Pretraga

Ministar povukao udžbenik iz povijesti koji je sam odobrio, AZOO tvrdi: ‘Nije u skladu s kurikulumom’

Ministar znanosti i obrazovanja povukao je iz Kataloga odobrenih udžbenika izdanje ‘Zašto je povijest važna? 4’ trojice autora navodeći kako postoje ‘primjedbe različitih dionika iz sustava odgoja i obrazovanja’. Nakon provjere Agencije za odgoj i obrazovanje, ministar je temeljem njihovog mišljenja donio rješenje o brisanju udžbenika iz Kataloga odobrenih udžbenika. Iz Agencije ističu da udžbenik ne slijedi potpuno propisani kurikulum povijesti, sadrži netočne činjenice i upućuje učenike na pogrešne zaključke.

Zgrada Agencije za odgoj i obrazovanje i ministar Radovan Fuchs

Zgrada Agencije za odgoj i obrazovanje i ministar Radovan Fuchs | foto: srednja.hr

Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs izbacio je, s liste odobrenih školskih udžbenika, udžbenik povijesti za 4. razred gimnazije pod nazivom ‘Zašto je povijest važna? 4’ autora Miljenka Hajdarovića, Vedrana Ristića i Nikice Torbice, zbog, kako su nam rekli iz MZO-a, ‘primjedbi različitih dionika iz sustava odgoja i obrazovanja’. Ministarstvo je potom od Agencije za odgoj i obrazovanje zatražilo provjeru navoda iz različitih predstavki, što je Agencija i napravila.

– Temeljem mišljenja Agencije za odgoj i obrazovanje, na temelju članka 15. stavka 2. Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu, ministar znanosti i obrazovanja donio je Rješenje o brisanju spomenutog udžbenika iz Kataloga odobrenih udžbenika. Za detalje oko mišljenja Agencije, molimo obratite se Agenciji za odgoj i obrazovanje, stoji u odgovoru MZO-a.

‘Udžbenik ne slijedi propisani kurikulum povijesti’

Iako Ministarstvo nije dalo pojedinosti zašto je promijenilo mišljenje o udžbeniku koji je ranije samo odobrilo, do toga je došlo nakon pobune na portalu udruge Željke Markić, narod.hr. Ondje je još u studenom problematičnim ocijenjen način opisa nekih povijesnih događaja, a posebno im je zasmetao dio udžbenika u kojem se prikazuje razdoblje stvaranja Republike Hrvatske, prvoga hrvatskog predsjednika Franju Tuđmana i Domovinski rat. Nakon pisanja spomenutog portala i prigovora nekih povjesničara, među kojima je i Ante Nazor, udžbenik je povučen iz Kataloga. Spomenuti dionici su portal narod.hr, saborska zastupnica Marijana Petir i neki povjesničari, uz napomenu da je ‘više onih koji su se žalili’.

Obratili smo se i AZOO-u, u čije je ‘dvorište’ Ministarstvo prebacilo lopticu. Navode da oni na zahtjev institucija, udruga i ministarstava izrađuju stručna mišljenja. Napomenuto je kako navedena Agencija nema zakonske ovlasti donositi odluke o uvrštavanju ili brisanju udžbenika iz Kataloga odobrenih udžbenika.

– Nakon analize sadržaja udžbenika za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda iz Kurikuluma za nastavni predmet Povijest za osnovnu i srednju školu i gimnaziju u RH, Agencija za odgoj i obrazovanje izradila je stručno mišljenje sa zaključkom: Udžbenik ‘Zašto je povijest važna? 4’ ne slijedi u potpunosti propisani kurikulum povijesti. Poučavanje o interpretacijama koje uvode autori u svoj udžbenik tj. proučavanje i propitivanje djela i stavova pojedinih povjesničara (sekundarnih povijesnih izvora) o pojedinim povijesnim događanjima i procesima nisu propisani službenim kurikulumom za nastavu povijesti u gimnazijama, piše u odgovoru AZOO-a.

Izdvojeni članak
Radovan Fuchs ispred slike učionice gdje se vide stolice klupe i ploča

Fuchs tvrdi da se škole žele naknadno uključiti u eksperimentalni program cjelodnevne: ‘Nismo rekli ne’

‘Udžbenik u nekim dijelovima sadrži netočne činjenice’

Iz Agencije objašnjavaju kako službeni kurikulum propisuje nešto posve drugo, odnosno poučavanje povijesti čovječanstva kroz šest tehničkih koncepata od kojih su pojedini zanemareni i minorizirani. Pojedini povijesni zemljovidi sadržavaju pogrešne prikaze. Navode kako pojedini primarni povijesni izvori nisu adekvatno objašnjeni, a pitanja uz njih nisu dobro oblikovana. Sugestivna pitanja, kako su naveli u odgovoru, nisu prihvatljiva u udžbenicima, a on ih sadrži u većem broju.

– U dijelovima udžbenika nalaze se sugestivna pitanja i fotografije koje učenika upućuju na pogrešne zaključke te se ne razvija kritičko mišljenje i aktivno učenje, posebno u poglavlju udžbenika koji se odnosi na stvaranje moderne Republike Hrvatske, višestranačje u Republici Hrvatskoj i Domovinski rat. Udžbenik u pojedinim dijelovima sadrži netočne činjenice i podatke te kriva tumačenja pojedinih povijesnih procesa koji bitno utječu na vjerodostojnost sadržaja i upućuju učenike na pogrešne zaključke ili otežavaju stjecanje znanja, naveli su iz AZOO-a.

Izdvojeni članak

Vlada usvojila izmjene Zakona za škole: Dio prijedloga MZO-a otpao u javnoj raspravi

Ministar odobrio udžbenik pa ga odlučio povući

Iz svega ovoga može se zaključiti kako je, prema Zakonu o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu, ministar taj koji je izbacio ovaj udžbenik iz Kataloga odobrenih udžbenika nakon što je udžbenik za upotrebu u gimnazijama odobrilo – Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Drugim riječima, ministar je taj koji donosi konačnu odluku o odobrenju udžbenika u Katalog nakon što dobije preporuku stručnog povjerenstva koje je sam imenovao.

Iako smo pitali Ministarstvo kako je moguće da udžbenik i navedeni sadržaji nisu bili provjereni prije konačnog odobrenja, kao i to da nije u potpunosti slijedio kurikulum a odobren je, nisu nam odgovorili. Također, poslali smo upit i izdavaču udžbenika, Profilu Klett o tome jesu li dobili očitovanje Ministarstva i što planiraju dalje, ali do objave ovog teksta nismo dobili odgovor. Kada i ako nam pristigne, o njemu ćemo izvijestiti javnost.