Pretraga

[Ideja godine ’21] Mile Živčić: Učenicima strukovnih škola učenje o poduzetništvu može donijeti niz koristi

A- A+

Mile Živčić je ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. Osnovni zadatak Agencije je organizirati, provoditi i unaprijeđivati sve vezano za strukovno obrazovanje. Uzme li se u obzir da je strukovnjaka u aktualnoj školskoj godini oko 67% (prema podacima ŠeR – Školski e-Rudnik) čime čine većinu, njihova uloga je iznimno važna. U pripremi za Ideju godine koju i ovaj put podržavaju kao pokrovitelji, Živčić je s nama razgovarao o izazovima koji su pred mladima i kako ih poduzetništvo na njih priprema.

Mile Živčić, ravnatelj Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih / foto: Ivan Božić|srednja.hr

Mile Živčić, ravnatelj Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih / foto: Ivan Božić | srednja.hr

Ideja godine je jedinstveno srednjoškolsko natjecanje koje traži najbolju poslovnu ideju. Ove godine glavna nagrada iznosi 10.000,00 kuna bruto, a vremena za poslati prijavu još imate. Prijavite li se do 26. ožujka, kada se zatvaraju rane prijave, dobit ćete povratnu informaciju žirija i priliku da svoju prijavu popravite. Krajnji rok za prijavu na natjecanje je 18. travanj, a finaliste proglašavamo 23. travnja.

Prije prijave odgovore na često postavljanja pitanja potražite ovdje, a pročitajte i što Mile Živčić, ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, misli o važnosti poduzetništva u srednjoj školi.

Zašto je, po vašem mišljenju, važno o poduzetništvu podučavati još za vrijeme školovanja, posebno kada govorimo o strukovnim školama?

Kada su učenici u pitanju, po meni, poduzetništvo ne treba gledati i prezentirati kao stjecanje znanja i vještina koje služe samo za pokretanje vlastitog businessa, već poduzetništvo treba predstavljati kao način razmišljanja, kao način pristupa u preveniranju ili rješavanju problema. Učenicima strukovnih škola učenje o poduzetništvu može donijeti niz koristi upravo zbog promjene percepcije poduzetništva. Oni se kroz svoje školovanje mogu naći u situaciji da im trebaju te poduzetničke vještine, počevši od činjenice da ponekad sami traže poslodavca kod kojeg će obavljati praktičnu nastavu i kojem se moraju prezentirati kao netko koga poslodavac želi uzeti pod svoje „okrilje“  na putu stjecanja njegovih strukovnih vještina. Za učenike to može biti vrlo izazovan poduzetnički čin – prezentirati sebe kao poželjnog naučnika. Nije nemoguće da stjecanje znanja o poduzetništvu dovedu i do vrlo ozbiljnih poduzetničkih koraka – pokretanje vlastitih poslova nakon završetka školovanja. Postoje takvi primjeri.

Polako se, kao društvo, udaljavamo od ideje da je poduzetništvo rezervirano za rijetke koji imaju posebnu osobnost ili viziju. Što, prema vama, znači biti poduzetnikom, što je za to ključno?

Dobro je da se udaljavamo od takve ideje. Poduzetničko razmišljanje ne vodi nužno u pokretanje vlastitog posla. Nije li današnji način života učenika upravo mali poduzetnički poduhvat? Oni su danas prisiljeni vrlo ozbiljno planirati i organizirati svoje vrijeme ispunjeno školskim obvezama, sportskim aktivnostima i karijerama, slobodnim druženjem, računalnim igricama. Nije lako odrediti prioritete u tako bogato ispunjenom danu i životu. Po meni i za to treba imati poduzetničko razmišljanje. Pogotovo ako učenik u svemu tome želi biti uspješan i ni od čega od toga ne odustati. Nije li to pravi mali poduzetnik koji sve to uspijeva i to s dobrim rezultatima?

Koji su danas izazovi pred mladima koji žele postati poduzetnici?

Danas je specifična situacija i mislim da se nijedna generacija mladih nije našla u nečemu ovakvom. Time je mladima teže. Nemaju isprobani model. Problemi su novi i nepoznati. Od epidemije do potpuno drugačijeg načina života, rada, poslovanja. Danas oni uspostavljaju modele koji nisu postojali. Oni su aktivni kreatori rješenja za probleme koji prije nisu postojali.

Kako vidite doprinos natjecanja kao što je Ideja godine u razvoju poduzetništva mladih?

Svako natjecanje mladima daje mogućnost da, na neki način, provjere koliko su kreativni, koliko su dobri u znanjima i vještinama koje se traže, kakvi su u odnosu na svoj uzrast natjecatelja. Bitno je da osvijeste da je pobjeda dobra, ali da je iskustvo natjecanja i učenje iz toga iskustva nešto puno vrjednije.

Koja je vaša poruka za sve učenike koji žele razvijati svoje poduzetničke ideje, a koja za profesore mentore?

Učenici – ne odustajte od svojih ideja u koje vjerujete i koje su ispravne. Profesori – budite poduzetni, uložite trud i vrijeme, potičite svoje učenike na kreativnost i poduzetništvo, podržite ih kada posustanu, oni su budućnost na koju ćete vrlo brzo biti ponosni.

__________________________________________________________________________________

Ideja godine je srednjoškolsko poslovno natjecanje u organizaciji portala srednja.hr, a zlatni partner projekta je EFFECTUS poduzetnički studiji – visoko učilište. Srebrni partneri projekta su Hrvatska zajednica županija, Medijska platforma Poduzetnik i Končar. Pokrovitelji projekta su Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Agencija za odgoj i obrazovanje te Zagrebački inovacijski centar – ZICER. Često postavljana pitanja i odgovore o projektu pronađite ovdje. Pratite sve novosti na Facebook stranici Ideja godine, na stranici srednja.hr/Ideja-godine ili nas pitajte putem maila idejagodine@srednja.hr.

Ako želiš redovno primati specijalizirane vijesti iz svijeta obrazovanja s portala srednja.hr, pretplati se na naš newsletter ispunjavanjem obrasca u nastavku.

[Ideja godine ’21] Mile Živčić: Učenicima strukovnih škola učenje o poduzetništvu može donijeti niz koristi
Share via
Copy link
Powered by Social Snap