Prijevoznici s milijunima koje dobivaju iz proračuna mogu činiti što žele

MZOS je za sufinanciranje prijevoza učenika 2014. potrošio 350 milijuna kuna, a u 2015. godini 325 milijuna kuna. Ovogodišnji proračun za sufinanciranje prijevoza iznosi 231 milijun, a sve se više može čuti kao je na prijevozu bilo potrebno štedjeti. No da Vlada to uopće ne čini, dokazuje činjenica kako učenici, ovisno o prijevozniku, mjesečne karte moraju kupovati za čitav lipanj te maturanti za svibanj, iako je školska godina za njih gotova već sredinom mjeseca.

Arhiva: Srednja.hr

Odlukom Vlade MZOS ove će godine raspolagati proračunom od 13,8 milijardi kuna. Zbog velikog smanjenja u odnosu na prošlu godinu gotovo 100 milijuna kuna manje bit će izdvojeno za sufinanciranje javnog međumjesnog prijevoza za učenike, što je u javnosti izazvalo veliku buru.

Tako će, s umjesto dosadašnjih 75 posto, prijevoz od jeseni sufinancirati s 50 posto. Namjeravaju, tvrde, uvesti imovinski cenzus, tako da oni koji imaju vrlo niske prihode ne bi trebali biti oštećeni.

Međutim, velik bi se dio tog novca mogao uštedjeti na drugi način, da MZOS razmišlja samo malo racionalnije i postavi prijevoznicima određene uvjete.

S novim modelom subvencioniranja prijevoza ipak se kreće najesen

Maturanti karte kupovali za čitav svibanj, a školska godina je bila gotova sredinom mjeseca

Ovogodišnjim maturantima školska je godina završila 17. svibnja, dakle, sredinom mjeseca. No veliki dio njih koji su ujedno i putnici nije mogao kupiti vozne karte samo za ovih sedamnaest dana u mjesecu, već su istu morali kupiti za čitav mjesec.

Da bismo se u to uvjerili, sami smo odlučili kontaktirati autobusne kolodvore u Bjelovaru, Križevcima, Varaždinu te željeznički kolodvor u Zagrebu. Svi su nam potvrdili kako maturanti nisu mogli kupiti pokaze za samo ovih sedamnaest dana, već su ih morali kupiti za čitav mjesec, iako se na nekima od tih kolodvora prodaju i dvotjedne karte.

Kao razlog su naveli to da Ministarstvo ne sufinancira takve karte, već isključivo mjesečne, pa je učenicima ionako jeftinije kupiti kartu za čitav mjesec nego pola radničke. Upravo se time krši Odluka o kriterijima i načinu financiranja troškova javnog prijevoza redovitih učenika srednjih škola kojeg je donijela Vlada. U toj odluci stoji sljedeće:

– U mjesecu kada se nastava, sukladno Odluci Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta o početku i završetku nastavne godine, broju radnih dana i trajanju odmora učenika osnovnih i srednjih škola za školsku godinu 2015./2016. održava dio mjeseca, sufinancirat će se, odnosno financirati mjesečna karta, odnosno pojedinačne karte za dane pohađanja nastave u mjesecu uzimajući u obzir najpovoljniji iznos, piše u odluci.

MZOS, dakle, nije uzeo u obzir da postoji povoljnija karta od one za puni mjesec, već naslijepo novac dostavio županijama koje su onda taj isti novac uplatile na račune prijevoznika. Maturanti su, htjeli to oni ili ne, morali platiti kartu za čitav mjesec, a dio iste koji se niti neće koristiti, platili su i porezni obveznici.

Prijevoznici sami određuju hoće li naplaćivati mjesečne, tjedne ili dnevne karte

Kontaktirali smo i neke županije jer nas je interesiralo hoće li se ista situacija ponoviti i sljedeći mjesec, ovoga puta sa svim ostalim učenicima kojima školska godina završava 10. lipnja. Kažu kako još uvijek nisu sigurni za ovu, ali neki su prijevoznici i prošle godine naplaćivali karte za čitav lipanj, kada je školska godina trajala samo do 17. lipnja 2015.

– Ovisno u prijevozniku kojim se učenici prevoze i njihovom obračunu pokaznih karata. Prijevoznik Autotrolej d.o.o. izdaje isključivo mjesečne karte učenicima, dok ostala dva prijevoznika HZ prijevoz i Autotrans d.o.o. za dane kad traje nastava, rekli su nam iz Primorsko-goranske županije, ali nisu otkrili koliko novca dobivaju od Ministarstva za sufinanciranje prijevoza.

Otkrili su nam to iz Bjelovarsko-bilogorske županije.

– Bjelovarsko-bilogorska županija je za prijevoz srednjoškolaca u svibnju i lipnju 2015. godine izdvojila 2.294.280,47 kn, kazali su nam iz ove županije.

Iz svega ovoga nameće se zaključak kako Vlada milijune iz proračuna beskompromisno daje prijevoznicima, koji njime mogu činiti što žele. Nitko ih ne tjera da za učenike uvode dnevne i dvotjedne karte. I zašto bi, ako im mogu prodati mjesečne koje nikada neće biti iskorištene i tako na njima zaraditi.

Odgovori