Pretraga

Čemu služi škola? Novo istraživanje kaže da svaki drugi gimnazijalac u Hrvatskoj – plaća instrukcije

A- A+

Svaki drugi gimnazijalac ide na instrukcije, njih gotovo petina redovito, a ukupno gotovo 40 posto učenika – bilo da su osmaši, drugaši ili maturanti – imalo je barem jednom takav plaćeni aranžman. Češće to koriste učenici slabijeg uspjeha koji imaju obrazovanije, i shodno tome, bogatije roditelje. Ovi rezultati novog istraživanja IDIZ-a ukazuju da odgojno-obrazovni sustav ne daje dostatnu podršku slabijim učenicima, zbog čega oni traže plaćena rješenja van sustava, a osim toga predstavlja još jednu razinu na kojoj se produbljuju postojeće društvene nejednakosti u obrazovanju.

razred učionica

Foto: Unsplash; Zehua Chen

Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ) prošle je godine u svibnju proveo opsežno istraživanje u kojem je sudjelovalo 20.476 domaćih osnovnoškolaca i srednjoškolaca. Osmaše, drugaše i maturante ispitivali su o tome koriste li i koliko često privatne instrukcije, a rezultati bi vas, kao i nas, mogli iznenaditi.


ISTRAŽIVANJE PROVEDENO U SVIBNJU 2021.

Ovo istraživanje provedeno je u svibnju 2021. Nacionalnog je karaktera i ima potpunu reprezentativnost na svim razinama i svim vrstama odgoja i obrazovanja. U istraživanju je sudjelovalo 20.476 učenika, od čega 2.791 osmaš, 9.054 drugaša i 8.631 maturant. Istraživanjem je obuhvaćena 161 škola, od čega 81 osnovna i 80 srednjih. Podaci iz ovog istraživanja odnose se na školsku godinu 2020./2021.


Svaki drugi gimnazijalac plaća instrukcije

Među maturantima njih je 38 posto koristilo privatne instrukcije u prošloj školskoj godini; isto vrijedi i za 36,6 posto učenika drugih razreda srednjih škola, kao i za 37,2 posto svih osmaša koji su sudjelovali u istraživanju. Podatak koji možda najbolje oslikava koliko je učestalo korištenje instrukcija je taj da je svaki četvrti maturant lani, ne jednom ili dvaput, već povremeno ili redovito – uzimao privatne instrukcije.

Dosta zabrinjavajuć podatak je i da svaki drugi gimnazijalac u završnom razredu ide na plaćene instrukcije, od čega njih 17,1 posto takve usluge koristi – redovito. Napomenimo još jednom, ovi podaci odnose se na korištenje plaćenih instrukcija u privatnom angažmanu, u što ne ulazi dopunska nastava ili neki oblik besplatnih instrukcija koje se nude u pojedinim školama.

Izvor: IDIZ istraživanje

Učenici trogodišnjih škola značajno manje idu na instrukcije

Neovisno o tome pohađaju li gimnazijske ili strukovne programe, četverogodišnje ili trogodišnje, među učenicima koji su koristili usluge plaćenih privatnih instrukcija češće su oni koji inače ostvaruju slabiji školski uspjeh. Kako ističu istraživači s IDIZ-a, u strukovnim programima slabiji su učenici, očekivano, i redovitiji korisnici instrukcija.

Zanimljivo je i da učenici trogodišnjih strukovnih škola puno rjeđe koriste instrukcije nego li njihovi kolege u četverogodišnjim strukovnim i gimnazijskim programima. Ipak, podcrtavaju istraživači, i kod trogodišnjih smjerova 20 posto učenika, što predstavlja značajan broj, koristilo je privatne instrukcije barem jednom tijekom školske godine.

Izvor: IDIZ istraživanje

‘Sustav obrazovanja ne pruža dostatnu podršku učenicima’

Što iz ovoga zaključiti? Kako navode istraživači, rezultati ukazuju da sustav odgoja i obrazovanja ne pruža dostatnu podršku učenicima koji ostvaruju slabiji uspjeh u školi, pa onda njihove obitelji traže svojevrsna rješenja u korištenju plaćenih instrukcija, izvan formalnog sustava. Osim toga, ovo istraživanje sugerira da je obrazovni status roditelja povezan s učestalošću korištenja instrukcija kod djece; djeca obrazovanijih roditelja značajno češće koriste privatne instrukcije. To, napominju istraživači s IDIZ-a, pridonosi produbljivanju postojećih nejednakosti u obrazovanju.

– Obrazac korištenja također ukazuje da djeca obrazovanijih roditelja koriste usluge privatnih instrukcija redovitije čime obitelji osiguravaju stratešku prednost tijekom obrazovanja, a posebice se to odnosi na kritične točke prijelaza između pojedinih razina obrazovanja. Ovi rezultati nažalost potvrđuju da pojava privatnih instrukcija nesumnjivo pridonosi produbljivanju postojećih društvenih nejednakosti u obrazovanju, zaključuju s IDIZ-a.

Analitičko izvješće istraživanja koje je obuhvatilo osmaše, učenika drugih i završnih razreda, kako strukovnih, tako i gimnazijskih programa, možete pogledati u dokumentu ispod. (Napomena: ako vam se dokument ne prikazuje, potrebno je osvježiti stranicu)

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [975.97 KB]