Pretraga

Vandalizam na kolodvorima ne jenjava: HŽ problem misli riješiti kampanjom koja obuhvaća samo 2.000 mladih

A- A+

Brojni željeznički kolodvori diljem Hrvatske već su godinama zapušteni ili jednostavno nisu u prihvatljivom stanju. I pritom ne mislimo samo na tračnice ili pak zgrade kolodvora, već na prilaze do samih kolodvora. Zadnjih tjedana ponovno su u kvaru liftovi u pothodnicima na Gajnicama i Vrapču što de facto onemogućava osobama s invaliditetom ili roditeljima s dječjim kolicima putovanje vlakom. Kako je u prošlosti za te probleme HŽ u medijima prozivao mlade i njihov vandalizam, pitali smo ih kako planiraju riješiti te probleme i koliko je škola obuhvaćeno njihovom edukativnom kampanjom ‘Stvaraj, ne uništavaj’.

Glavni kolodvor Zagreb

Glavni kolodvor Zagreb | foto: Hrvoje Debeljak, srednja.hr

Nedavno istraživanje o mladima u ruralnim i udaljenim područjima pokazalo je da 21 posto mladih do škole, fakulteta ili posla putuje vlakom. No, mladi su jasno iskazali i svoje nezadovoljstvo javnim prijevozom koje je dobilo jedno od najnižih ocjena kada gledamo određene aspekte s kojima mladi nisu zadovoljni. Nedavno je Telegramov novinar Andrej Dimitrijević doznao da na željezničkim stanicama na zapadu Zagreba opet ne rade dizala.

Riječ je o dizalima u pothodnicima na Gajnicama i Vrapču bez kojih osobe s invaliditetom ne mogu prijeći na drugu stranu. Hrvatske željeznice (HŽ) u odgovoru za Telegram kratko su rekli da problem pokušavaju spriječiti, između ostalog, svojom edukativno-preventivnom akcijom, a još 2022. za 057.info kazali su kako su za zapuštena stanja zapravo odgovorni mladi koji vandaliziraju prostor.

HŽ za vandale kaže da ‘jednostavno ne znaju što bi sa sobom’

Mi smo pak krenuli u istragu internetskim stranicama Hrvatskih željeznica u potrazi za tom edukativno-preventivnom akcijom koja bi, sudeći po izjavama HŽ-a, barem donekle trebala spriječiti mlade vandale u svojim naumima. Izuzev nekih novinskih članaka ili reportaža, službenih informacija nema mnogo.

Na stranici MUP-a u objavi iz 2008. godine pronalazimo vjerojatno prvotno objašnjenje kampanje. Stoji kako će se po zagrebačkim školama održavati predavanja s porukom učenicima da će vlakovi i stajališta u budućnosti služiti i njima. Također, objašnjava se da akciju prate dvije vrste plakata koji su postavljeni na oglasna mjesta u vlakovima i kolodvorima. Spominje se i postavljanje videonadzora kojeg još nema ni danas.

HŽ infrastruktura na svojim internetskim stranicama ima odjeljak ‘Stvaraj, ne uništavaj’, no nigdje se ne spominju radionice u školama. Piše da se u pravilu odgovornost za neuredne prostore pripisuje željeznici, a ne spominje se da je to čin vandala koji tako izražavaju svoje nezadovoljstvo, nemoć ili ‘jednostavno ne znaju što bi sa sobom pa iz obijesti nanose štetu imovini HŽ Infrastrukture koja je javno dobro’.

Apeliraju i na sve građane da svojim ponašanjem pomognu da kolodvori budu zrcalo željeznice. Daljnjim istraživanjem nalazimo na još jedan projekt ‘Vlak je uvijek brži’ koji se u osnovnim školama provodi od 2000. godine. Cilj je smanjenje rizika od opasnosti na željezničko-cestovnim prijelazima. U svom planu poslovanja za 2023. godinu, između ostalog, HŽ spominje i tu kampanju.

– Osim navedenog, HŽ Infrastruktura od 2000. godine provodi edukativno-preventivne akcije ‘Vlak je uvijek brži’ i ‘Stvaraj, ne uništavaj’ namijenjene djeci osnovnoškolskoga uzrasta te vozačima i drugim sudionicima u prometu kojima ih se upozorava na opasnosti koje prijete prilikom neopreznoga prelaženja preko pruge ili boravka uz prugu, stoji u planu poslovanja.

Izdvojeni članak

Putovao sam vlakom na relaciji Zagreb – Split: Zašto je moje iskustvo toliko drukčije od drugih?

‘Vandalizam nad javnom imovinom uzrokuje veliki financijski trošak’

Kako je dosta toga neobjašnjeno, HŽ smo upitali tri ključna pitanja – koliko mladih je uključeno u kampanju, postoje li radionice u školama i ako da u koliko njih te je li njihova kampanja koja traje već 23 godine dala kakav rezultat s obzirom na to da se imovina na kolodvorima i dalje uništava. Rekli su nam da se akcija ‘Vlak je uvijek brži’ provodi zadnje 23 godine, a od 2013. paralelno s njom i akcija ‘Stvaraj, ne uništavaj’. Vratimo se na gore navedenu objavu iz MUP-a u kojoj pet godina ranije od 2013., još 2008. godine, spominju akciju ‘Stvaraj, ne uništavaj’.

– Cilj te akcije jest učenike viših razreda osnovnih škola potaknuti na pravilan odnos prema javnoj imovini, skrenuti im pozornost na problem vandalizma i šteta koje nastaju takvim nepoželjnim ponašanjem. Kroz debatne radionice učenike se potiče na to da iskažu svoje kritičko mišljenje te izraze kreativne načine kako smanjiti broj slučajeva destruktivnoga djelovanja njihovih vršnjaka, kazali su nam iz HŽ Infrastrukture.

Osnovni cilj je, nastavili su, skrenuti pozornost na stanje i stupanj narušenosti izgleda javnih prostora te potaknuti učenike da na pojave devastacije ne gledaju s odobravanjem. Također je važno, smatraju u HŽ Infrastrukturi, skrenuti učenicima pozornost na to da svatko može doprinijeti očuvanju i oplemenjivanju javnih prostora te da vlastitim pozitivnim primjerom mogu djelovati na druge iz svoje okoline.

– Vandalizam nad javnom imovinom uzrokuje veliki financijski trošak. Zato se učenicima želi skrenuti pozornost na krajnji dojam zapuštenosti kolodvora, stajališta i vlakova te na to koliko je financijski zahtjevno sanirati nepotrebnu štetu. Krajnji cilj akcije jest potaknuti učenike na kreativnost i stvaranje pozitivnih društvenih vrijednosti, naveli su iz HŽ Infrastrukture.

Izdvojeni članak

Ako vlakom za vikend putujete doma, dobro provjerite što vam piše na karti kako se ne biste zeznuli

HŽ sada izbjegava odgovor na pitanje jesu li za ‘nerede’ krivi mladi

Kada se narušava ugled željeznice, istaknuli su, smanjena je vrijednost željezničkih nekretnina, umanjene su marketinške inicijative poslovnih subjekata i moguća financijska dobit. Otkrili su nam i, iako su prethodno naveli da su akcijom obuhvaćeni učenici viših razreda osnovnih škola, koliki je broj djece vrtićke dobi, osnovnoškolske dobi i studenata obuhvaćeno akcijama.

– Tijekom 2022. radionicama i predavanjima s kolažem tema koje obrađuju akcije ‘Vlak je uvijek brži’ i ‘Stvaraj, ne uništavaj’ obuhvaćeno je, procjenjujemo, oko 2.100 djece vrtićke dobi, osnovnoškolske dobi, ali i studenta. Povratne informacije koje dobivamo iz škola po održanim akcijama su pozitivne i škole se uvijek rado odazivaju pozivima za provođenje akcija, rekli su nam.

HŽ smo podsjetili i da su znali istupati u medijima i govoriti da su za nerede često krivi mladi. Pitali smo ih stoje li i dalje iza toga. Konkretan odgovor na to pitanje izbjegli su. Naveli su da se HŽ Infrastruktura nažalost svakodnevno suočava s vandalizmom neodgovornih sugrađana, što uključuje devastaciju na željezničkoj imovini.

– Nakon većih uništavanja, kao što to zna biti u slučaju spomenutih liftova u Gajnicama i Vrapču, dizalo se mora zatvoriti za upotrebu i kreće proces nabave novih dijelova. Kao državna tvrtka dužni smo pokrenuti proces javne nabave, a to nažalost iziskuje određeno vrijeme. Svjesni smo toga da su osobama s invaliditetom, osobama smanjene pokretljivosti i roditeljima s djecom u dječjim kolicima često otežani prolasci ceste na određenim stajalištima jako veliki problem i žao nam je zbog tog, dodali su iz HŽ Infrastrukture.

Zaključili su da se suočavaju sa situacijama da se dizala nakon popravka vrlo brzo ponovno uništavaju. Upravo zato edukativno-preventivnim akcijama poput ‘Stvaraj, ne uništavaj!’ i ‘Vlak je uvijek brži’, podcrtali su, nastoje utjecati na svijest o tome da se uništavanjem željezničke imovine uništava zajednička imovina svih građana Hrvatske te se nadaju da će preko novih naraštaja utjecati na to da se broj sličnih slučajeva svede na najmanju moguću mjeru.