Pretraga

Kako je jedna strukovna srednja škola procvjetala uz pomoć EU: ‘Kao da smo ušli u novu dimenziju’

U Hrvatskoj je 60 škola uključeno u projekt škola ambasadora Europskog parlamenta. Putem ovog projekta, učenici na različite, a ponešto drugačije načine, uče o parlamentarnoj demokraciji, aktivnom građanstvu te vlastitim pravima i obvezama kao građanima Europske unije. Škole koje se uključe u ovaj projekt svjedoče nekom novom duhu u školi, a njihovi učenici postaju mladi informirani građani Europske unije. To nam je potvrdila i naša sugovornica, profesorica Marija Brkić iz Srednje škole Konjščina, s kojom smo razgovarali o tome koliko je uključenje u ovaj program utjecalo na nju, njezine učenike, ali i školu u cjelini.

srednja škola Konjščina

Srednja škola Konjščina | foto: SŠ Konjščina

Europski parlament provodi projekt EPAS sa školama diljem Europe, a u Hrvatskoj se uz pomoć Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj provodi već četiri godine. Cilj ovog projekta je približiti učenicima, mladim građanima Europske unije, europsku parlamentarnu demokraciju, upoznati ih s institucija Europske unije, ali i s njihovim pravima i obavezama kao građana EU. U konačnici, cilj ovog projekta je osnažiti mlade ljude za sudjelovanje u razvoju Europske unije i još veće povezivanje s ostalim građanima država članica.

Riječ je o programu na koji se mogu prijaviti sve škole u Hrvatskoj, a uključuje različite aktivnosti koje se onda provode u svakoj školi posebno. Kako nam je rekla profesorica Marija Brkić, naša sugovornica, a inače profesorica ekonomske skupine predmeta u Srednjoj školi Konjščina, postoji struktura, odnosno moduli koje svaka škola dobije od Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj, a cilj svih njih je upoznavanje učenika sa životom Europske unije.

Stalna motivacija za napretkom

– Kad smo čuli za program ‘Škole ambasadori’, odmah smo se krenuli raspitivati kako da se uključimo. Ovo će nam sada biti treća godina, odnosno druga godina sudjelovanja u punom statusu škole ambasadora, jer smo prve godine bili škola kandidat. Inače, svake se godine skupljaju bodovi, a vanjski evaluatori daju konačnu ocjenu za provedbu projekta u školi. To trenutno radi Forum za slobodu odgoja, koji nas na kraju godine ocjenjuje i na temelju njihove ocjene dobivamo status EPAS škole, odnosno škole ambasadora Europskog parlamenta. Taj status se svake godine mora obnavljati, što je i način da se svake godine sve više trudimo. Prošle školske godine smo bili peti od 50 škola u Hrvatskoj, što je rezultat na koji smo prilično ponosni jer nam je to bila prva godina baš u statusu ambasadora, rekla nam je profesorica Brkić iz Srednje škole Konjščina.

Osim visokog petog mjesta Srednje škole Konjščina, među najboljim školama u ovom projektu prošle godine su bili Gimnazija Vukovar, Srednja škola „Hrvatski kralj Zvonimir“ Krk, Ekonomska škola Slavonski Brod, Gimnazija Velika Gorica te Gimnazija Vladimira Nazora Zadar, Srednja škola Novska, Srednja škola Vela Luka, Srednja škola Donji Miholjac, Strukovna škola Gosip te IV. Gimnazija Marko Marulić u Splitu.

srednja škola Konjščina

Učenici su proslavili i Dan Europe u Zagrebu | foto: SŠ Konjščina

Učenici koji se aktivno uključe u ovaj projekt ono što nauče šire i na ostale učenike, tako da u konačnici svi učenici nauče nešto malo više o Europskoj uniji. Kako nam je rekla profesorica Brkić, učenici ove škole sada znaju povezati važne povijesne događaje i povijesne ličnosti s osnutkom Europske unije, upoznati su s relevantnim zakonskim i pravnim dokumentima, poznaju institucije Europske unije i predstavnička tijela te razumiju i mogu se postaviti u kontekst Europske unije, odnosno mogu prepoznati kako Europska unija utječe na njihove živote i životne ciljeve.

–  Sve što radimo s učenicima stavljeno je u kurikulum škole, a izvodi se kao izvannastavna aktivnost. Nemamo točnu tjednu satnicu za to, već radimo male projekte u slobodno vrijeme profesora i zainteresiranih učenika. Od Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj smo dobili module koji su popraćeni materijalima, a služe kao svojevrsni vodič za izvođenje različitih aktivnosti koje u školi možemo raditi. Prve godine smo se trudili, onako školski, točno pratiti sve što su nam dali i organizirali neke male projektiće po njihovim naputcima. No, vrlo brzo su se učenici sami aktivirali i počeli smišljati svoje stvari s kojima su doprinijeli tim aktivnostima. To su ili filmovi ili pjesme ili interaktivne prezentacije, kvizovi ili nešto slično. Kako se grupe nadograđuju iz godine u godinu, odnosno uvijek ostanu neki stariji učenici, dođu neki novi pa se međusobno nadopunjuju i smišljaju nove stvari, rekla nam je profesorica Brkić.

Stalno nešto novo s učenicima

Da su učenici srednje škole Konjščina visoko motivirani i uključeni u ovaj projekt dokazuje i činjenica kako su upravo oni najaktivniji u sustavu kvizovi.srednja.hr, i to kroz dodavanje pitanja o Europskoj uniji.


Osim što sudjeluju u kvizovima, kako ovima online, tako i onima koje sami organiziraju u školi, učenici su doprinijeli i preobrazbi škole, odnosno, dodali su joj malo europskog štiha.

– U školi imamo Info Pult EU kojeg učenici sami uređuju i osmišljavaju koncept, a tamo se nalaze promo materijali koje smo dobili od Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj. Tamo su informativni letci, knjige, obrazovni materijali, karte i svašta nešto. Međutim, u protekloj godini učenicima je to postalo pomalo dosadno pa su odlučili napraviti cijelu učionicu posvećenu Europskoj uniji. Recimo, tamo su od drvenih okvira napravili prozore sa zastavama svih zemalja Europske unije, a nazvali su tu učionicu ‘Zagorje u Europskoj uniji’. U njoj smo trebali ugostiti jednoj europarlamentarca koji nam je trebao dodijeliti plaketu kao školi ambasadoru, no, nažalost, zbog svega što se dogodilo prošle godine, nije se to još održalo. Ali smo zato koristili tu učionicu za različita predavanja i predstavljanja svim ostalim učenicama naše projekte, objasnila nam je profesorica Brkić.

srednja škola Konjščina

Učionica Zagorje u Europskoj Uniji | foto: SŠ Konjščina

Kako je profesorica napomenula, učenike Srednje škole Konjščina ovaj projekt budi neku pozitivnu i kreativnu energiju te stalno imaju nove ideje. Jedna od njih je bila i pjesma ‘Europa svima’ koju su sami aranžirali i snimili te pripremili kratki video spot.

Protekla školska godina bila je nešto drugačija od svih ostalih do sad, no to ovu školu, kao i cijeli projekt škola ambasadora nije omelo da nastave sa svojim radom. Tako su svoje uobičajene aktivnosti prebacili na eTwinning platformu, na kojoj su u partnerstvu sa šest EPAS škola iz Hrvatske stvarali digitalne materijale i obilježavali važne datume virtualnim konferenecijama. Također, redovito su se održavali EP Talks, što su bili Zoom razgovori s raznim stručnjacima iz različitih područja, a razgovaralo se o Europi.

Može i digitalno!

– Ove godine, zbog online nastave imali smo EP Talks, u organizaciji Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj, što je bilo fantastično. Bilo je jako puno gostovanja, puno stranaca, puno naših stručnjaka, što je učenicima bilo jako zanimljivo. Pogotovo zato što su po prvi put imali priliku razgovarati s nekim tko je njima nedodorljiv, a razgovarali su s njima kao da su si frendovi. To je baš utjecalo na njih, s nekim zastupnikom Europskog parlamenta razgovarati kao da su na kavi, rekla nam je profesorica Brkić.

srednja škola Konjščina

Digitalni plakat, rad učenika | foto: SŠ Konjščina

Iz Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj su nam potvrdili kako će i ove godine nastaviti nastaviti s online sadržajima za učenike.

– U novoj školskoj godini 2020./2021. za naše ambasadore smo opet pripremili brojne intelektualne poslastice: suradnju s UNICEF-om, sa Središnjim državnim uredom za demografiju i mlade, kao i treninge za mentore i učenike s vodećim hrvatskim i europskim stručnjacima te diskusije sa zastupnicama i zastupnicima u Europskom parlamentu o budućnosti Europe.  Za sad ćemo sve aktivnosti provoditi u digitalnom obliku, no čim nam epidemiološke mjere dopuste, i kroz hibridne offline/online sesije iz Kuće Europe u Zagrebu, ali i iz drugih mjesta u Hrvatskoj, rekla nam je Violeta Staničić, voditelja Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj.

U projektu EPAS škola postoje mlađi (junior) i stariji (senior) ambasadori, što su zapravo učenici i profesori mentori. U Srednjoj školi Konjščina starije ambasadorice su profesorice Barbara Pluščec i Marija Brkić. Kako nam je naša sugovornica rekla, postoji i dodana vrijednost ovom projektu, a to je povezivanje profesora iz cijele Hrvatske. Govori nam kako jednom profesoru puno znači kada s drugima koji dijele iste interese može razmijeniti ideje i iskustva te zajedno organizirati događanja za sve učenike. Tako su, na primjer, profesorica Brkić i profesorica Ivana Opačak iz Ekonomsko-birotehničke škole u Slavonskom brodu zajedno osmislile aktivnosti za obilježavanje Tjedna medijske pismenosti. Osim što je za učenike ova suradnja i tematski odgovarala, u smislu učenja o lažnim vijestima, kritičkom čitanju vijesti i slično, na ovaj način su dvije, fizički poprilično udaljene, škole imale priliku surađivati i povezati učenike i profesore.

Nova dimenzija nastave

– Baš se zakotrljalo, svaki novi projekt koji odradimo nam otvara neku novu mogućnost. Kao da smo ušli u neku novu dimenziju zbog toga. Doista, mogu reći da se osjeti kako nam se unaprijedio i europeizirao odgojno-obrazovni proces u školi, zbog toga što imamo status EPAS škole. To što provodimo je zapravo neka vrsta građanskog odgoja, ali ne na razini države, nego na razini Europske unije. Naš cilj i je osvještavanje mladih ljudi da su oni građani Europske unije, i težimo k tome da ih odgojimo i obrazujemo kako bi nakon škole postali informirani građani Europe, za kraj nema je rekla profesorica Marija Brkić.

Zadovoljni su i iz Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj, koji pripremaju brojne nove stvari za učenike i profesora škola ambasadora Europske unije.

– Ponosni smo na veliku srednjoškolsku zajednicu koju već četiri godine gradimo kroz program “Škola ambasador Europskog parlamenta”. Moja ekipa i ja radujemo se još jednoj školskoj godini s našim školama ambasadorima – od ovog listopada njih čak 60. No, imamo još nešto prostora za uključivanje osobito zagrebačkih srednjih škola pa pozivam sve zainteresirane srednjoškolske ravnateljice i ravnatelje da se jave Uredu Europskog parlamenta ako žele biti uključeni u ovaj, neskromno ću reći, izvanredan program kroz koji mlade učimo europskim vrijednostima – i tome kako biti aktivni i odgovorni građani Europske unije, rekla nam je za kraj Violeta Staničić, voditeljica Ureda.

_________________________________________________________________

Tekst je nastao kao dio native studija portala srednja.hr i Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj.

Kako je jedna strukovna srednja škola procvjetala uz pomoć EU: ‘Kao da smo ušli u novu dimenziju’
Share via
Copy link
Powered by Social Snap