Pretraga

Veliki hrvatski grad uvodi Zdravstveni odgoj u škole, imenovana radna skupina za izradu kurikuluma

A- A+

Zdravlje, zdrava prehrana, prevencija ovisnosti, seksualno zdravlje, spolnost i rodna ravnopravnost te mentalno zdravlje samo su neke od tema o kojima će školarci iz Rijeke učiti na novoj izvannastavnoj aktivnosti Zdravstveni odgoj i obrazovanje. Ideja je da ona u škole uđe ujesen 2024., a sada je imenovana radna skupina za izradu kurikuluma i nastavnih materijala.

učionica

Ilustracija: Unsplash

U školama diljem Hrvatske zdravstveni odgoj provodi se kao međupredmetna tema, ali kako smo pisali još prošle godine, u riječke bi trebao ući i kao izvannastavna aktivnost.

Cilj je da aktivnost Zdravstveni odgoj i obrazovanje u zainteresirane osnovne škole uđe od 2024./2025. godine, a iz Grada su izvijestili da je upravo imenovana stručna radna skupina koja će izraditi kurikulum, nastavne i ostale materijale za učenike i učitelje provoditelje od 5. do 8. razreda. Zdravstveni odgoj i obrazovanje u Rijeci se uvodi po uzoru na Građanski odgoj i obrazovanje.

Provedba međupredmetne teme ovisi o školama i motivaciji učitelja, a nema evaluacije naučenog

– Ova je inicijativa potaknuta istim razlozima zbog kojih je Grad Rijeka samostalno pristupio uvođenju Građanskog odgoja i obrazovanja u svoje škole, a to je izostanak sustavnog uvođenja učenja važnih za život u sve hrvatske škole. Zdravlje i mentalno zdravlje u Hrvatskoj obuhvaćeni su dvjema od sedam međupredmetnih tema – Osobni i socijalni razvoj (bavi se temom sprječavanja nasilja i vršnjačkog nasilja) te Zdravlje (uključujući mentalno zdravlje). No, način provedbe međupredmetnih tema ovisi o pojedinačnim školama i individualnim aspiracijama i motivaciji pojedinih učitelja i ne postoji nikakav oblik vrednovanja ili evaluacije naučenog, što dovodi u pitanje kvalitetu same provedbe, kazala je pročelnica Odjela za odgoj i školstvo Sanda Sušanj na 32. gradonačelnikovom kolegiju.

Gradonačelnik Marko Filipović ističe da bilo dobro da ovakvi oblici obrazovanja budu potaknuti i od centralne države, odnosno od onih koji kreiraju program u osnovnim školama.

– Uvođenje zdravstvenog odgoja dugi je proces, no mi ga, po uzoru na građanski odgoj, možemo kapilarno širiti Hrvatskom, tako da ga u kasnijoj fazi preuzmu i neki drugi gradovi i drugi osnivači osnovnih škola koji progresivnije promišljaju kurikule, kazao je gradonačelnik Filipović, istaknuvši uvjerenje kako je imenovana stručna skupina na kvalitetan način pripremiti kurikul, nastavne i ostale materijale za učenike i učitelje.

Izdvojeni članak

U škole uvode novu izvannastavnu aktivnost: Učenici će učiti o seksualnom zdravlju, ovisnostima, prehrani…

Kurikulum će obuhvatiti četiri područja

Iz Grada Rijeke u priopćenju ističu da su pokretanju Zdravstvenog odgoja i obrazovanja prethodila su mnogobrojna istraživanja, a posebice se osvrću na ona vezana uz mentalno zdravlje djece i mladih u vrijeme pandemije COVID-19. Čak i ako se zanemare sva ostala istraživanja, ova su, navode iz Grada, m već dovoljni okidač da se ozbiljno uhvate ukoštac s ovim rastućim problemom. Sada je, ističu iz u tijeku je završetak analize stanja u riječkim osnovnim školama te je završena analiza postojećih programa.

Otkrili su i da su područja koja će obuhvatiti kurikulum ZOO-a: Zdravlje, zdrava prehrana i tjelesna aktivnost, Prevencija ovisnosti, Seksualno zdravlje, spolnost i rodna ravnopravnost te Mentalno zdravlje – emocionalna i socijalna dobrobit djece i mladih te prevencija nasilja.

– Važno je istaknuti kako će se finalna kurikulumska područja odrediti, osim na temelju analize stanja i potreba, u dogovoru i planiranju s angažiranim stručnjacima i stručnjakinjama u svakom pojedinom području te je stoga moguće očekivati i neke promjene u određenim okvirnim područjima (proširenje ili produbljenje tema), stoji u priopćenju grada.

Izdvojeni članak

Pandemija je imala neviđen utjecaj na mentalno zdravlje mladih, pokazalo izvješće EU

Imenovana radna skupina

Za izradu programa i popratnih materijala predlažu imenovanje stručne radne skupine u sljedećem sastavu:

  • Nataša Dragaš-Zubalj, dr. med., univ. spec. sanit. publ., spec. školske medicine zaposlena u Nastavnom zavodu za javno zdravstvo PGŽ kao voditeljica Odjela za školsku i adolescentnu medicinu – kao članica stručne radne skupine,
  • dr. sc. Aleks Finderle, dr. med., voditelj Odjela fetalne i maternalne medicine Klinike za ginekologiju i porodništvo KBC Rijeka – kao član stručne radne skupine,
  • Ana Goleš, mag. psihologije, zaposlena kao klinička psihologinja u Dječjoj bolnici Kantrida – kao članica stručne radne skupine,
  • Tea Juretić, mag. socijalne pedagogije, zaposlena kao stručna suradnica socijalna pedagoginja u Osnovnoj školi Centar – kao članica stručne radne skupine,
  • Maša Komadina, dipl. psihologinja, psihoterapeutkinja u superviziji, zaposlena kao programska koordinatorica u udruzi UZOR – kao članica stručne radne skupine,
  • dr. sc. Vesna Kovač, redovita profesorica na Odsjeku za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Rijeci – kao članica stručne radne skupine,
  • Maja Obućina, mag. pedagogije zaposlena kao koordinatorica za edukaciju i istraživanje u Udruzi za ljudska prava u građansku participaciju PaRiter – kao članica stručne radne skupine,
  • prof. dr. sc. Sandra Pavičić Žeželj, dipl. sanit. ing., izvanredna profesorica na Medicinskom fakultetu u Rijeci i voditeljica Odsjeka za kontrolu hrane, predmeta opće uporabe, unapređenje prehrane i mikrobiologiju NZZJZ PGŽ – kao članica stručne radne skupine,
  • Eli Pijaca Plavšić, mag. sociologije zaposlena u Forumu za slobodu odgoja kao voditeljica programa ‘Unaprjeđenje poučavanja’ – kao koordinatorica stručne radne skupine,
  • Martina Šeša, mag. pedagogije i povijesti zaposlena kao stručna suradnica pedagoginja u Osnovnoj školi Kantrida – kao članica stručne radne skupine.

– Vrijednost uvođenja ovoga programa počiva u cilju koji se implementacijom planira ostvariti, a to je omogućiti djeci i mladima pristup odgoju i obrazovanju za 21. stoljeće. Naime, učenje o zdravlju i dobrobiti osigurava razvijanje znanja, vještina, sposobnosti i atributa koji su potrebni za mentalno, emocionalno, društveno i fizičko blagostanje sada i u budućnosti. Učenje kroz zdravlje i blagostanje omogućava djeci i mladima da donose informirane odluke, olakšava da sami iskuse pozitivne aspekte zdravog života i aktivnosti, primijene naučeno te da uspostave zdravlje (fizičko i mentalno) kao obrazac života i svog životnog stila, poručuju zaključno iz Grada Rijeke.