Pretraga

Ovaj chatbot rješava pitanja na ispitu i piše eseje: Je li to nova noćna mora za nastavnike?

ChatGPT je chatbot kao ni jedan do sada. Ima odgovore na pitanja na ispitu, riješit će domaću zadaću, napisat će cijeli esej. No, to ne znači da je na pomolu nova noćna mora za nastavnike. Štoviše, ovaj alat baziran na umjetnoj inteligenciji odbija pomagati učenicima i studentima pri prepisivanju, a sadašnjim i budućim naraštajima mogao bi pomoći u učenju i istraživanju, baš kao što je to svojim uvođenjem učinio i internet. Naša mlada istraživačica Silvija Vuković provela je neko vrijeme s chatbotom i analizirala što sve može učiniti.

djevojka uči za laptopom_ChatGPT3

foto: Unsplash

*Silvija Vuković doktorandica je i istraživačica Instituta za komunikacijske studije na Sveučilištu Charles u Pragu, a bavi se temama celebrity populizma, umjetne inteligencije i algoritama u politici.

 

U posljednja dva tjedna otkako se pojavio, chatbot tvrtke OpenAI koji reproducira tekst pomoću umjetne inteligencije i tehnologije ChatGPT3, izazvao je velik interes. Oduševljenje, pa i zabrinutost, nije nastalo samo kod onih koji se do sada nisu susretali s mogućnostima umjetne, već i kod onih koji su pratili razvitak tehnologije u ovom području. ChatGPT nije nastao preko noći.

Odgovara na razna pitanja koja mu korisnik postavlja

Ova tehnologija koristi se već nekoliko godina, ali budući da se radi o najboljoj verziji do sada, u iznimno kratkom periodu chatbot je privukao milijune korisnika i probudio interes oko pitanja kako će izgledati budućnost s ovom, ali i drugim vrstama umjetne inteligencije, i kako će se ljudi tome trebati prilagoditi.

Chatbot tvrtke OpenAI ChatGPT3 odgovara na razna pitanja koja mu korisnik postavlja, a glavna karakteristika mu je da se razgovor odvija u obliku dijaloga. Korisnici su primijetili da ovaj chatbot ne odgovara samo na jednostavna pitanja poput koliko je 2+2 ili koji je glavni grad Japana.

Može ponuditi i kompliciranije stvari poput pisanja i poboljšavanja programerskih kodova, pisanja akademskih eseja, govora za političare, predložaka ugovora, i mnogo toga drugog što ljudima treba u tekstualnom obliku pa čak i kreativnog pisanja pjesama i poema. Istovremeno, napredak u odnosu na ranije je u tome što ovaj chatbot prepoznaje problematična pitanja, upozorava kada ne može ponuditi točan odgovor, te ponekad odbija odgovoriti na upite jer mu podaci na kojima je treniran (a radi se o ogromnoj količini tekstova s interneta do 2021. godine) ne omogućuju da zna baš sve.

ChatGPT3 neće vam pomoći da prepisujete

Primjerice, upitate li ovaj ChatGPT3 kako studenti (ili učenici) mogu varati u školi uz njegovu pomoć, on će odmah odgovoriti kako to nije njegova svrha i da je varanje u školi neetično te da se ne bi trebalo događati. Uz to će preporučiti i da, ako studenti imaju problema i ne mogu riješiti neki zadatak, potraže pomoć nastavnika.

Chatgpt screenshot

Međutim, istina je da je varanje u školama i na fakultetima uvelike prisutno, do te razine da u visokom obrazovanju studenti plaćaju drugima da im napišu seminarski pa i diplomski rad. Ne iznenađuje onda da je jedna od prvih primisli uz ovu tehnologiju ona negativna – varanje se sada čini još dostupnije i lakše. Naime, ChatGPT3 je trenutno u eksperimentalnoj fazi i besplatan je, pa mu bilo tko može pristupiti, a kada naplata započne, vrlo vjerojatno se neće raditi o svoti novca koju studenti i učenici neće moći platiti – pa taman i ako budu morali zajedno prikupiti novac i dijeliti pretplatu (kao npr. za Netflix ili Spotify).

ChatGPT3 mogao bi zamijeniti Google

Učenici i studenti, primjerice, mogu upisati pitanje iz ispita i chatbot odgovara u nekoliko sekundi. Učenici potom mogu postaviti i potpitanje, a chatbot će nastaviti odgovarati. Neki zbog ovakvog personaliziranog pristupa predviđaju da bi mogao zamijeniti tražilice poput Googlea jer se informacija ovako isporučuje direktno, bez dodatnih linkova koje korisnik mora klikati i tražiti najbolji odgovor (ali to je još relativno daleka budućnost). BigThink je iskušao chatbot zadavši mu test iz mikrobiologije. Bot ga je riješio bolje od većine studenata.

Osim toga, učenici i studenti chatbotu ChatGPT3 mogu zadati i temu eseja ili zadaćnice, a on će u nekoliko sekundi isporučiti vrlo dobro napisan tekst. Na Twitteru se dijeli mnogo primjera, pa je netko zamolio chatbot da napiše četiri paragrafa eseja uspoređujući teorije nacionalizma Benedicta Andersona i Ernesta Gellnera.

Napisao je prekratak esej

U slučaju da je esej prekratak, potrebno je samo zatražiti chatbot ChatGPT3 da napiše još. Uz to, može mu se zadati specifičniji fokus i pitanje. Što detaljnije upute, to bolji tekst. Iako fascinira koliko dobro ovaj chatbot odgovora na pitanja i piše tekstove, neki upozoravaju na to da ga se ne treba uzdizati u nebesa jer su  tekstovi koje piše (za sada) poprilično generički, a neke teme ipak ne obrađuje najbolje.

Ipak, probe radi, chatbotu smo zadali da napiše esej koji će u sklopu ispita biti zadan studentima diplomskog studija jednog poznatog europskog sveučilišta, a na temu etike i političke komunikacije u kontekstu krize demokracije. U pitanju smo naglasili da fokus treba biti na post-truth eri, rastu populizma i krizi demokracije. Chatbot je napravio dobar posao koji, ako ništa, studentima može biti svojevrsna smjernica za pisanje ovog eseja…

Chatgpt screenshot

Budući da je esej bio prekratak, isprobali smo foru ‘write more’ pa je chatbot neke argumente razvio još detaljnije.

Chatgpt screenshot

Tekst je bez referenci

Tekst je bio bez referenci, što je i inače glavni problem (ili sreća) kada se radi o njegovoj reprodukciji akademskih tekstova, a kada smo ga upitali koju bi literaturu bilo dobro citirati, ponudio je neke publikacije. Međutim, u većini slučajeva radilo se o pogrešnim autorima čak i kada su nazivi knjiga bili postojeći, a neku je literaturu bot jednostavno izmislio. Osim toga, neke od relevantnijih radova uopće nije ponudio. Neovisno o tome, temeljem ovog eksperimenta čini se da bot može pružiti poprilično dobru pomoć nekome tko dobije ovakav esej na ispitu.

Chatgpt screenshot

Zbog toga što ne želimo davati previše ideja školarcima i studentima, nećemo naširoko opisivati primjere svega što bi umjetna inteligencija mogla raditi umjesto njih. Spomenut ćemo samo i da učitelji i profesori mogu koristiti ovu umjetnu inteligenciju da ubrzaju svoj posao, što je također pokazano na primjeru podijeljenom na Twitteru kada je jedan profesor chatbotu zadao da osmisli esej za ispit studentima, te da mu ponudi kriterije za bodovanje. Kasnije je zatražio chatbot da ocijeni taj esej (koji je prethodno također napisao chatbot) prema kriterijima koje je osmislio.

Zbog ChatGPT3 treba dizati paniku

Osim toga, chatbot i dalje ima velik broj mana i nije spreman postati svojevrsna glavna točka interneta i zamijeniti Google, ali tehnologija će kao i uvijek samo napredovati te se ljudi i sustav već sada mogu početi prilagođavati i kritično promišljati o tome što ona donosi i konkretno, na koje će sve načine to utjecati na obrazovni sustav. Ne treba dizati paniku. Svaka nova tehnologija sa sobom donosi nove mogućnosti i može se koristiti i u negativnom i u pozitivnom smjeru. Priča je uvijek ista. Od telefona nadalje, ljudi su se bojali negativnog utjecaja tehnologije.

Čak ni autorica ovih redaka ne sjeća se kako je to pisati domaći rad bez pomoći interneta koji omogućuje jednostavnu, besplatnu i brzu dostupnost informacija. Zamislite samo trenutak u kojem su učenici, studenti, ali i nastavnici i profesori, dobili pristup internetu, ili još bolje, Wikipediji. Svijet se odjednom činio kao na dlanu, sve informacije su bile dostupne, a priča je slična – učenici i studenti više neće morati učiti koliko i prije jer će informacije u bilo kojem trenutku lako naći online. Ali sustav se, više ili manje, tome prilagodio. Danas je posve normalno koristiti internet i pametne telefone u učionicama. ChatGPT3, a kasnije i ChatGPT4, mogao bi biti samo veliki upgrade trenutne situacije, na koju se svi, pa tako i obrazovni sustav, moraju naučiti prilagoditi i naučiti kako je iskoristiti u pozitivne svrhe.

ChatGPT3 napisao je i učeničku himnu

Pravo pitanje je kako implementirati ovakvu vrstu umjetne inteligencije u obrazovni sustav i kako izbjeći da postane samo još jedan način na koji učenici i studenti mogu varati. Time će se trebati pozabaviti učitelji, profesori, ali i donositelji odluka na višim razinama. Jedna od glavnih misli voditelja trebala bi biti ona osnovna: što želimo od škola i fakulteta, to jest, kakve kvalitete i sposobnosti želimo razviti kod učenika i studenata u vrijeme modernih izazova i mogućnosti, a da bi bili spremni za život u modernom društvu?

Budući da u našim školama generalno nedostaje i osnovne medijske edukacije, a preko plagiranja se i dalje prelazi bez previše buke, nije vjerojatno za očekivati da će se stvari odjednom početi poboljšavati i da će se početi intenzivno raspravljati i razmišljati o novim mogućnostima i izazovima koje ova tehnologija donosi. Ipak, i sam chatbot, ako ga upitate, može ponuditi neka rješenja.

Chatgpt screenshot

Za kraj, chatbotu smo, zabave radi, rekli da napiše učeničku himnu. Budući da je na pitanje postavljeno na hrvatskom u himni miješao hrvatski sa slovenskim jezikom, zamolili smo ga da je ipak napiše na engleskom jer je rezultat tada ipak bolji. Evo što je napisao:

Chatgpt screenshot