Trećina mladih s osobama koje ne poznaje komunicira na internetu

Djeca i mladi internetu najčešće pristupaju s mobitela, a najkorištenija mreža u dobi od 9 do 17 godina je i dalje Facebook. U proteklih godinu dana više od pola djece te dobi primilo je povređujuću ili neprimjerenu poruku. Dio je to rezultata prvog nacionalno komparativnog istraživanja o medijskim navikama djece i praksama i stavovima njihovih roditelja, te iskustvima i sigurnosti djece na internetu.

Nataša Rapaić, Igor Kanižaj, Robert Tomljenović, Ante Šalinović|foto: PR

Polovica djece u dobi od 9 do 11 godina internetu može pristupiti kad god želi, a starija djeca u većoj mjeri imaju tu mogućnost. Pitanje je kako se njime koriste i jesu li i oni i njihovi roditelji svjesni opasnosti koje se na internetu pojavljuju.

S osobama koje su upoznali online susreću se i uživo

Mladi se najčešće informiraju na internetu, a pomoću njega se i socijaliziraju. Ipak, mnogi zbog neadekvatne edukacije o sigurnom korištenju interneta prečesto ulaze u razna rizična ponašanja na internetu, zaključak je prvog nacionalnog komparativnog istraživanja o medijskim navikama djece u sklopu međunarodnog projekta EU Kids Online koji okuplja 33 europske zemlje.

U istraživanju je sudjelovalo 1.017 djece u dobi od 9 do 17 godina te onaj roditelj koji ima više uvida u prakse djeteta na internetu. Ispostavilo se da je to u većini slučajeva bila majka.

Na susret s osobom koju je upoznao online odvažio se svaki četvrti tinejdžer od 15 do 17 godina, a trećina mladih s osobama koje ne poznaje komunicira na internetu. To pokazuje da ne postoji dovoljna razina svjesnosti o rizicima.

Neprimjerene poruke prima velik broj djece

Sarahah znači iskrenost, ali savršena je platforma za elektroničko nasilje među djecom

– Ovo je prvi korak u sustavnom istraživanju medijskih navika djece i roditelja temeljem kojega ćemo moći razvijati nove obrazovne politike s ciljem osnaživanja djece i mladih u medijskoj pismenosti. Rezultati pokazuju kako je i djeci i roditeljima potrebna edukacija. Trebaju nam novi modeli medijskog odgoja ponajviše u skupini djece od 9 do 11 godina budući da je ovo vrlo osjetljivo razdoblje u kojem je djeci potrebna odlučnija pomoć roditelja i odgojno obrazovnih institucija, istaknuo je Igor Kanižaj, potpredsjednik DKMK-a i koordinator hrvatskog tima EU Kids Online.

Povređujuće ili neprimjerene poruke primilo je u posljednjih godinu dana 72 posto djece između 15 i 17 godina. Što se tiče djece između 9 i 11 godine, takve poruke primilo ih je 42 posto. U slučaju uznemirenosti, više od polovice djece samo zatvori stranicu ili aplikaciju, a 32 posto ih problem ignorira.

Istraživanje pokazuje da roditelji nisu dovoljno uključeni u medijski odgoj svoje djece. O internetu razgovaraju puno češće s mlađom djecom te nadziru njihovo korištenje interneta, dok su tinejđeri u velikoj mjeri bez nadzora.

Hrvatska je prva od 33 zemlje objavila rezultate istraživanja, a kada to učine i ostali moći ćemo usporediti gdje se točno nalazimo u sigurnosti korištenja interneta.

 ________________________________________________________________________________

Tekst je nastao u sklopu inicijative Šeraj pozitivu, blokiraj negativu

Kampanja Šeraj pozitivu, blokiraj negativu

Odgovori