Natječaj koji mlade najbolje priprema za budućnost: Jedni staklenke pretvaraju u lustere, a drugi povećavaju sigurnost na bazenima

I ove godine donacijskim programom Generacija Next Hrvatski Telekom sa 900.000 kuna podržava razvoj projekata baziranih na praktičnoj primjeni znanja iz STEM područja. Program je pokrenut još 2004. godine, od kada je u 300 projekata koji su pozitivno doprinijeli različitim segmentima društva uloženo 10 milijuna kuna. Ovogodišnje radionice na kojima će mentori naučiti kako realizirati projekt već su krenule, a dvoje mentora otkrilo nam je na kojim će to zanimljivim projektima njihovi školarci naučiti sudjelovati u stvaranju suvremenog društva.

Foto: Generacija NEXT/press

Prošloga je tjedna u Zagrebu započela praktična faza ovogodišnjeg donacijskog programa Generacije Next, kojim Hrvatski Telekom potiče mlade i čitavo društvo na usvajanje novih znanja i realizaciju praktičnih projekata iz STEM područja. Radionice su namijenjene za više od 50 mentora projekata koje je stručni žiri programa Generacija Next odabrao u srpnju na temelju pristiglih prijava iz svih krajeva Hrvatske.

Mentori će na radionicama steći dublji uvid u primjenu tehnologije interneta stvari (IoT) kroz najsuvremeniju edukacijsku platformu Arduino, što će im omogućiti kvalitetniju realizaciju prijavljenih projekata i strukturiranu edukaciju mladih koji će kroz ovu školsku godinu realizirati projekte. Edukacije za mentore se, osim u Zagrebu, održavaju u Rijeci, Puli, Daruvaru i Osijeku i to u Politehnici Pula Visokoj tehničko-poslovnoj školi, riječkom Centru tehničke kulture, daruvarskoj Tehničkoj školi i osječkoj Osnovnoj školi Franje Krežme.

STEM revolucija se nastavlja

GENERACIJA NEXT: Donacijski natječaj HT-a za digitalne inovacije i znanstvene projekte vrijedan 700.000 kuna

Ovogodišnji donacijski program Generacija Next tražio je najbolje projekte iz dvije kategorije – Digitalne inovacije uz IoT i Istraživački znanstveni projekti. U kategoriji Digitalne inovacije uz IoT stručni žiri odabrao je 39 projekata, koji imaju perspektivu primjene u obrazovanju, zdravstvu, prometu i području šire društvene odgovornosti. U kategoriji Istraživački znanstveni projekti odabrano je pet projekata.

– Ponosna sam što smo prva kompanija koja je prepoznala važnost poticanja STEM edukacije, a programom Generacija Next nastavljamo poticati STEM revoluciju u Hrvatskoj. Naš donacijski natječaj u potpunosti je usmjeren talentiranim mladim ljudima koje oduševljava potencijal STEM tehnologija. Institucijama čije je projekte odabrao ugledni stručni žiri osiguravamo mentorstvo kako bi uspješno realizirali svoje ideje, a u svibnju planiramo veliku izložbu realiziranih učeničkih radova, riječi su Nine Išek Međugorac, predsjednica žirija i direktorica Korporativnih komunikacija Hrvatskog Telekoma.

Kako stvari izgledaju u praksi, odlučili smo provjeriti kod dvaju mentora koji su svoje projekte odlučili prijaviti na donacijski natječaj Generacija Next.

Staklenke planiraju pretvoriti u luster

Hrvatski Telekom predstavio Generaciju Next i donirao 700.000 kuna za STEM projekte

Profesorica Maja Mačinko Kovač mentorica je na dva projekta. Prvi projekt je ispred Udruge za tehničku kulturu Turopoljski Tehničari pod nazivom ‘Rasvjeta u teglici od marmelade’.

– U tom ćemo projektu reciklirati staklenke i pretvoriti ih u viseći luster. Ideja nam je da s 3D modelima napravimo različite oblike koji predstavljaju društvene mreže na kojima djeca danas provode puno vremena, kroz njih provučemo svjetleće diode i sve to pretvorimo u jedno funkcionalno rasvjetno tijelo, pojašnjava nam profesorica Mačinko Kovač.

Drugi je projekt prijavila OŠ Eugena Kvaternika u Velikoj Gorici, a naziva se ‘Pametna učionica’. Potaknuti radovima na novoj i modernoj učionici za informatiku, u ovoj su školi odlučili osmisliti svoje dodatke u vidu senzora za upravljanje učionicom i tako ju dodatno modernizirati.

– Projekte ćemo provoditi na izvannastavnoj aktivnosti u našoj školi te u sklopu radionica za djecu grada Velike Gorice u prostorima udruge. Ono što je zanimljivo jeste da su nam se na projektima pridružili i naši bivši učenici, sada srednjoškolci, Luka Čučuković i Lovro Nidogon koji će pomagati u provedbi projekta i u radu s djecom, otkriva Mačinko Kovač.

Razvijanje kreativnosti i samostalnosti

Sveučilište u Dubrovniku i Hrvatski telekom odsad surađuju na obrazovnim, razvojnim i istraživačkim projektima

Projekt će obuhvatiti sve zainteresirane učenike koji pokažu volju za sudjelovanjem, dodaje, a plan je po projektu uključiti oko 15-ero djece, u školi učenike i nižih i viši razreda.

– Takvi projekti su odlična stvar za razvijanje kreativnosti i samostalnosti. Osim toga, simpatično je kada djeca shvate da nije baš svaka njihova ideja provediva ili ju je moguće realizirati baš na taj način, pa se dodatno moraju potruditi kako bi pronašli alternativna rješenja za postojeći problem na kojemu su zapeli. Danas su svi poslovi ne neki način povezani sa STEM-om, i iznimno je važno da se time kod djece razvija logika i kreativnost koja ih osposobljava i gradi za kasnije probleme u život, smatra profesorica.

Ponosni su, kaže, što su uopoće dobili priliku sudjelovati u natječaju Generacija Next, jer im on otvara mogućnost kupovine opreme koja im nedostaje. Uz to, sudionici projekta dobili su i prijenosni internet što im je omogućilo rad i izvan učionice.

– Također nam ta oprema ostaje kasnije za nove generacije i imat ćemo priliku raditi još mnogo sjajnih projekata nakon ovoga. Natječaji poput ovoga napokon učiteljima i djeci daju slobodu da odrade nešto kreativno na ponos čitave škole ili zajednice, a nisu financijski ovisni o drugima, zaključuje Mačinko Kovač.

Ozljani planiraju povećati sigurnost na kupalištima

Jedna od najuspješnijih kampanja dobila nastavak: STEM revolucija dolazi i u hrvatske knjižnice

Odluku Hrvatskog Telekoma da ove godine odluči donirati veliki novac u male projekte pozdravio je i učitelj informatike Predrag Matko iz ozaljske OŠ  Slava Raškaj i Udruge Tehno OZ. Pojasnio nam je kako su oni mala  udruga i financijski i brojem članova ne mogu se mjeriti s udrugama iz velikih sredina. Donacija HT-a omogućila im je da realiziraju nešto što sami nisu mogli jer je oprema preskupa. A to nešto projekt je pod nazivom ‘Uživajmo sigurno’.

– Ideja o izradi projekta rodila se je prije nekoliko godina kada smo u ljetnim mjesecima često svjedoci kako se zabava i uživanje u kupanju na rijeci može vrlo lako pretvoriti u tragediju. S krajem školske godine kupališta se pune kupačima koji su većinom učenici i djeca, radi li se o lakomislenosti ili o samodokazivanju ti naši kupači najčešće uskaču  u rijeku koja je još uvijek nedovoljno ugrijana te takav temperaturni šok može kod nekih izazvati kobne posljedice. Kako je naš Grad u protekle dvije godine uložio dosta napora da obnovi gradsko kupalište, odlučili smo da izradimo info punkt na samom kupalištu koji će svim kupačima davati informacije o temperaturi vode i zraka, UV zračenju i kvaliteti zraka kako bi povećali sigurnost. Sve navedene informacije putem interneta planiramo i uživo prenositi na web stranice Grada i turističke zajednice pojašnjava Matko.

Udruga Tehno OZ ima oko 30 članova, većinom djece, a Matko očekuje kako će se u izradu projekta aktivno uključiti barem 10 učenika, dok će ostali će proći edukaciju o tehnologiji koja će se koristiti u projektu.

– Učenici će sudjelovanjem na projektu usvojiti različita znanja i vještine koja uključuju dijelove iz elektronike, programiranja, konstruktorstva koje će im sigurno dobro doći u daljnjem školovanju. Učenici će izradom ovog projekta aktivno sudjelovati u podizanju kvalitete života u svojoj sredini što će im pomoći da shvate ulogu svakog od nas kao vrijednog člana društva. Uključeni učenici će imati i pozitivni utjecaj na svoje vršnjake jer će u neformalnoj komunikaciji na samom kupalištu širiti informacije o načinu izrade projekta, zaključuje Matko.

Zanimljivi i kvalitetni projekti

Na natjecanju koje priprema mlade za budućnost najboljima proglašeni automatizirani pilićarnik i interaktivna meteo karta

Mentori su nam otkrili i kako je na edukacijama koje polaze atmosfera izrazito pozitivna i poticajna, a često se na njima rađaju i nove ideje. U sklopu radionica mentori uče koristiti tehnologiju koja će im pomoći u realizaciji projekta. Tu uskače Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) čiji voditelj operacija Paolo Zenzerović vodi radionice za mentore.

– Edukacija je u projektu podijeljena u nekoliko dijelova – osnovna edukacija, napredna edukacije i individualno mentorstvo. Kroz osnovne i napredne edukacije koje provodi IRIM mentori iz uključenih ustanova stječu znanja iz područja korištenja Arduino platforme, od osnova programiranja i elektronike do spajanja platforme na Internet i izrade jednostavnih mobilnih aplikacija za upravljanje njihovim kreacijama. Kroz edukacije stječu znanja koja su im neophodna za implementaciju projekata koje su prijavili na natječaj Generacija Next. Nakon radionica IRIM prati svaku školu i ima individualno mentorstvo za timove učenika i profesora kako bi oni izradili svoje projekte. Na kraju školske godine svi će projekti biti prikazani na završnoj izložbi projekta koja će se održati u Zagrebu, pojašnjava nam Zenzerović.

Nedvojbeno je kako u ovom natječaju nema gubitnika, budući da je jačanje znanja i vještina iz STEM segmenta ključno je za poticanje inovativnog i pametnog društva koje može iskoristiti puni potencijal postojeće tehnologije. Zenzerović otkriva kako su svi projekti koji sudjeluju u Generaciji Next vrlo zanimljivi i kvalitetni.

– Naravno, ovo je edukacijski projekt, a prijavljene su projektne ideje – neke od njih su jednostavne, ali vrlo zanimljive, a neke prilično složene. Mentori iz prijavljenih ustanova će nakon što prođu edukacije zajedno s učeničkim timovima definirati konačne inačice njihovih projekata, a vjerujem da će konačni projekti biti fantastični. Kroz projekt svakako potičemo i razvoj inovativnih ideja i stvaranje poduzetničkog načina razmišljanja, pa možda i neke od tih projekata učenici pretvore u proizvode i postave na tržište, zaključuje Zenzerović.

Odgovori