Pretraga

Evo zašto ne uočavate vlastite tipfelere

A- A+

Tipfeleri, ili ako ćemo sasvim ispravno, zatipci, nešto su na što nije imuna ni jedna osoba. Iako često pročitate ono što ste natipkali, događa se da vam promaknu greškice u pisanju. Sada je konačno objašnjeno zbog čega ne uočavate vlastite tipfelere.

Čak niti osobe kojima je posao tipkanje ne mogu izbjeći tipfelere, pogotovo zato što rijetko koja osoba vlastite greškice uočava. Evo zašto je tako.

Izdvojeni članak

Jovanović odbio imenovati ravnatelja zbog mnoštva tipfelera u životopisu

Ne fokusirate se na napisano već tražite značenje

– Kada tipkate, pokušavate prenijeti značenje, što je vrlo težak zadatak. Kao što je to slučaj sa svim takvim zadaćama, mozak generalizira jednostavne, sastavne dijelove (poput pretvaranja slova u riječi i riječi u rečenice), tako da se može fokusirati na kompleksnije zadatke (kombiniraju rečenica u kompleksne ideje). Ne uspijevamo uhvatiti svaki detalj, jer nismo računala. Zapravo, uzimamo osjetilnu informaciju i kombiniramo je s onim što očekujemo, a zatim izvlačimo značenje, objašnjava psiholog.

Ovako to izgleda u praksi – kada čitate vlastitu tvorevinu, vaše oči zaista ‘skeniraju’ rečenice, no sve čega ste zapravo svjesni jest značenje do kojeg
želite doći, umjesto riječi koje ste koristili da biste ga prenijeli.

Taj proces psiholozi zovu generalizacija, što je jedan od prečaca koje um koristi za pohranjivanje informacija. Provjeravanje tipfelera većinom radite na autopilotu, zbog čega vam oni često i promiču.

Izdvojeni članak

Pri tipkanju od e-mail apneje pati čak 80 posto ljudi

Generaliziranje otežava pozorno čitanje

Ono što stvar čini još gorom jest činjenica da je proces tog pojednostavljivanja brz i jednostavan, a budući da se čini laganim, teško je biti svjestan istog.

Jedini trik koji vrijedi isprobati jest to da se udaljite od svojih riječi što je više moguće, natjerate se da vam se čine manje poznatima. Pokušajte stoga promijeniti font prije pregledavanja, promijeniti pozadinsku boju ili jednostavno isprintati materijal. Sve te radnje pomažu komunikaciju s mozgom u kojoj s otkriva na što treba obratiti pozornost, prenosi Business Insider.