Pretraga

Pet dodataka prehrani koji će vam olakšati učenje

A- A+

Čovjek je oduvijek pokušavao pojačati svoje tjelesne i umne sposobnosti iz različitih razloga i zbog toga posezao za najrazličitijim sredstvima. Mi vam pak u ovom pregledu donosimo pet najučinkovitijih dodataka prehrani koji mogu poboljšati vaše umne sposobnosti i tako vam ulakšati učenje, ali samo pod uvjetom da ih koristite s oprezom.

johnberd.deviantart.com/

Prije nekoliko dana pisali smo o tome kako Kinezi imaju vrlo ozbiljan plan kako povećati IQ budućih naraštaja. Iako će mnogima biti etički dvojben način na koji oni to žele izvesti, činjenica je da je čovjek uvijek težio poboljšanju svojih sposobnosti, kako tjelesnih, tako i umnih. Zbog toga ljudi najradije i najčešće pribjegavaju konzumaciji različitih dodataka prehrani. Problem se pak javlja u trenutku kada se ti suplementi počnu konzumirati bez prethodnog savjetovanja s liječnicima ili kada se konzumiraju nelegalne supstance, posebice u sportu. O tome smo svi čuli podosta toga relativno nedavno kada su Lanceu Armstrongu oduzeta brojna odličja zbog konzumacije nedopuštenih sredstava.

Mi vam pak donosimo listu pet dodataka prehrani koji mogu poboljšati vaše mentalne performanse, fokus i sposobnost učenja. Iako se u svojoj biti radi o potpuno bezopasnim dodacima prehrani od kojih neke vjerojatno koristite već godinama a da ih uopće niste svjesni, valja naglasiti da se oko njihove istovremene konzumacije valja posavjetovati s liječnicima kako bi se izbjegle negativne posljedice poput alergija i sl. U krajnjem slučaju, moglo bi se dogoditi da miješanjem dodataka dođe do kontraefekata, no bilo kakve ozbiljnije posljedice za zdravlje nemoguće su. Ipak, opreza nikad dosta.

1. Kreatin

Bitno je naglasiti

Ni jedan od navedenih dodataka prehrani ne može imati negativne posljedice na vaše tijelo ukoliko se konzumira izolirano i ukoliko se konzumira u količini koju propisuje proizvođač. Ipak, planirate li u isto vrijeme koristiti više njih preporučamo savjetovanje s liječnikom. U najgorem slučaju, jedan će suplement poništiti djelovanje drugog.

Svatko tko se u barem jednom dijelu života ozbiljnije posvetio teretani sigurno je čuo za kreatin, a možda ga i sam uzimao. Radi se o dušičnoj (azotnoj) organskoj kiselini koja se prirodno nalazi u tijelu životinja. U značajnom se postotku nalazi primjerice u goveđem mesu (i nešto manje u mesu ostalih životinja), no to je i dalje premala količina za ikakve značajnije efekte na tijelo onoga koji to meso konzumira. Kreatin se koristi pri vježbanju jer povećava snagu mišića i to na način da potpomaže dostavu energije stanicama u tijelu te potiče rast mišićnih vlakana. Što se pak uma tiče, kreatin dokazano poboljšava memoriju i dužinu usredotočenosti. Otkriveno je također i da kreatin igra ključnu ulogu u homeostazi moždane energije.

Kreatin možete nabaviti u većini trgovina koje su specijalizirane za bodybuilding i preporučljivo je porazgovarati s prodavačem kako bi kupili najbolji mogući proizvod. Iako se radi o supstanci koja nije nimalo opasna, na njemu ne bi trebalo financijski štedjeti i uzimati proizvode neprovjerenih proizvođača.

2. Kofein i L-tein

Izdvojeni članak

Čitanje i prehrana u ranim godinama dižu inteligenciju

Osobe u Sjevernoj Americi i zapadnoj Europi prosječno unose 2.5 grama kofeina dnevno dok u Skandinaviji ta brojka raste sve do četiri grama. Najčešći kofeinski napitak svavako je kava, ali i energetska pića koja se konzumiraju sve više. Ipak, o kofeinu postoje mnogi mitovi i on zapravo nije veliki kognitivni stimulans. Studije pokazuju da on značajno ne poboljšava performanse učenja i memorije, no može imati stimulativni učinak na kognitivne performanse i raspoloženje koji međutim traju vrlo kratko i popraćeni su uzbuđenjem i onda padom raspoloženja. Ipak, kofein može imati značajni učinak ukoliko ga se kombinira s L-teinom, amino kiselinom koju u organizam unosimo ispijanjem zelenog čaja. Kombiniranje kofeina i teina tako kreira dugotrajne (pozitivne) učinke na radnu memoriju, bržu obradu vizualnih podražaja i smanjuje odvraćanje pažnje to jest osnažuje fokus.

Trik je u tome da tein poništava negativne učinke kofeina poput povećanja krvnoga tlaka i nervoze. Znanstvenici preporučuju unos 50 mg kofeina (otprilike jedna šalica kave) u kombinaciji s 100 mg teina. S obzirom da šalica zelenoga čaja sadrži 5 do 8 mg teina preporuča se uzimanje teina u obliku suplementa, no značajna efikasnost može se dobiti i kombiniranjem jedna šalice kave te dvije do tri šalice zelenog čaja dnevno.

3. Crna čokolada

Ovo će, vjerujemo, mnogima biti najdraži dio ovog pregleda. Naime, kakaovac koji se nalazi u crnoj čokoladi sadrži flavanol, fitokemijski spoj koji ima vrlo pozitivan učinak na kognitivne sposobnosti, raspoloženje i zdravlje srca i žila. On funkcionira kroz djelovanje antioksidantnih molekula koje stimuliraju moždanu aktivnost i cijeli niz neuroloških procesa u regijama mozga zaduženih za učenje i pamćenje. Iako nije znažan suplement kao neki drugi na ovoj listi, crna čokolada lako je dostupna i ukusna. Pri odabiru čokolade pripazite na udio šećera koji mora biti što niži (kako šećer ne bi poništio pozitivne učinke flavanola) i preporučuje se da uzimate čokoladu s 90 posto ili više kakaovca u sastavu. Konzumirajte između 35 do 200 grama u pravilnim razmacima kroz dan.

4. Piracetam + Kolin

Izdvojeni članak

Evo kakva prehrana godi mozgu

Ovo je jedna od najpopularnijih kombinacija koje koriste oni koji žele povećati svoje umne sposobnosti. Piraceam funkcionira na način da pojačava funkciju transmitera i receptora u mozgu. Njega liječnici propisuju oboljelima od Alzheimerove bolesti, depresije i šizofrenije no koriste ga i zdravi pojedinci kako bi stimulirali funkciju acetilkolina, važnog neurotransmitera.

Međutim, kako bi korist Piracetama došla do izražaja, valja ga koristiti u kombinaciji s Kolinom, nutrijentom razgradivim u vodi. Međutim, ova se kombinacija često koristi i kako bi se liječila glavobolja zbog čega bi se prije njegova korištenja obavezno trebalo posavjetovati s liječnikom. Obično se uzima po 3 grama Piracetama i 3 grama Kolina tri puta dnevno što poboljšava jasnoću misli, prostornu memoriju i sveukupno funkcioniranje mozga. Zanimljivo, Piracetam koriste i oni koji žele prakticirati lucidno sanjanje.

5. Omega-3 masne kiseline

U nekoliko proteklih godina, ‘Omega-3’ doslovno pršti iz TV ekrana i jumbo-plakata. Proizvođači ulja, margarina i drugih proizvoda uvjeravaju nas da su njihovi proizvodu prebogati Omega-3 masnim kiselinama koje će vaš život preokrenuti naglavačke. No, što su zapravo Omega-3 masne kiseline i kako djeluju na ljudski organizam? Omega-3 masne kiselina nalaze se u ribljem ulju i može ih se konzumirati izravno putem kapsula ribljega ulja, stočnoga mesa stoke koja se hrani travom, oraha, sjemenki lana i graha.

Omega-3 kiseline već se neko vrijeme koriste kao hrana za mozak oboljelih od Alzheimerove bolesti i kod pada kognitivnih sposobnosti uzrokovanih starenjem. Najnovije studije pokazale su pak da od njih velike koristi mogu imati i potpuno zdrave osobe te da kod njih Omega-3 masne kiseline poboljšavaju fokus i raspoloženje. Preporučaju se dnevne doze između 1,200 i 2,400 mg tj. jedna do dvije kapsule ribljega ulja, a moguće ih je kupiti u svakoj ljekarni. 

Pet dodataka prehrani koji će vam olakšati učenje
Share via
Copy link
Powered by Social Snap