Posljednjim potezom Blaženka Divjak zaplesala je na grobu Cjelovite kurikularne reforme

Vlada RH jučer je u saborsku proceduru uputila izmjene i dopune Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. Ovim izmjenama trebale su se stvoriti zakonske pretpostavke za ulazak kurikularne reforme u učionice, no čini se kako ministrica Blaženka Divjak na umu ima neku svoju reformu. Naime, iz finalnih izmjena Zakona izbačen je Okvir nacionalnog kurikuluma – krovni kurikularni dokument, odnosno temelj CKR kuće. Već smo pisali o propasti Cjelovite kurikularne reforme, no najnovijim potezom, Divjak je zaplesala na njenom grobu.

Ilustracija i obrada: srednja.hr|screenshot: YouTube

Okvir nacionalnog kurikuluma (ONK), krovni kurikularni dokument iz kojeg proizlaze svi ostali dokumenti izrađeni u sklopu Cjelovite kurikularne reforme, nije našao svoje mjesto u izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju koje je Vlada RH jučer uputila u saborsku proceduru. Ove izmjene trebale su stvoriti zakonodavni temelj za uvođenje svih kurikularnih dokumenata iz CKR-a u škole.

No Ministarstvo obrazovanja na čelu s Blaženkom Divjak, koje je izradilo izmjene i poslalo ih u daljnju proceduru, novim potezom potvrđuje da je definitivno odustalo od cjelovitosti kurikularne reforme, odnosno reforme u onom obliku u kojem je osmišljena i inicijalno vođena.

Temelj CKR kuće

ONK određuje sve ostale kurikularne dokumente, a slikovito ga možemo shvatiti kao temelj CKR kuće. Upravo je ovaj ‘temelj kuće’ ispao iz novog zakonodavnog rješenja.

Screenshot: Sustav nacionalnih kurikulumskih dokumenata izrađenih u okviru Cjelovite kurikularne reforme

Osim temeljnog ONK-a, u izmjenama i dopunama Zakona nedostaju još tri ključna dokumenta – okviri za vrednovanje, darovite učenike i učenike s teškoćama.

U inačici izmjena i dopuna s javnog savjetovanja, i ONK i okviri bili su uvršteni u Zakon – jučer su netragom nestali

[PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] Komentar: Kako je za jeftine političke poene slomljena ideja CKR

Situacija s ‘ispadanjem’ ONK-a i sva tri navedena okvira još je neobičnija s obzirom na to da su svi ti dokumenti bili dijelom inicijalno predloženih izmjena i dopuna Zakona. Takva inačica Zakona prošla je i savjetovanje sa zainteresiranom javnošću. Štoviše, u izvješću o javnoj raspravi, Ministarstvo znanosti i obrazovanja prihvatilo je primjedbe u kojima su zainteresirani građani predložili da Okvir nacionalnog kurikuluma donosi Vlada RH, a ostale kurikularne dokumente resorni ministar. U verziji Zakona koja je jučer iz Vlade odaslana u Sabor na donošenje, ONK i sva tri okvira netragom su nestala.

Srednja.hr jučer je Ministarstvu obrazovanja postavila upit o ispadanju ONK-a iz finalne verzije izmjena Zakona, uz dodatno pitanje o tome znači li ispadanje ONK-a da Ministarstvo i Vlada RH odustaju od Cjelovite kurikularne reforme. Danas smo dobili odgovor, istovjetan onome jutros objavljenom u većim nacionalnim tiskanim medijima.

– Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi regulira isključivo osnovno i srednje obrazovanje. Okvir nacionalnog kurikuluma, na način kako je definiran Strategijom, i kako je definiran nacrt, obuhvaća i rani i predškolski odgoj i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje, rekli su nam iz MZO-a.

U MZO-u se pravdaju Uredom za zakonodavstvo

Dodaju i kako bi, da je ONK ostavljen u ovom Zakonu, iz ONK-a morali izbaciti dio o ranom i predškolskom odgoju i tako ne bi bio cjelovit.

– ONK ostaje kao krovni dokument koji proizlazi iz Strategije i na temelju nje će se i donijeti da bi mogao biti cjelovit u drugoj polovici 2018. godine, poručuju iz MZO-a.

Komentar: Potpuno je nevažno tko će voditi ili koordinirati ERS, reforma je umrla u kandžama HDZ-a i HNS-a

Za današnje izdanje Jutarnjeg lista, pojasnili su i zašto su dokumenti, koji su inicijalno bili dio izmjena, u zadnjoj verziji izbačeni. Iz MZO-a tvrde kako su, uoči (jučerašnje) sjednice Vlade na kojoj su razmatrane izmjene, takvu sugestiju dobili od Ureda za zakonodavstvo.

No donošenje ONK-a na temelju Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije uopće nije sporno – sporna je činjenica da temeljni kurikularni dokument nikako neće biti zakonom definiran. U brojnim smo tekstovima upozoravali na odustajanje MZO-a i Blaženke Divjak od cjelovitosti inicijalno osmišljene kurikularne reforme, pisali smo i o konačnoj propasti CKR-a, a posljednjim potezom, ministrica je na grobu uništene CKR – i zaplesala.

Odgovori