Pretraga

‘Lik me uhvatio za lice i pokušao zbariti’: Žene opisale uznemirujuća iskustva u vožnji Uberom i Boltom

Vožnja taksijem ili platformama poput Bolta i Ubera trebala bi biti svakodnevna, uobičajena stvar o kojoj nitko ne razmišlja previše. Nažalost, za brojne žene u Hrvatskoj ta svakodnevna stvar se pretvorila u noćnu moru čije posljedice trpe i kasnije. Brojne su djevojke putem Instagram profila Nervozne podijelile svoja uznemirujuća iskustva, a slažu se u jednom – platforme poput Ubera i Bolta ne rade dovoljno kako bi sankcionirale vozače.

vozač vožnja auto bolt uber

Foto: Unsplash

Vožnje Uberom i Boltom svakodnevica su velikog broja ljudi. No, za žene jednostavna vožnja od jednog mjesta na drugo može se pretvoriti u pravu noćnu moru. Putem Instagram profila @nervozne, brojne su žene podijelile neugodna iskustva koje su imale s vozačima Ubera i Bolta koji su ih seksualno uznemiravali, pratili ih ili im prijetili. Neke od njih su vozače prijavile Uberu i Boltu, ali često ne bi dobile odgovarajuć odgovor ili tek novčanu naknadu koja ne pokriva puni iznos vožnje.

Uznemirujuća iskustva korisnica

Brojne su žene s Instagram profilom nervozne podijelile svoja uznemirujuća iskustva. Neki vozači su zaključavali vrata korisnicama, a telefonski broj koji je podijeljen u aplikaciji bi iskoristili da kasnije uznemiruju žene koje su vozili.

– Ja sam u Zagrebu usred bijela dana zvala Bolt, ni dva kilometra vožnje za koju je frajer išao sve okolo. Sve je počelo s izjavom da na stražnjem sjedištu nema mjesta. Pitao me nakon što je stao na mojoj lokaciji i zaključao vrata da ne izađem, da li želim na kavu s njim. Ljubazno sam rekla da sam udana, frajer mi se javio tu večer oko 23:30 jer je moj broj u aplikaciji. Pisao mi odvratne poruke, završio na bloku. Jako neugodno iskustvo, napisala je jedna pratiteljica profila Nervozne.

– Mene je u Zagrebu ‘oteo’ vozač Ubera. Pola sata me vozio po gradu za vožnju koja inače traje tri minute. Kad sam ga konačno namolila da me vodi na lokaciju koju želim, kad sam mu plaćala uhvatio me za ruku i nije htio pustiti. Uz sve to auto je bio zaključan. Mislila sam da nikad neće završiti ta agonija, a bilo je jedan sat u noći, napisala je druga pratiteljica.

uber ispovijesti

Foto: screenshot Instagram @nervozne

uber ispovijesti 2

Foto: screenshot Instagram @nervozne

Izdvojeni članak

Dostavljač djevojci slao poruke, ona ga prijavila pa je dobio otkaz: Jedni ga brane, drugi kažu da je to – uznemiravanje

35 kuna kao naknada za seksualno uznemiravanje

Neke od djevojaka su svoje neugodno iskustvo prijavile Uberu i Boltu, ali najčešće su kao odgovor dobivale 35 kuna bonusa za vožnje i automatiziranu ispriku, dok nije poznato na koji način su sankcionirani vozači, te jesu li uopće sankcionirani.

– Za vrijeme korone, usred noći i po pljusku na putu prema doma Bolt vozač je skrenuo u šumu koja je na putu prema meni i tamo me izbacio iz auta jer kad sam vidjela da skreće s puta sam nazvala dečka i počela mu govoriti gdje se nalazimo. Vozač je otišao, a do Bolta sam dobila 35 kuna kao ispriku. Uzaludno sam im pokušavala objasniti ozbiljnost situacije, napisala je jedna pratiteljica.

Sličnu je ispriku dobila i žena čiji je vozač zloupotrijebio njezine podatke i počeo joj slati neugodne poruke i kontaktirati ju i na društvenim mrežama.

– Vozač Bolta je spremio moj broj i slao neugodne poruke, isprva sam screenshotala i blokirala broj, nakon par mjeseci javio mi se na Viber (ne znam kako) i tada sam sve screenhotove, broj vozača i račun poslala Boltu. Također su mi ‘poklonili’ 35 kuna. Nisam se vozila Boltom godinu i pol dana nakon toga, a ni dan-danas nemam točnu adresu spremljenu, već ulicu koja je blizu, napisala je jedna pratiteljica.

uber ispovijesti 3

Foto: screenshot Instagram @nervozne

Val ispovijesti

Korisnice Bolta i Ubera nastavile su se javljati i dijeliti svoja neugodna iskustva te je profil Nervozne objavio pedesetak ispovijesti korisnica koje su vozači seksualno uznemiravali ili čak pokušavali napastovati.

– Prije par godina imala sam neugodnost s vozačem Ubera. Što je najgore, bio je zgodan, mlad i simpatičan i vodio je sasvim normalan razgovor. U jednom trenuitku me uhvatio za ruku i rekao kako imam mekane ruke, da sam lijepa i bi li mu dala broj. Prvo sam mislila da se samo upucava pa sam poristojno odbila i rekla da imam dečka i da me čeka doma. Kad smo stali ispred moje zgrade, lik me uhvatio za lice i pokušao zbariti. Odgurnula sam ga i otvorila vrata na što on meni: ‘što ni pusa za laku noć’. Zatvorila sam vrata i otišla. Bila sam malo pripita pa mi je tek ujutro prošlo kroz glavu kako je zapravo situacija bila ozbiljna. I pitanje koliko je do sada uspio iskoristiti cura na isti način. Poslije sam čula da vozači imaju natjecanje tko je veći frajer i koji će zbariti više žena. Užas, napisalam je jedna pratiteljica.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by SLATKE I NERVOZNE (@nervozne)

Provjere vozača

Kako bi vozači mogli voziti za Bolt i Uber, moraju položiti početnu kvalifikaciju za autotaksi te imati potvrdu o nekažnjavanju koja nije starija od šest mjeseci. No, kako kaže Karlo, iskusni vozač Ubera i Bolta, aplikacije se razlikuju po razinama provjera vozača.

– Na Boltu nisam morao slati novu potvrdu o nekažnjavanju otkako radim, znači već tri godine. Na Uberu vas periodično traže novu potvrdu, ako se ne varam u vremenskom periodu od šest mjeseci. Također, na Uberu se prije svake prijave na mrežu morate uslikati, dakle svaki dan kada palite aplikaciju, kako bi algoritam vidio da stvarno vi vozite auto, jer je u prošlosti bilo slučajeva da ljudi voze preko profila druge osobe. Bolt nema taj zahtjev, objašnjava Karlo.

Karlo također savjetuje sve koji su imali neugodna iskustva da ih prijave, jer je jedino konstantni prijavama moguće stati na kraj vozačima koji uznemiruju putnike.

– Veliki problem svih ovih slučajeva je, ako samo jedna osoba prijavi – gdje su dokazi? To je vaša riječ protiv njegove. Zato svima kažem da prijavljuju vozače, jer više prijava različitih osoba za istog vozača već nešto i znači. I to je problem sa bilo kojim taksijem, ne samo Uberom i Boltom – kako dokazati korisničkoj službi da se to stvarno i dogodilo? Zato kažem, treba prijavljivati, ljudi se ne trebaju bojati izdvojiti par minuta vremena za malo teksta jer misle da to ništa neće donijeti. Jedna prijava može biti lažna, ali ako pet različitih ljudi za istu stvar prijavi vozača, to već drži vodu, zaključio je Karlo.

Izdvojeni članak

[VIDEO] Franka Perković Gamulin: Što kada studenti prijave profesora za seksualno uznemiravanje?

Reakcija Ubera i Bolta

Iz Bolta navode kako procedura u slučaju prijave vozača kreće kontaktiranjem korisnika i vozača kako bi se utvrdilo što se dogodilo. Potom se pokreće interna istraga te se po potrebi surađuje s policijom.

– Ovisno o rezultatima istrage donosi se odluka o prijavljenoj strani – o isključenju s platforme ili drugim posljedicama. Snažno osuđujemo bilo kakvu vrstu neprimjerenog ponašanja od strane partnera vozača. Sigurnost je prioritet u Boltu i ne toleriramo nikakvu vrstu agresije – bilo od strane vozača ili korisnika, poručili su iz Bolta.

Iz Bolta također navode kako vozači za pristup platformi moraju imati potvrdu o nekažnjavanju. Uz to, moraju biti stariji od 21 godine, imati valjanu vozačku dozvolu B kategorije, položen ispit za taksi vozača te raditi za ovlaštenu tvrtku za taksi prijevoz. Najavili su suradnju s nevladinim organizacijama koje su usmjerene na prava i sigurnost žena kako bi unaprijedili sigurnost korisnika.

Iz Ubera su također osudili slučajeve nasilja, ali nisu objasnili što namjeravaju učiniti u budućnosti kako bi spriječili slične slučajeve.

– Najstrože osuđujemo seksualno uznemiravanje i naporno radimo na kontinuiranom poboljšanju sigurnosti svih koji koriste našu platformu. Imamo poseban tim za ove vrste slučajeva, kao i uspostavljene procese koji se pokreću kada korisnik prijavi neprimjereno ponašanje vozača. Od trenutka prijave otvaramo istragu kako bismo razjasnili što se dogodilo te smo u stalnom kontaktu s korisnikom koji je prijavio slučaj. Ovisno o ishodu istrage, nakon što razjasnimo okolonosti incidenta, poduzimamo radnje protiv vozača na temelju naših Smjernica za zajednicu, što, ovisno o težini incidenta, može dovesti do isključivanja vozača s naše platforme.