Pretraga

Više od polovice ispitanih maturanata izaći će na europske izbore: Sprema se veliki skup mladih u sklopu #ovajputglasam

Izbori za Europski parlament sve su bliže. Hrvati će o svojih 12 predstavnika u najvažnijem predstavničkom tijelu Europe odlučivati u nedjelju, 26. svibnja. Kako na prethodnim europskim izborima svoje glasačko pravo nije iskoristilo visokih 87% mladih te čak četvrtina ukupnog broja birača, prošlog je ljeta pokrenuta kampanja #ovajputglasam. Kampanju koja se zasad doima poprilično uspješnom predvode mladi u suradnji s obrazovnim institucijama te brojnim organizacijama civilnog društva. Nizom aktivnosti žele pokazati mladima koliko je njihov glas važan, educirati ih te staviti njima bliske teme na dnevni red političara.

Mladi aktivisti i aktivistice kampanje| foto: Iva Habek, srednja.hr

Nezainteresiranost birača, a pogotovo mladih za izbore, nepovjerenje u političare, zaokupljenost drugim aktivnostima i/ili mišljenje da vaš glas ništa neće značiti, vjerojatno su glavni razlozi opadanja izlaznosti na razini svih izbora u Hrvatskoj.

Taj je negativan trend bio postojan i na Izborima za Europski parlament 2014. godine. Na izbore za najvažnije predstavničko tijelo Europe tad nije izašla čak četvrtina birača, a mladi su pokazali najmanji interes – izašlo je svega njih 13%.

Edukacija, informiranje i briga za teme važne mladima

Kako bi se mlade potaknulo na sudjelovanje u izborima koji odlučuju o smjeru kretanja Europske unije i brojnim pitanjima koji se njih tiču, još je prošlog ljeta pokrenuta nestranačka kampanja
#ovajputglasam.

Cilj joj je nizom aktivnosti, posebno u predstojećem razdoblju, informirati i educirati mlade o izbornom procesu i važnosti njihovog sudjelovanja u njemu. Također, kako se političari rijetko obraćaju mladima, a mladi rijetko za njih brinu, aktivisti žele na dnevni red staviti teme važne mladima.

Začarani krug nezainteresiranosti: Odluke Europskog parlamenta utječu na naš život

Osim kampanje na terenu, ona se odvija i na internetskoj platformi. Ondje se mladi mogu educirati o izborima i kandidatima te označiti teme koje ih zanimaju. Predstavnici pak mogu osvijestiti koje se problematike mladih najviše tiču pa napokon pokušati izaći iz začaranog kruga nezainteresiranosti.

– Pokrenuli smo platformu ovajputglasam.eu na koju se možete jednostavno registrirati i vidjeti što Parlament kao institucija može ponuditi vama, a možete i sami osmišljavati svoje aktivnosti kojima ćete druge mlade potaknuti na izlazak na izbore. Tu nema glupe ideje. Kad razgovaramo s maturantima, oni često misle da je njihova ideja za poticanje izlaznosti glupa. Pitamo ih što je to, a oni kažu da bi, na primjer, organizirali party koji bi trajao sve do 7 ujutro kad se birališta otvaraju. I onda im kažemo da je to super ideja, ako ste tada u stanju zaokruživati brojeve, prepričava Marko iz Ureda Europskog parlamenta i aktivist u kampanji.

Ističe kako im je važno maturantima i studentima osvijestiti činjenicu da odluke Europskog parlamenta direktno utječu na njihov život, a tu spadaju i programi potpore, kao i sve popularnija Erasmus razmjena. Pokušavaju, naglašava Marko, poručiti da je svaki glas važan.

Različiti načini izborne promidžbe: U svibnju u centru Zagreba učenici iz 50 škola

– To činimo kroz primjere. Na lokalnim izborima u Opatiji bio je samo jedan glas razlike. Na posljednjim predsjedničkim izborima čini mi se da je bilo 60.000 poništenih listića, a da je razlika između kandidata bila oko 20.000 glasova. Zgodno im je i kad ih pitam je li u redu da samo jedan malen dio razreda sudjeluje u razrednim odlukama. Kažu da nije, pa to usporedimo s izborima. Onda oni shvate da njihov glas može činiti razliku i da odluku ne treba prepustiti nekom drugom, nastavlja mladi Marko iz Ureda Europskog parlamenta.

Mladi aktivisti i aktivistice u kampanji djeluju na različite načine. Prošli su edukaciju u europskim zemljama, a bili su i dijelom okruglog stola s predsjednicom Grabar-Kitarović na kojem se razgovaralo o načinima poticanja izlaznosti. Održavaju i radionice, aktivni su na seminarima u Bruxsellesu, diskusijama o tijeku kampanje, a vode i profile na društvenim mrežama.

Iako će uspješnost kampanje procijeniti po postotku izlaznosti, čini im se da ona zasad uspješno protječe.

Prema riječima voditeljice Ureda Europskog parlamenta u RH Violete Staničić, do prošlog se tjedna na spomenutu internetsku platformu uključilo više od 26.000 građana, od toga veliki broj mladih. Više je to nego, primjerice, u Njemačkoj, navodi Staničić.

U kampanji su putem društvenih mreža odlučili sudjelovati brojni, poput Ive Šulentić, Tonija Miluna ili nogometaša Dinama Brune Petkovića, što je dobar način obraćanja mladim biračima. Potpisani su i mnogi memorandumi koji će pomoći u izbornoj promidžbi, a 10. svibnja se na Europskom trgu organizira veliki skup mladih iz 50 srednjih škola diljem zemlje. Neće biti riječ o politički orijentiranom razgovoru, već edukaciji, raspravi o njima važnim temama i važnosti Parlamenta.

Kako je #ovajputglasam orijentirana na mlade, posebno se fokusiralo na maturante.

Edukacija mnogim maturantima promijenila stav o (ne)važnosti izlaska na izbore

Državno izborno povjerenstvo u studenom je započelo projekt pod nazivom I moj glas je bitan. U školama diljem Hrvatske održane su edukacije maturanata kojima se htio približiti izborni proces i upoznati ih s biračkim pravima. Prema na kraju provedenoj anketi, edukacija je donijela pozitivnu posljedicu i potaknula osamnaestogodišnjake da glasuju i educiraju se o programima kandidata.

– Prvo smo u studenom i u prosincu bili u školama Zagreba i Velike Gorice, a u siječnju diljem zemlje. U našoj edukaciji sudjelovalo je oko 2.000 maturanata kojima smo na vrlo plastičan način pokazali kako izgleda izborni proces ako ste u Povjerenstvu, birač ili ste promatrač. Približili smo im njihova prava pa smo im podijeli anketu koju su ispunili. Moram reći da je rezultat ankete poprilično ohrabrujuć iako će 26. svibnja pokazati rezultate toga. Anketa je tako pokazala da će više od polovice ispitanih mladih izaći na izbore i da isto toliko smatra da je njihov glas bitan. Nisu pokazali interes sudjelovanja u izbornim tijelima ili kao kandidati, no svakako su zainteresirani za izlazak, ističe naposljetku Vesna Fabijančić Križanić, potpredsjednica Državnog izbornog povjerenstva.

Listu 10 najmlađih kandidata pogledajte ovdje.

______________________________________________________________

Izbori za Europski parlament održavaju se 26. svibnja 2019. Iskoristite svoje glasačko pravo i ispunite svoju građansku dužnost te izađite na izbore. #ovajputglasam #izboriEU2019