Pretraga

Dugi redovi ispred zagrebačkih menzi: Računi se sporo izdaju, sustav pada. SC tvrdi – čeka se do deset minuta

Od početka nove akademske godine studenti u Zagrebu sve više se žale na dugo čekanje i redove u menzama. U studentskim grupama studenti često objavljuju fotografije dugih redova jer na izdavanje računa čekaju i do tri minute. Na jelo studenti ponekad čekaju i više od sat vremena. Problem je novi sustav naplaćivanja koji još uvijek donosi niz problema za blagajnice, ali i za studente.

menza

Red u menzi | foto: Hrvoje Debeljak, srednja.hr

Ako ste posljednjih tjedana jeli u nekoj od zagrebačkih menzi, vrlo ste se vjerojatno iznenadili koliko dugo trebate čekati na jelo i koliki je red ispred same menze. Mnogi i odustanu od jela jer se predugo čeka. Proces prilagodbe na novi sustav naplaćivanja koji je uveden prije nekoliko mjeseci, izgleda, još uvijek traje, ali ovog puta problem je ipak u samom sustavu, odnosno internetskoj vezi i sporoj provjeri podataka.

Dodatne blagajne samo ublažile situaciju

O problemima u menzama razgovarali smo sa studentom Nevenom koji glavni problem vidi u novome sustavu. On je, smatra Neven, trebao donijeti nove mogućnosti plaćanja i poboljšati kvalitetu menzi. Nove mogućnosti jesu dodane, kao što je plaćanje mobilnom aplikacijom, ali tu su, objasnio je Neven, došli i novi problemi.

– No, to je bilo za očekivati pa smo se strpjeli i pričekali da ih otklone. Neki problemi su nestali, ali ne i onaj glavni, a to su spore blagajne. To je vidljivo zato što u menzama na Savi i u Cvjetnom naselju rade dodatne blagajne kako bi se red brže smanjio. Nikada ranije to nije bilo potrebno. Iako je situacija time poboljšana, i dalje se često događaju ogromni redovi u kojima se zna čekati po 45 minuta, a nekada i preko sat vremena, rekao je Neven.

Najveći je problem što se računi znaju jako dugo ispisivati. Neven nam je kazao da ponekad, posebice za večeru, ispis računa zna trajati izuzetno dugo. Dodao je da se ovdje govori o sekundama ili desetinama sekundi, ali u menzama to nije prihvatljivo jer ih koristi veliki broj studenata, stvara se veliki red i nekoliko sekundi puno znači.

– Blagajne bi, zbog novog sustava, trebale biti brže i učinkovitije, a to se za sada nije pokazalo istinitim. Svejedno, cijenim pokušaje unapređenja i modernizacije, no kako bi se iskustvo studenata u menzi poboljšalo, potrebno je riješiti još ovaj problem, što brže i bolje, istaknuo je Neven.

Izdvojeni članak

Iksicu uglavnom ‘peglaju’ za pileći file i hrenovke: Studenti koji ne smiju jesti gluten prepušteni sami sebi

‘Povratak na stari sustav više nije moguć’

O problemu kontaktirali smo i Sveučilišni računski centar u Zagrebu – SRCE koji pruža informatičku podršku sustavu te oni mogu uvidjeti koji je problem u radu. Nakon problema sa sustavom u kojem su blagajnice morale fotografirati iksice studenata i naknadno naplaćivati račune, što je stvaralo velike gužve, SRCE je bilo primorano pronaći rješenje problema u radu središnjeg poslužitelja studentske prehrane. Zato su, navode, poduzeli akcije vezane za stabilnost sustava. Sustav konstantno motre i dežuraju te su 24. listopada iza 23 sata dodatno ojačali svoju infrastrukturu te kao rezultat očekuju konstantnu brzinu sustava. Na stranici Srca može se vidjeti statistika za restorane, koliko je trenutno aktivnih blagajni, koji je broj transakcija u zadnjih 24 sata te koliko traje izvršavanje zahtjeva.

– Unapređenje starog sustava rada aplikacija na blagajnama, koji više nije bio adekvatan, napravljena su u skladu sa zahtjevima Ministarstva znanosti i obrazovanja koje je odgovorno za cijeli sustav. Povratak na taj stari sustav više nije moguć. Novi način podrazumijeva da blagajne kontinuirano rade u online načinu rada i komuniciraju sa središnjim informacijskim sustavom koji održava Srce, rekli su nam iz Srca.

U slučaju nedostupnosti središnjeg informacijskog sustava, predviđeno je da blagajne mogu raditi ‘offline’ tako da sustav naknadno prihvaća račune izdane za vrijeme tog načina rada. Iz Srca su naglasili da se cjelokupni sustav sastoji od brojnih komponenti poput blagajni, aplikacija za naplatu, različitih mrežnih komponenti i središnjeg informacijskog sustava. Ako u nekom od tih dijelova dođe do problema, potreban je angažman svih sudionika u sustavu kako bi se on riješio.

U ovoj akademskoj godini izdano gotovo milijun računa

Ukupno u Hrvatskoj, objavljeno je na službenoj stranici Srca, 97.079 studenata ostvaruje pravo na subvencioniranu studentsku prehranu. Od početka rada restorana u akademskoj godini 2022./2023. u sustavu je bilo aktivno 114 blagajni u 71 restoranu diljem države. U istom periodu uspješno je izdano 894.259 računa, a središnji informacijski sustav sustava studentske prehrane obradio je 2.132.747 zahtjeva pristiglih od blagajni. Prosječno vrijeme obrade pojedinog zahtjeva je 0,362 sekundi.

Istraživanje pokazalo – u redu se čeka do deset minuta

– U razdoblju od 13. listopada do danas, središnji poslužitelj studentske prehrane u nadležnosti Srca u nekoliko je navrata došao u preopterećenje. Tako je komunikacija poslužitelja s pojedinim blagajnama u restoranima studentske prehrane kasnila. U prosjeku, inače blagajne odgovor dobiju unutar pola sekunde. Ovo kašnjenje usporilo je sustav naplate, odnosno u nekim slučajevima i onemogućilo normalnu naplatu studentima, zbog čega je došlo do nastanka većih redova i čekanja, kazali su iz Srca.

Iz Srca su pojasnili da na problemu rade s Ministarstvom, kao i sa svim studentskim centrima. Ujedno se ispričavaju svim korisnicima na nastalim teškoćama i neugodnostima te su dodali da poduzimaju korektivne akcije kako bi otklonili poteškoće i osigurali nesmetano korištenje svih menzi.

red u menzi

Red ispred menze studentskog doma Stjepan Radić | foto: Hrvoje Debeljak, srednja.hr

Iz Studentskog centra u Zagrebu rekli su nam da menza u studentskom domu Stjepan Radić radi na svim kapacitetima te da tamo dužih redova i čekanja nema. Očekivano vrijeme konzumacije je do deset minuta, a u tom domu boravi oko 4.500 studenata. U studentskom domu Cvjetno naselje boravi 1.800 studenata te njihova menza također radi punim kapacitetom. Upravo u restoranu Cvjetno naselje 12. listopada napravljena su testiranja čekanja i izdavanja računa.

Naime, istraživanje koje je provodio sam Studentski centar, tvrde iz SC-a, pokazalo je da studentica u 13 sati u Liniji 1, pred kojom je čekalo 30 osoba, račun u ruke dobila nakon sedam minuta i osam sekundi. Deset minuta kasnije, u Liniji 2, student pred kojim je također bilo 30 ljudi račun je dobio nakon devet minuta i 25 sekundi. U 13,30 sati reda izvan restorana više nije bilo. Za one koji su na ručak došli oko 14 sati račun su dobili nakon pet do šest minuta jer je ispred njih bilo 20 do 25 osoba, tvrdnje su Studentskog centra.

Izdvojeni članak
restoran kampus

‘Što se deralo, deralo se’: Studenti oduševljeni novitetom u menzi

‘Čekanje u redu ovisi o željama studenata i što stavljaju na tanjur’

Što se tiče večere, u 18,30 sati u Liniji 1 za račun se čekalo 7,23 minute, kažu iz SC-a, a ispred studenta bilo je 30 osoba. Deset minuta kasnije u Liniji 2 čekalo se 8,16 minuta. U 19,30 satu čekanje nakon 30 osoba bilo je 8,13 minuta, a nakon 15 osoba 4,58 minuta, ističu iz SC-a. Nadalje, istraživanje Studentskog centra je pokazalo da prosječno blagajnici od unosa artikla do izdavanja računa treba 12 sekundi, no to ovisi o tome koliko student ima artikala na poslužavniku te je to prosjek kada je veza s CARNET-om stabilna.

– Istraživanje je pokazalo da je uobičajeno vrijeme čekanja do deset minuta. Praksa je pokazala da čekanje u redu ovisi i o samim konzumentima te njihovim željama za određeni sastav jela koji se stavlja na tanjur, a nije u sastavnici menija, kao i daljnje biranje deserta pa se tu zna produžiti red, rekli su iz SC-a.

Dodatna mogućnost plaćanja u menzama je i aplikacijom digitalnog novčanika ‘WeaPay’, no iz SC-a rekli su da to ne predstavlja problem. Iz SC-a također su otkrili da se s tvrtkom koja pruža uslugu izrade i održavanja informacijskog sustava subvencionirane studentske prehrane radi na što skorijem uvođenju offline način rada, umjesto dosadašnjeg online rada na blagajnama, kako bi se sustav naplate napravio što manje ovisnim o vanjskim faktorima. Iz SC-a kao trenutni razlog duljeg čekanja vide i to što je početak akademske godine te se novi studenti i brucoši još privikavaju na studentski život i standard.

– U listopadu je općenito najveća gužva u restoranima te je vrijeme čekanja nešto duže, s obzirom na to da se brucoši prvi put susreću s našim artiklima te im treba duže vremena odlučiti što će konzumirati. Također, mnogi studenti nisu upoznati sa svojim pravima, pa prilikom registracije jela na blagajni, blagajnik mora objašnjavati koji je artikl suvišan što dodatno usporava red, kao i situacije kad studenti uđu u red samoposluživanja i uzmu hranu, a nemaju subvencije te ih tada upućujemo u referade fakulteta, zaključili su iz SC-a.