Pretraga

Gimnazijalci iz Rijeke debatom uspješno razbijaju strah od javnog nastupa

A- A+

Riječki srednjoškolci u Gimnaziji Andrije Mohorovičića već se tri godine bave debatom. Ona ih uči kritičkom razmišljanju, daje im samopouzdanje u javnom nastupu, pomaže im da argumentirano raspravljaju sa svima – pa i profesorima. Moraju znati svašta o svemu, od nuklearnih elektrana do izbora ljepote. Interes za bavljenje debatom svake je godine sve veći. Njihov je trud rezultirao plasmanom na državno natjecanje u debati.

srednja.hr

Debatni klub GAM već treću godinu okuplja učenike koji se žele riješiti treme, naučiti kritički razmišljati i sudjelovati na debatnim natjecanjima.
Klub je osnovala bivša učenica Gimnazije Andrije Mohorovičića Aleksandra Ignatoski koja je za vrijeme svog srednjoškolskog obrazovanja morala debatirati po klubovima drugih škola. Debatom se bavi 11 godina, od 5. razreda osnovne škole. Danas je, sa svojom dugogodišnjom kolegicom u debatiranju Laurom Pulić, mentorica gimnazijalcima koji se žele baviti debatom.

Izdvojeni članak

Debatiranje – intelektualna vještina gurnuta na rub u hrvatskom obrazovnom sustavu

Interes učenika svake je godine sve veći

– U početku sam bila jako zbunjena. Učenici su bili samo godinu dana mlađi od mene pa je bilo teško uspostaviti autoritet. Također mi je bilo teško prebaciti se na ovu drugu stranu – učiti njih debatirati. U međuvremenu sam položila i sudački ispit te shvatila na koji način se treba pripremati i njima treba prenositi znanje. Drago mi je da ima toliko zainteresiranih i da nisu odustali već nakon nekoliko prvih sastanaka, rekla nam je Aleksandra.

Na samom početku klub je imao dvije ekipe po tri člana, a danas ih je čak šest. Svih tih 18 učenika sudjelovalo je na Županijskom natjecanju koje se održalo u Rijeci 20. i 21. veljače. Interes učenika za ovu izvannastavnu aktivnost sve je veći.

– Ove sam godine upisala 1. razred Gimnazije Andrije Mohorovičića u Rijeci i odmah sam se učlanila u debatni klub. Oduvijek me to zanimalo, probala sam i svidjelo mi se, rekla nam je članica kluba Laura Radoš.

Izdvojeni članak

Mladi protiv zabrane opijanja na javnim površinama

Debata pomaže i u raspravljanju s profesorima

Nešto iskusniji u debati je Petar Žauhar, učenik 3. razreda. Smatra debatu zabavnom jer, kako kaže, voli raspravljati s ljudima. Prije nego se učlanio u klub, dva školska sata raspravljao je s profesoricom iz kemije, stoga je odlučio postati debatant kako bi pronašao nekoga tko će argumentirano odgovarati na pitanja koja on postavlja.

Za ovo natjecanje dobili su tezu „Nejednakost između muškaraca i žena treba ispravljati pozitivnom diskriminacijom žena“. Da bi bili što uspješniji, vježbaju debatiranje, osmišljavaju argumente, pripremaju govor i trude se da budu što tečniji. Svaka ekipa ima tri člana, a netom prije same debate saznaju hoće li predstavljati afirmacijsku ili negacijsku ekipu, što znači da moraju biti spremni za obje pozicije. No nije im toliko važan taj natjecateljski karakter – vesele se druženju i upoznavanju drugih ekipa.

Izdvojeni članak

Među sedam kandidata koji će u petak debatirati s mladima i Dubravka Šuica

Debatira se o svemu – od nuklearnih elektrana do izbora ljepote

– Da biste se bavili debatom, prvenstveno trebate imati dobru volju, kaže Aleksandra. U debati se mora raditi na sebi. Kada je osoba spremna prihvatiti kritiku i ima unutarnju motivaciju i poticaj – tada može puno toga napraviti. Važno je i da ima različite interese jer u debati treba znati pokriti različite teme – od nuklearnih elektrana do izbora ljepote.

– Potrebno je imati opće znanje, no ono se može naučiti. Najbitnija je ta sigurnost u sebe koja se razvija tijekom debate. Petar je u svom prvom govoru bio izgubljen – niti je ispunio vrijeme, niti je jasno složio argumente, niti se izražavao kako treba. No nakon malo vježbe, toliko se vidio napredak – i njegov i svih ostalih. Sada su jedna od boljih ekipa u Rijeci, ističe Aleksandra.

Debata im se toliko uvukla pod kožu da su tri dana samostalno vježbali što njihove mentorice nisu ni znale. Ono što im se također sviđa je to što puno uče o temama koje im redovno školovanje ne omogućuje.

Poticanje kritičkog mišljenja je najvažnije

– Teme su zaista raznovrsne i aktualne. Debata nam pomaže da razvijamo vlastito mišljenje i da učimo kritički promišljati. Moramo znati argumente i jedne i druge strane, što nas same tjera da sagledamo neku temu s više aspekata. Također pomaže nam da učimo s razumijevanjem, složili su se Laura i Petar.
Kada im se dogodi da tijekom govora zaborave što su htjeli reći, ponove već rečeno i tako se vrate na prvotni tok misli. Bolje je ponavljati, nego šutjeti, tvrde učenici. Kroz debatu se vidi i primjena općeg znanja.

– Jedne gimnazijalke na natjecanju nisu znale što su političke stranke. Kada ljudi nemaju vremena pripremiti se, iznose svakakve argumente i osramote se. Debata vas nauči da kasnije u životu ne radite takve greške, zaključuje Aleksandra.

Uz ovu debatu postoji i ona osnovnoškolska, ali i studentska. Riječka debatna unija studentski je debatni klub koji okuplja studente riječkog Sveučilišta, a većina će ovih gimnazijalaca možda postati baš njihovi članovi.

Veliki uspjeh GAM-a na županijskom natjecanju

Čak 7 od 10 najboljih govornika natjecanja dolazi iz GAM-a. Najboljom govornicom proglašena je Katja Andrić, a treće mjesto u toj kategoriji osvojio je Petar Žauhar. Njegova je ekipa na natjecanju bila druga. Nastavljaju se pripremati za državno natjecanje koje će se održati u travnju u Zagrebu.

Debatni klub GAM