Pretraga

Idućeg tjedna u školama diljem Hrvatske provode se nacionalni ispiti, učenici pišu pet predmeta

A- A+

Državna matura trenutno je jedini oblik standardiziranog ispitivanja učenika, ali od idućeg tjedna u 81 osnovnu školu stižu nacionalni ispiti. U školama koje su ušle u reprezentativni uzorak, u ovom polugodištu pišu ih samo učenici osmih razreda, iz pet predmeta. Rezultati tih ispita neće ni na koji način utjecati na završni uspjeh u osnovnoj školi, niti na upise u srednje škole.

Foto: srednja.hr

Gotovo sve zemlje u okruženju u svojim školama provode nacionalne ispite. Pojednostavljeno rečeno, riječ je o standardiziranim ispitima, dakle onima koji su isti za sve škole, a kojima se provjerava u kojoj su mjeri učenici sposobni koristiti ključna znanja i vještine iz pojedinih nastavnih predmeta.

Ove godine ispiti se provode na reprezentativnom uzorku

Od idućeg tjedna, točnije od 2. svibnja, nacionalni ispiti ulaze u 81 osnovnu školu diljem Hrvatske koje su ušle u reprezentativni uzorak. Pisat će ih učenici osmih razreda te će njima biti obuhvaćeni nastavni sadržaji Hrvatskoga jezika, Matematike, Biologije, Kemije i Fizike. Kako navode iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, na poduzorku 20 osnovnih škola u školskoj godini 2022./2023. implementirat će se i proces samovrednovanja.

– Na taj se način ostvaruju pretpostavke da se nacionalni ispiti i samovrednovanje sustavno uvedu u osnovne škole kao jedan od mehanizama za unapređenje kvalitete hrvatskoga obrazovnoga sustava, stoji u opisu nacionalnih ispita na stranici NCVVO-a.

Još su ranije iz NCVVO-a pojasnili da će učenici koji pišu nacionalne ispite dobiti povratnu informaciju o postignuću za svaki predmet. Konkretno, znat će koliko su bodova postigli te će imati uvid u opis razine postignuća koju su ostvarili. S druge strane, škole uključene u provedbu nacionalnih ispita dobit će skupnu povratnu informaciju o postignućima svojih učenika. Na kraju provedbe, koja u listopadu čeka i učenike petih razreda, izradit će se nacionalni izvještaj o provedbi i rezultatima ispitivanja u svim školama.

Izdvojeni članak

U 81 školi ove se godine pišu nacionalni ispiti iz pet predmeta, provjerite je li vaša među njima

‘Puno je tu pažnje, brige i posla uloženo’

Među školama koje su uključene u provedbu je i zagrebačka Osnovna škola Trnsko. Ispiti se pišu prema predviđenom planu NCVVO-a, a u školi u Trnskom idući će im tjedan pristupiti 65 učenika.

– Mi smo odabrani za ovo testiranje. Pretpostavljam temeljem dobrih rezultata naše škole i temeljem sposobnosti da izvršimo sve zadatke od nacionalne važnosti. Rezultati će nam svakako pomoći u procjeni naših pristupa poučavanju, u provjeri rezultata uspjeha naših svih učenika a ne samo onih koji sudjeluju na natjecanjima. Pretpostavljam da će nam pomoći otkriti slabe točke i potvrditi nam one dobre strane naše škole, kaže nam Josip Petrović, ravnatelj te škole.

Dodaje kako je škola imala dosta posla oko organizacije, a najviše sami koordinatori. To, među ostalim, uključuje pripremu dokumentacije učenika s rješenjem, komunikaciju s roditeljima, radne sastanke, preuzimanje uputa, pripremu učionica i odabir voditelja i provoditelja, predviđanje mogućih scenarija…

– Stručni suradnici, ravnatelji i učitelji će uložiti puno dodatnog truda oko testiranja. Puno je tu pažnje, brige i posla uloženo. Škola će morati dio svojih materijalnih resursa izdvojiti za ovo testiranje. Uvijek se nadamo da će Ministarstvo znati vrednovati one škole i one radnike u sustavu koji daju više od sebe za dobrobit sustava i naše djece, kaže Petrović.

Pitamo ga i smatra li da bi nacionalni ispiti jednog dana trebali zaista postati ‘mala matura’, odnosno obvezni ispit koji će se na neki način bodovati za upise u srednju školu i biti izlazni ispit iz osnovnih.

– Smatram da vrednovanje treba pojednostavniti i biti dostupno svakom učeniku u izlaznoj fazi školovanja. Može biti jedan od načina bodovanja za upis u srednju školu, ističe Petrović.

Škole će dobiti nova saznanja o razini znanja učenika

Nacionalnim ispitima idućeg tjedna pristupa i 25 osmaša Osnovne škole Frane Petrića na Cresu.

– Pripreme za pisanje nacionalnih ispita u Osnovnoj školi Frane Petrića u Cresu u potpunosti su završene. Napisan je dokument za školu s uputama i protokolom pisanja nacionalnih ispita u kojem su sve relevantne informacije za učitelje koji sudjeluju u provedbi ispitivanja, a napravljen je na osnovi dokumenata koji su dostavljeni od Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja. Potrebno je bilo odrediti popis ispitnih prostorija za svaki dan provedbe ispitivanja, odrediti voditelje ispitnih prostorija, provoditelje ispitivanja, eventualne zamjene za navedene te izmještaj nastave iz učionica u kojima se provodi ispitivanje. Izazov je bio odrediti učitelje koji će provoditi ispitivanje jer se, prema uputama NCVVO, iz ispitivanja isključuju razrednici osmih razreda i predmetni učitelji nastavnog predmeta koji se piše tako da je bio sužen izbor učitelja, stoji u odgovoru na naš upit kojeg potpisuju koordinatorica provedbe nacionalnih ispita u školi Željka Matovinović i ravnatelj Josip Pope.

Pojašnjavaju nam i da je naputak NCVVO-a bio da se učenici ne trebaju dodatno pripremati za provedbu ispitivanja. U creskoj školi učenicima su samo dali uputu da ponove prethodno nastavno gradivo, kažu, želja im je da postignu što bolji rezultat.
Ističu i da ulazak u reprezentativni uzorak za njihovu školu predstavlja povlasticu, ali i obvezu da uspješno provedu ispitivanje te da rezultati potvrde kvalitetu rada s učenicima.

– Rezultatima ispita dobit će se nova saznanja o razini znanja osnovnoškolske populacije iz pet nastavnih predmeta iz kojih je provedeno ispitivanje. Učenici osmih razreda su pokazatelj razine usvojenosti znanja tijekom osnovnoškolskog obrazovanja.
Na osnovi dobivenih rezultata škole sudionice ispitivanja moći će planirati strategije svoga rada, a dobit će i komparativne rezultate s ostalim školama u kojima je ispitivanje provedeno. Učenici će povratno imati informaciju koliko je zaključna ocjena iz nastavnog predmeta realni pokazatelj njihova znanja. Na tragu dobivenih rezultata svaka škola bi trebala raditi na podizanju kvalitete svoga rada, zaključuju u Osnovnoj školi Frane Petrića na Cresu.

Izdvojeni članak

Velike podjele oko uvođenja nacionalnih ispita, pogledajte kako ste glasali u anketi

Ocjene, barem ove godine, neće utjecati na uspjeh učenika

Jedna od odabranih škola je i OŠ ‘Mladost’ iz Osijeka, gdje nacionalne ispite piše 67 osmaša. Ondje je također eve spremno, a dežurni učitelji su u četvrtak dobili posljednje upute, kao i učenici.

– Najizazovnije je bilo prilagoditi redoviti nastavni proces za ostale učenike koji ne sudjeluju u vanjskom vrednovanju jer jako puno učitelja ima zaduženja oko provedbe samoga vrednovanja. Povratne informacije će služiti učenicima, roditeljima, ali i nama djelatnicima odgojno obrazovnog sustava. Učenici i roditelji će imati uvid u njihovo trenutačno stanje u odnosu na razinu RH-e, a mi djelatnici imat ćemo uvid u naš rad i na realizaciji kojih ishoda bi trebali poraditi. Smatram da bi rezultati nacionalnog ispita trebali biti dio upisa u srednje škole, ali ne samo rezultati ispita već i opći uspjeh učenika u školi, stoji u odgovoru ravnatelja te osječke škole, Josipa Jukića.

U Osnovnoj školi Cestica u istoimenom mjestu varaždinske županije kažu kako su im najzahtjevniji dio posla su nam bili poslovi organizacijske naravi, jer rade u jednoj smjeni pa je malo teže organizirati dežurstva u učionicama, budući da se ti sati dodatno ne plaćaju.

– Ispite će pisati 47 osmaša, bez dodatne pripreme, osim motivirajućeg načina da ispitu pristupe odgovorno i ozbiljno jer želimo ispitati stvarno stanje znanja, s napomenom da im ocjena ne utječe na uspjeh. Vidjet ćemo stanje u našoj školi te na što se možemo i moramo fokusirati da unaprijedimo rezultate našeg rada, veli ravnateljica OŠ Cestica Nevenka Turščak.

Podsjetimo, nacionalni ispiti za osmaše traju do 6. svibnja. No, već najesen, od 10. do 12. listopada pisat će ih i učenici petih razreda. Njihovi će, pak, ispiti obuhvaćati ishode i nastavne sadržaje Hrvatskoga jezika, Matematike i Prirode i društva, zaključno sa završetkom 4. razreda. Ni u slučaju petaša rezultat na ispitima neće utjecati na školski uspjeh učenika.

Popis svih škola koje su ušle u reprezentativni uzorak i u kojima će se provesti nacionalni ispiti ove kalendarske godine možete vidjeti ovdje.