Evo kako učitelji i nastavnici mogu napredovati i tako primati veću plaću

U kontekstu diskusija o plaćama učitelja i nastavnika u osnovnim i srednjim školama bacili smo pogled na Pravilnik o napredovanju koji propisuje uvjete koje odgojno-obrazovni radnik treba ispuniti da bi napredovao u određeno zvanje koje sa sobom nosi i veću plaću. Pravilnik je nov, donesen ovog ljeta, a prvo napredovanje moguće je nakon 5 godina rada u školi. U školama je trenutno 15 posto učitelja i nastavnika koji imaju zvanje mentora i savjetnika.

Foto: srednja.hr, arhivske fotografije

Pravilnik o napredovanju koji je donijelo Ministarstvo znanosti i obrazovanja odnosi se na učitelje, nastavnike, stručne suradnike i ravnatelje u osnovnim i srednjim školama i učeničkim domovima. Radi se o novom Pravilniku koji je donesen prije samo četiri mjeseca (u sedmom mjesecu, 2019.), a koji je zamijenio staru verziju koja je na snazi bila 24 godine.

Od mentora do izvrsnog savjetnika plaća raste

Imamo prosječne plaće profesora po mjesecima, zarade preko 7.000 kuna bez prijevoza

Prema novom Pravilniku moguće su tri razine napredovanja u zvanja: mentor, savjetnik i izvrstan savjetnik. Pravilnik definira i obveze praćenja rada i bodovanje za napredovanje, a novost je i mogućnost napredovanja za ravnatelje.

Naravno, svako od zvanja sa sobom nosi viši koeficijent, pa tako oni koji napreduju u viša zvanja, imaju i više plaće. Nakon određenog broja godina svaki nastavnik može imati veći koeficijent (a tu dodajmo i da se prema kolektivnim ugovorima plaće općenito uvećavaju za svaku godinu radnog staža i to za 0,5 posto na osnovnu plaću zaposlenika). Sve koeficijente zaposlenih u javnim službama možete provjeriti ovdje. Zvanje izvrsnog savjetnika je uvedeno tek novim Pravilnikom, pa koeficijenta za to zvanje još nema. Izbor u treće i najviše zvanje izvrsnog savjetnika bit će omogućeno kada se promijeni Uredba o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama.

Screenshot Uredbe o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama

Uvjeti za napredovanja

Prilikom donošenja Pravilnika, iz MZO-a su se hvalili kako se radi o suvremenim uvjetima napredovanja.

Da bi uopće mogli napredovati u zvanje zaposlenici moraju imati položen stručni ispit. Prvo zvanje u koje odgojno-obrazovni radnik može napredovati jest zvanje mentora i to nakon 5 godina radnog staža u kojima mora imati ispunjenih 100 sati profesionalnog razvoja. Uz to, potrebno je prikupiti 20 bodova iz minimalno tri kategorije od kojih jedna mora biti Unapjeđivanje rada škole. 

Nakon 24 godine promijenjen pravilnik: Odsad više razina napredovanja učitelja

Nakon 5 godina u zvanju mentora, osoba može preći u zvanje savjetnika. To znači da zaposlenik može postati savjetnik nakon minimalno 10 godina radnog staža. Broj sati profesionalnog razvoja koje mora ispuniti jest 150, a broj bodova koje treba prikupiti je 40 i to u četiri kategorije od kojih je obvezna kategorija ponovno Unaprjeđivanje rada škole.

Nakon 15 godina u školi, osoba može postati izvrstan savjetnik i to nakon što je 5 godina provela u zvanju savjetnika. U posljednjih 5 godina rada treba prikupiti 200 sati profesionalnog razvoja i 60 bodova u pet kategorija, od kojih je uz već spomenutu kategoriju, obvezna i kategorija Unaprjeđivanje sustava obrazovanja. 

U zvanju mentora i savjetnika trenutno se nalazi 15 posto svih učitelja i nastavnika, a kako smo već napomenuli, zvanje izvrsnog savjetnika tek je novouvedeno.

Ovo su moguće stvari koje osoba mora ispuniti da bi dobila bodove (prikazani desno u tablici) da bi mogla napredovati u viša zvanja. Naravno, ne treba ih ispuniti sve, već je dovoljno da se ispuni jedna i to bilo kad u razdoblju od pet godina:

Pravilnik o napredovanju

Za napredovanje je u pet godina potrebno prikupiti i ostatak bodova, a to je moguće u ostalim kategorijama. Tako se bodovi dobivaju za mentorstvo učenicima na natjecanjima, organiziranju natjecanja, izradu zadataka, rad na različitim projektima, u udrugama…

Mogućnosti je puno, a u pet godina potrebno je prikupiti 20, 40 ili 60 bodova (ovisno o zvanju):

Pravilnik o napredovanju
Pravilnik o napredovanju
Pravilnik o napredovanju
Pravilnik o napredovanju
Pravilnik o napredovanju
Pravilnik o napredovanju
Pravilnik o napredovanju

Kad stekne zvanje, nastavnik ima određene obaveze preko kojih ustvari prikuplja bodove za daljnje napredovanje

Jednom kad u pet godina osoba prikupi 20 bodova i postane mentor, prema Pravilniku mora ispunjavati i određene obveze. Te obveze ulaze u spomenute kategorije bodovanja pa osoba ustvari izvršavajući svoje obveze istovremeno prikuplja bodove za napredovanje u više zvanje.

Detaljnije o obvezama mentora, savjetnika i izvrsnog savjetnika možete pronaći u Pravilniku koji se nalazi na kraju ovog teksta. Ako nije vidljiv pokušajte ponovno učitati stranicu.

Pravilnik također uvodi i mogućnost trajnog zadržavanja zvanja na temelju sljedećih kriterija:

  • tri puta izabran u izvrsnog savjetnika,
  • četiri puta izabran u savjetnika prema prošlom pravilniku te
  • više od 35 godina rada u obrazovanju.

Odgovori