Pretraga

[VODIČ] Kako raditi u IT-ju, sektoru s najvišim plaćama, ako niste STEM-ovac? Trebaju im i humanisti!

A- A+

IT sektor je u prošloj godini nudio dvostruko veću prosječnu plaću nego što su ju imali ostali zaposleni u Hrvatskoj. Posla je više no ikad, a Jan Štedul, stručnjak za umjetnu inteligenciju, objasnio nam je kako sektoru nedostaju i humanisti – psiholozi, sociolozi i drugi. Donosimo kako se zaposliti u IT-ju ako ste humanist!

ai in pr

Dobar prvi korak prema poslu u IT sektoru za humaniste je i projekt AI in PR | Foto: Pexels

IT sektor u zadnjih nekoliko godina doživljava strelovit procvat. Unatoč problemima s kojima se suočavaju tvrtke u Hrvatskoj, broj poslova, kao i prosječna plaća u IT sektoru stabilno rastu. Financijska agencija (Fina) objavila je kako su najvišu prosječnu plaću u 2020. godini u Hrvatskoj imali upravo djelatnici IT sektora. Iznosila je 8.706 kuna, što je gotovo dvostruko više od prosječne plaće zaposlenika na razini svih poduzetnika u zemlji.

No nije samo plaća ono što mnoge privlači da svoju karijeru posvete ovom području. Inovacija, prilika da sudjelujemo u stvaranju budućnosti, ali i da svojim radom kreiramo tehnologije koje mogu unaprijediti ljudske živote na do sad neviđene načine, za nas su puno veći magnet.

IT tvrtke zapošljavaju najviše, logično, STEM-ovaca. Ako niste jedan od njih, matematika vam nije jača strana, a o programiranju ne znate ništa, možda osjećate popriličan ‘FOMO’ – fear of missing out. Odlučili smo, stoga, istražiti je li moguće ostvariti karijeru u ovom sektoru ako se obrazujete u drugim područjima – i donosimo dobre vijesti.

IT je vrlo inkluzivno područje

Naš sugovornik, Jan Štedul, stručnjak je za umjetnu inteligenciju. Dio je tima hrvatskog startupa Mindsmiths gdje radi na korištenju humanističkih znanosti kao što su psihologija i sociologija u razvoju umjetne inteligencije (AI). Konkretno, bave se razvojem AI tehnologije koja će moći razvijati i održavati odnose s ljudima. Jan nam je objasnio kako umjetna inteligencija nije područje ograničeno samo na inženjere i podatkovne znanstvenike, već mu trebaju i humanistički stručnjaci.

– Obzirom da je cilj razvoj autonomne tehnologije koja može biti u konstantnoj interakciji s korisnicima, izuzetno je bitno razumjeti korisničke potrebe i stvarati sustave koji mogu pozitivno utjecati i proaktivno brinuti o korisnicima. Da bi ostvarili tako nešto, potrebno je stvarati multidisciplinarne timove jer jedino oni mogu riješiti kompleksne izazove odnosa čovjeka i stroja, istaknuo je Jan.

ai in pr

Jan Štedul, stručnjak za umjetnu inteligenciju | Foto: HUOJ

Njegova tvrtka je jedna od brojnih startup-a u Hrvatskoj koji zapošljavaju humanističke stručnjake u svoje multidisciplinarne timove. Umjetna je inteligencija vrlo inkluzivno okruženje, rekao je Jan, a osim AI inženjera i podatkovnih znanstvenika, manjka im stručnjaka za razvoj AI proizvoda te humanista, primjerice sociologa, psihologa ili stručnjaka za sadržaj. Riječ je o naprednoj tehnologiji koju, da bismo ju razvili, moramo gledati iz svih kutova, ne samo tehnoloških.

Na čemu rade humanisti u IT-ju?

Sve to zvuči odlično, ali čime se konkretno bave humanisti u razvoju umjetne inteligencije? Jan nam je ispričao, primjerice, kako radi na različitim aspektima razvoja AI proizvoda, a dio koji mu se najviše sviđa je takozvani ‘Product Discovery’.

– To je proces rapidnog istraživanja potreba korisnika koje se provodi na samom početku razvoja budućeg AI proizvoda i to kako bismo bili sigurni da, jednom kada inženjeri krenu s programiranjem, doista razvijaju nešto što je u skladu sa stvarnim potrebama korisnika. Moje iskustvo je izuzetno pozitivno, naglasio je.

Osim psihologa, sociologa i stručnjaka za sadržaj, s umjetnom inteligencijom će sve više raditi i komunikacijski stručnjaci. Nedavno je započeo zanimljiv projekt Hrvatske udruge za odnose s javnošću (HUOJ) pod nazivom AI in PR. Tema mu je upravo korištenje umjetne inteligencije u odnosima s javnošću. Za studente je organiziran serijal od pet specijaliziranih predavanja, a za PR stručnjake niz masterclassova kojim uče kako koristiti AI u poslu.

ai in pr

Jedino multidisciplinarni timovi mogu riješiti kompleksne izazove odnosa čovjeka i stroja | Foto: Pexels

Svi studenti trebaju razumjeti AI!

Jan je i sam održao jedno predavanje za studente u sklopu projekta AI in PR, a studentima odnosa s javnošću (sadašnjim i budućim) poslao je poruku da prije svega moraju razumjeti kako AI već utječe na njihov posao. Naime, AI igra ogromnu ulogu u načinu na koji se sadržaj distribuira na internetu, kao i na način na koji ga korisnici konzumiraju.

– Mislim da bi svi studenti trebali podići svoju razinu razumijevanja umjetne inteligencije kroz besplatne tečajeve i istraživanja, osim što im može pomoći u boljem obavljanju budućeg posla kroz primjenu kvalitetnih alata koji pružaju prednost u radu, može im pomoći da kvalitetnije i suverenije izvještavaju o temi, poručio je naš sugovornik.

Ako ste, dakle, humanist, a privlači vas rad u IT sektoru ili konkretnije, s umjetnom inteligencijom, Jan vam poručuje da budete hrabri i proaktivni. IT sektor je danas inkluzivan, istaknuo je, i doista treba stručnjake svih vrsta. Predložio je i konkretan prvi korak koji možete napraviti. Na internetu su dostupni besplatni tečaji o osnovama umjetne inteligencije kojima ćete steći bazično razumijevanje. Jedan od njih je i projekt AI in PR, a u njihova predavanja se studenti komunikacija i srodnih studija još uvijek stignu uključiti slanjem maila na info@huoj.hr.

Nakon što ovladate osnovama, Jan savjetuje da se odvažite potražiti posao u jednom od brojnih hrvatskih startup-ova kako biste se integrirali u neki tim i nastavili s učenjem kroz praksu. Zanima li vas više o umjetnoj inteligenciji u odnosima s javnošću, informacije o projektu AI in PR možete dobiti na Facebooku, Instagramu, kao i na LinkedIn profilu HUOJ-a.


Tekst je nastao u suradnji Native studija portala srednja.hr i Hrvatske udruge za odnose s javnošću

[VODIČ] Kako raditi u IT-ju, sektoru s najvišim plaćama, ako niste STEM-ovac? Trebaju im i humanisti!
Share via
Copy link
Powered by Social Snap