Pretraga

‘OK je prepisivati, svi to rade’: Evo zašto je to totalno glup i nelogičan argument

A- A+

Svakodnevno se susrećemo s argumentima koji to, zapravo, uopće i nisu. Retoričke smicalice, logičke i argumentacijske pogreške, pristranosti. Što je najgore od svega, ne ostaje to samo na razini rasprave. Upravo se neke od nepoželjnih društvenih pojava događaju, i nastavljaju događati, upravo zahvaljujući lošim argumentima koje im služe kao opravdanje. Tako, primjerice, imamo kaos s prepisivanjem, što pokazuje i ovogodišnja matura, a sve se pravda već tradicionalnim sloganom – ‘ma ok je prepisivati, pa svi to rade’. Evo zašto je to totalno glup argument.

Foto: Pixabay

‘OK je prepisivati, svi to rade’ nije uopće neki wow argument. Ljudi svoje postupke pravdaju upiranjem prsta u druge već tisućama godina. Tako smiruju sebi savjest i bježe od odgovornosti. Za sve je, dakle, kriv, javni moral. Međutim, kada malo zagrebemo pod površimu, ispod tog ‘argumenta’ ne nalazi se baš puno sadržaja.

Izdvojeni članak

‘Ne zanimaju mene druga djeca, mene zanimaš ti’: Logičke pogreške u svađi roditelja i djece

Radi se o dva tipa neformalne pogreške u zaključivanju.

Prvi se na latinskom naziva tu quoque, što bi u doslovnom prijevodu značilo ‘ti također’. Radi se o podtipu pogreške ad hominem u kojem svoj postupak pokušavamo opravdati činjenicom da ga čini netko drugi .Iako se osobi koja izgovori takav ‘argument’ to i ne čini tako, pozivanjem na postupke drugih, primjerice u slučaju prepisivanja, samo pokazujemo da su i drugi jednako u krivu kao i mi. Nikako i da, iz činjenice da i drugi rade što i mi, to automatski treba biti prihvatljivo. Drugim riječima, činjenica da se ljudi ponašaju kao da je nešto prihvatljivo, ne znači da to i treba biti tako.

Druga neformalna pogreška koju bismo mogli pronaći ovdje je tzv. argument ad populum. Radi se o tipu argumenta koji za svoju podršku uzima mišljenje većine. U ovom konkretnom slučaju, prepisivanje se implicitno pravda nekim valjda mišljenjem većine, koja isto to radi, da je prepisivanje zapravo ok ili barem moralno neutralno. No, bez obzira što mislila većina, ne znači da su u pravu i da to tako treba biti. Sjetimo se samo da je u nekom periodu većina ljudi vjerovala da je Zemlja ravna ploča, poslije da je centar svemira, a u najcrnjem dobu ljudske povijesti, da su učene žene vještice. Nisu bili u pravu. Isto tako, samim time što većina učenika misli da je prepisivanje ok (premda je to diskutabilno tvrditi, ali pretpostavimo da je to tako), ne znači da prepisivanje jest ok ili da nam treba biti ok.