Pretraga

Umjesto igračaka, djeci su u rukama mobiteli: ‘Sugestija je da se izbjegne uporaba mobitela što je dulje moguće’

A- A+

Djeca se od rane dobi susreću s mobitelima, tabletima i ostalim gadgetima. Ponekad svojevoljno, a ponekad zato što su im ih dali roditelji koji se zbog ostalih obaveza ne stignu u tolikoj mjeri baviti s njima. O utjecajima korištenja tehnologije kod djece, više nam je rekla profesorica Maja Ružić-Baf sa Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli.

Foto: Unsplash

Igračke u dječjim rukama, zamijenili su mobiteli i tableti. Iako se na prvi pogled takva vrsta provođenja vremena doima bezazlenom, pogotovo ako dijete provodi vrijeme igrajući simpatične mobilne videoigre ili gledajući crtiće, ona sa sobom može donijeti brojne posljedice.

Profesorica sa Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli i autorica knjige ‘Pametno s pametnim telefonom’, Maja Ružić-Baf, kaže da je za početak potrebno osvijestiti koliko često odrasli, odnosno roditelji koriste mobitele i u koje svrhe. Naime, paradoks koji se pojavljuje je upravo taj da nam tehnologija služi kako bi nam ostalo više slobodnog vremena, a ne da slobodno vrijeme sve više trošimo na tehnologiju.

Nije sve tako bezazleno

– Vrlo je čest prizor jednogodišnjaka, a i mlađe djece, kako u rukama drže mobitele i vješto kažiprstima prelaze preko zaslona ekrana, pa se mnogi roditelji znaju pohvaliti kako već tako mali vješto ‘barataju’ pametnim uređajima i znaju sami pronaći crtić i slično, objašnjava Ružić-Baf.

No, profesorica ističe da kupovanje tog ‘prividnog mira’ kako bi roditelj obavio određeni posao ili se možda kratko odmorio, često može imati i mnoge neželjene posljedice. Neke od njih su ovisnost, problemi s pažnjom, dosada, nestrpljivost, problemi u komunikaciji, problemi sa spavanje, premalo kretanja, anksioznost, depresija, prezasićenost informacijama i brojni drugi.

– Sugestija je da se izbjegne uporaba mobitela što je dulje moguće, barem do desete godine života. No, ako je želja roditelja da dijete zbog sigurnosnih razloga koristi mobitel, tada sugeriram da ga se koristi bez uporabe interneta, odnosno da se može javiti i poslati poruku, navodi Ružić-Baf.

Preporuka da se vrate stare igre u škole

Međutim, ako roditelj ipak dozvoli djetetu uporabu interneta i pristup određenim aplikacijama te sadržajima, Ružić-Baf savjetuje da bi bilo dobro da ima nadzor nad aktivnostima djece koristeći neke od mnogih besplatnih aplikacija za roditeljsku kontrolu (NetNanny, KidsGuardPro, NortonFamilyPremier, Qustodio i druge).

Nadalje, Ružić-Baf smatra da se krivnja nerijetko stavlja isključivo na roditelje, ali s druge strane, po tom bi pitanju nešto trebalo napraviti i društvo. Jednostavna je preporuka da se organiziraju besplatne radionice, u sklopu udruga, lokalnih, regionalnih samouprava i slično, a tvrdi i da bi dobro bilo pri ulasku u školu odložiti mobitele i ostale gadgete u posebnu kutiju te ih koristiti samo u edukativne svrhe.

– Svakako preporučujem da se revitaliziraju, kako u školi tako i kod kuće, ne toliko stare, ali skoro pa zaboravljene tradicionalne igre poput gumi-gumi, špekula i drugih, jer su upravo takve igre jedna od bitnih karika za cjelokupan razvoj djeteta, savjetuje Ružić-Baf.

Sugestija za poboljšanje je mnogo

Uz to, Ružić-Baf podijelila je i nekoliko sugestija za roditelje:

  • Osvijestite koliko vremenski dnevno koristite mobitel i u koje svrhe
  • Reducirajte vrijeme uporabe mobitela
  • Slobodno vrijeme s obitelji usmjerite na kvalitetnu komunikaciju, druženja, ako je moguće bez mobitela ili drugih elektroničkih uređaja
  • Uvedite obiteljski dan ili vikend bez elektroničkih uređaja
  • Osvijestite multitasking te se posvetite jednoj po jednoj aktivnosti
  • Tijekom noći, ako možete, isključite mobitel ili ga postavite na bešumni način rada. Bilo bi dobro da se mobitel ne nalazi u sobi niti tijekom objeda
  • U sobu vratite budilicu
  • Vodite računa o ergonomiji pri uporabi mobitela

Profesorica je podijelila i nekoliko naputaka za usmjeravanje djece:

  • Razgovarati s djecom o pozitivnim i negativnim učincima uporabe mobitela
  • Naučiti ih na koji način da se osjećaju sigurno u virtualnom svijetu, educirati dijete za sigurno korištenje interneta
  • Dogovoriti jasna pravila o uporabi mobitela i njih se pridržavati
  • Preporuka je da roditelji uporabljuju jedan od alata za roditeljski nadzor
  • Provjerite postavke sigurnosti
  • Naučiti pravila komuniciranja i ponašanja na internetu

– Jedna od sugestija je također i da djeca nove tehnologije koriste svrsishodno, u skladu s potrebama koje su prije svega namijenjene u edukacijske svrhe te da se vrijeme koje je predviđeno za zabavu limitira, točnije da se unaprijed dogovorno raspodijeli, imajući na umu dob djeteta te primjerenost sadržaja njegovim interesima, zaključuje Ružić-Baf.