiona’. Ako kojim slučajem ne znate o čemu je riječ, velike su šanse da sudjelujete u ovom sasvim negativnom fenomenu. Dovoljno je da pogledate koju odjeću nosite na sebi – ako je riječ o jednoj od poznatih marki, vrlo je vjerojatno da je riječ o ‘fast fashion’ brendu.

foto: Pixabay

Prije nego što krenemo u samu problematiku ‘fast fashiona’, bilo bi dobro da prvo razjasnimo o čemu je riječ. Kao što sam termin kaže, riječ je o ‘brzoj modi’, odnosno trendu koji je posljednjih nekoliko godina postao aktualan.

Izdvojeni članak

Pokrenut je Earth Speakr, svojevrsni Pokemon GO za ekološko osvještene pojedince: Djeca napokon mogu dati svoj glas za okoliš

Ovisno o tome koliko godina imate, možda se sjećate da se nekada prije roba nije kupovala u tolikim količinama kao danas – imali ste dovoljno odjeće da ne hodate u prljavome, no rijetki su imali desetak pari tenisica ili mali milijun traperica. Za razliku od danas, kada se gotovo s prijezirom gledaju oni koji se usude odjenuti isti komad više puta.

Nisu se stvari drastično promijenile u tome koliko ljudi danas imaju, a koliko su nekad imali, već se promijenilo to što su cijene odjeće pale. Točnije, pojavili su se novi brendovi koji nude jeftiniju odjeću. Ta jeftinija odjeća je jeftinija zato što je kvaliteta neusporedivo gora – odnosno, i cijena koju plaćate je previsoka za ono što dobivate.

I tako se stvara jedan začarani kruh: vi kupujete jeftinu odjeću zato što je jeftina. Međutim, kako nije kvalitetna, ona se ubrzo razbije i vi morate kupiti nešto novo. I zato što je riječ o jeftinoj odjeći, vjerojatno ćete se ponovno obratiti nekom od ‘fast fashion’ brendova, kupiti nešto nekvalitetno i tako u krug…

Sad kad smo objasnili sam pojam ‘fast fashiona’, možemo se fokusirati na sve razloge zašto bi to trebalo izbjegavati. Nažalost, nisu svi u situaciji da mogu u potpunosti bojkotirati takve brendove, no nemojte biti strogi prema sebi samima. Jednostavno se potrudite smanjiti i nemojte kupovati stvari, osim ako vam zaista nisu potrebne.

Novi trend

Prije se to podrazumijevalo, no zbog  novih trendova, odjeća se počela kupovati više radi kupnje, nego same odjeće. I to doprinosi ovom problemu, a ono što se zapravo krije iza ovog problema je nekoliko stvari, jedna gora od druge.

Kao prvo, način na koji ovi brendovi zarađuju je odvratan. Od toga da koriste najgore materijale koji pogoduju tome da se proizvodi što prije razbiju, pa do toga da namjerno sele svoju proizvodnju u manje razvijene zemlje. Nažalost, ljudi su tamo često u situaciji da je i jedna kuna više od nula kuna, pa pristaju raditi i po 16 sati dnevno u nehumanim uvjetima, samo kako bi imali nešto. I to im naravno nije dovoljno.

Kada kažemo ‘nehumani uvjeti’, onda to zaista i mislimo. Manjak hrane i pića (vode), nedovoljno zraka, apsolutni izostanak pauza, a o poštovanju prema zaposlenicima i dostojanstvu nećemo ni probati pisati… Svako toliko se dogodi neka tragedija u kojoj umre xy ljudi na poslu, radeći za te brendove, no o tome  se ne govori previše.

Riječ je o teškoj temi zato što nitko ne želi vjerovati u te stvari, zato što bi onda bilo zaista teško kupovati u takvim dućanima – a onda što vam ostane? Skoro svi svjetski brendovi su se okrenuli masovnoj proizvodnji (ovakvom pristupu radu) i gdje bismo onda mi svi trebali kupovati odjeću?

Greenwashing

Kao drugo, bitno je spomenuti i da iako većina velikih brendova ima barem jednu ekološki osviještenu liniju, radi se o tvrtkama koje apsolutno nisu ekološki osviještene. Vrlo je jednostavno – tekstilna industrija je jedan od najvećih zagađivača okoliša i ne radi se puno po tom pitanju. Na kraju krajeva, uvijek vrijedi pitanje ponude i potražnje. Mi možemo utjecati samo na potražnju.

Toliko je česta ta pojava dvoličnosti kod ovakvih brendova, da je i taj fenomen dobio svoje ime – ‘greenwashing’. Ljudi kojima nije zaista stalo do okoliša, već to rade ‘iz fore’, će uvijek rado kupiti nešto na čemu piše ‘eco-friendly’, ne razmišljajući o tome je li taj proizvod zaista eco-friendly? S koliko plastike je došao opremljen? Kako stoji brend koji je to proizveo? Jesu li vam odmah uvalili plastičnu vrećicu?

Bitna su to pitanja koja si morate stalno postavljati ako želite izbjeći ‘greenwashing’. Bilo da je riječ o odjeći ili o kozmetici, ili zaista bilo čemu što kupujete – zapitajte se dvaput, je li to zaista ekološki prihvatljivo? Ima li smisla kupiti to ili ne? Jer nemojte zaboraviti, ‘eko’ stari su uvijek skuplje od običnih, no ako dobijete staru stvar po novoj cijeni, ima li smisla platiti više samo zbog natpisa?