Pretraga

Nastavnici Fuchsu nakon inspekcije u Klasičnoj: ‘Učitelji su šokirani, inspektor je zaobišao Zakon’

A- A+

Nižu se reakcije na nalaz inspekcije u Klasičnoj gimnaziju u Zagrebu, u kojoj su predsjednikovu sinu nakon dopisa Sanje Musić Milanović naknadno izmijenjene ocjene. Ocjene neće biti poništene, ravnateljica je dobila prekršajni nalog te joj je predloženo da nastavnici matematike izda pisanu opomenu. Na slučaj je reagirala nastavnička Facebook grupa Školska zbornica, posebno se osvrćući na izjavu ministra Radovana Fuchsa koji je ustvrdio da je inspekcija učinila ono što je mogla te da ocjena nije poništena zbog ‘sive zone’ u propisima, s čime se nastavnici izričito ne slažu.

foto: Marko Matijević|srednja.hr

Prosvjetna inspekcija završila je nadzor u Klasičnoj gimnaziji u Zagrebu, školi koju pohađa sin predsjednika, a sve nakon što je Sanja Musić Milanović poslala dopis školi, nakon kojeg su njenom sinu promijenjene dvije već zaključene ocjene i to nakon što je nastava završena. Iako je u školi otkriven niz administrativnih nepravilnosti, ocjene neće biti poništene – ravnateljica je tek dobila prekršajni nalog te joj se predlaže da pisanim putem upozori nastavnicu matematike.

Ministar Radovan Fuchs tvrdi da je ‘prosvjetna inspekcija napravila ono što je mogla napraviti sukladno važećem zakonu i propisima’. To što je moguće dopisivati i mijenjati ocjene u razdoblju od njihova zaključivanja do sastanka razrednoga vijeća, zbog čega ocjene nisu poništene, nazvao je ‘sivom zonom’. Ministar je u srijedu konstatirao i kako će nastavnici matematike biti izrečene opomena zato što je priznala da je promijenila ocjene te je to mogla odbiti, mada je i sama rekla da je na nju izvršen pritisak da to učini.

‘Ocjena se može mijenjati isključivo na dva načina’

Na reakciju ministra Fuchsa stigla je, pak, reakcija nastavničke Facebook grupe Školska zbornica. U otvorenom pismu kojeg su uputili Fuchsu ističu da je po pitanju naknade promjene ocjene Zakon vrlo jasan te smatraju da je inspektor zaobišao Zakon i to na štetu učitelja. Pitaju se i zašto nastavnica matematike dobiva opomenu, ako je na nju izvršen pritisak, kao i što je s naknadnom izmjenom ocjene iz latinskog. Njihovo pismo u nastavku prenosimo u cijelosti.

Poštovani gospodine ministre Fuchs,

nakon objave nalaza prosvjetnog inspektora u Klasičnoj gimnaziji u Zagrebu, a koji je objavilo Vaše ministarstvo, učitelji su šokirani.

Nižu se nebrojene reakcije nevjerice i razočaranja, prije svega time što je svakom učitelju i nastavniku jasno kako je Vaš inspektor direktno prekršio ili zaobišao Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, te kako Vi u izjavi o navedenom slučaju tumačite odredbe Zakona koje govore o zaključivanju ocjena kao ‘sivu zonu’.

Ne, ministre, naš Zakon nije nikakva ‘siva zona’, dapače za ovaj slučaj je vrlo precizan.

Sukladno članku 73. stavku (2) navedenog Zakona, zaključna ocjena utvrđuje se od strane predmetnog učitelja/nastavnika, javno, na kraju nastavne godine. U nastavničkim krugovima vaši su pomoćnici već odavno postali predmet ismijavanja svaki put kad pokažu da ne poznaju razliku između školske i nastavne godine, što se jednom Vašem pomoćniku opet dogodilo prije nekoliko tjedana na nacionalnoj televiziji, ali zato smo mi učitelji i nastavnici tu da ih obrazujemo. Nastavna godina ove je kalendarske godine završila 21. lipnja. Sukladno Zakonu zaključna ocjena morala je biti – i bila je – zaključena do 21. lipnja.

Takva ocjena naknadno se sukladno važećim propisima može mijenjati isključivo na dva načina:

  1. Negativna ocjena mijenja se nakon dopunskog nastavnog rada, što je poseban oblik odgojno-obrazovnog rada te nije dio nastavne godine.
  2. Bilo koja ocjena mijenja se nakon žalbe podnesene u roku od 48 sati nakon završetka nastavne godine, a sukladno rezultatima ispita pred povjerenstvom.
Izdvojeni članak

Došao nalaz inspekcije u školi predsjednikovog sina, poklonjene ocjene se neće mijenjati: Evo što su utvrdili

‘Svjesni smo da bi naknadno ispravljanje zaključne ocjene moglo izazvati i pravni paradoks’

Ne postoji drugi način promjene ocjene nakon završetka nastavne godine.

Vaš inspektor u vlastitom nadzoru utvrđuje da je ocjena iz Matematike promijenjena 27. lipnja, ali ‘prije sjednice razrednog vijeća’ čime nekako magično postaje legitimna? Činjenica da je poštovan jedan zakonski propis nikako ne umanjuje činjenicu da je prekršen drugi, daleko važniji zakonski propis, ali Vašeg inspektora ni Vas to očito ne zanima.

Nejasno je i kako nastavnica Matematike može dobiti pisanu opomenu ako je učinila nešto protuzakonito, a sama je priznala da je to od nje traženo. Ona će biti kažnjena jer je na nju učinjen pritisak da učini nešto nezakonito i jer mu se nije znala oduprijeti!?

Nakon svega ne preostaje nam ništa drugo nego postaviti nekoliko vrlo očitih pitanja na koja zahtijevamo direktne i nedvosmislene odgovore:

  • Ako je ocjena promijenjena nezakonito, zašto nije poništena i vraćena na ponovno utvrđivanje?
  • Ako ocjena nije promijenjena nezakonito, na temelju čega je nastavnica dobila opomenu pred otkaz?
  • Zašto se ni u inspekcijskom nalazu ni igdje drugdje ne spominje ocjena iz Latinskog jezika, a koja je također promijenjena nezakonito?
  • Zašto su Vam u izjavama puna usta ‘zaštite učitelja’ dok istovremeno inspekcija Vašeg ministarstva direktno krši Zakon na štetu učitelja i nastavnika?
  • Kako planirate riješiti problem deficitarnih učiteljskih/nastavničkih zanimanja kojima je uzrok premala plaća ako istovremeno mlade deficitarne nastavnice svi na ovakav način gaze?

Svjesni smo da bi naknadno ispravljanje zaključne ocjene moglo izazvati i pravni paradoks. Naime, ako inspektor poništi zaključnu ocjenu jer je donesena nezakonito, nova ocjena opet ne bi mogla biti zaključena sukladno članku 73. Zakona jer ne bi bila donesena javno u razrednom odjelu za vrijeme nastavne godine. Iz ovog paradoksa proizlazi i nužnost promjene zakonskih propisa kojima se uređuje zaključivanje ocjene.

I za kraj, ovaj slučaj nikako ne smije biti poticaj i ohrabrenje ostalima da se upuste u ovakav način pritiska i utjecaja na školu, učitelje i nastavnike kod zaključivanja ocjena. Ako je sad i pojeo vuk magare, pobrinite se da se to više nikada ne dogodi. U suprotnom će ostati pitanje: je li prosvjetna inspekcija potpuno neovisno i samostalno donijela rješenje ili je na nju netko utjecao?
Ako inspektori ovako lako mogu kršiti i zaobilaziti vrlo jasne zakonske odredbe onda je možda vrijeme i da počnete razmišljati o novom Zakonu o prosvjetnoj inspekciji.

S nadom da ćemo dobiti odgovore na pitanja koja muče tisuće učitelja i nastavnika, srdačno Vas pozdravljamo,

Nastavnička grupa Školska zbornica